کد خبر: ۱۰۶۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 04
شفا آنلاین>اجتماعی>رئيس مركز توسعه پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي از راه اندازي سامانه رصد آسيب هاي اجتماعي در كشور در آينده اي نزديك خبر داد و گفت: با راه اندازي اين سامانه، عوامل خطر و عوامل محافظ آسيب هاي اجتماعي در كشور شناسايي مي شود.

 به گزارش شفا آنلاین، مجيد رضازاده افزود: بطورمثال سلامت روان و دينداري از عوامل محافظ و مصرف الكل و پرخاشگري از عوامل خطر آسيب هاي اجتماعي به شمار مي رود.
وي خاطرنشان كرد: اين عوامل را با پيمايش هاي مختلف رصد مي كنيم. هر كدام از عوامل خطر با استفاده از شيوه اي خاص پيمايش خواهند شد بطورمثال اطلاعات به دست آماده از مركز صداي مشاور با شماره 1480 ، مراكز مشاوره حضوري و مراكز درمان اعتياد به عنوان ابزاري براي رصد آسيب هاي اجتماعي مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
رئيس مركز توسعه پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي گفت: براساس اطلاعات به دست آمده از روش هاي مختلف از جمله روش يادشده فوق، پيمايش هاي سالانه و چندسالانه اي خواهيم داشت و وضعيت اجتماعي را بررسي خواهيم كرد و سپس همه اين اطلاعات در سامانه تحليلي، پردازش مي شوند.
رضا زاده ادامه داد: عوامل خطر و محافظ آسيب هاي اجتماعي با فرمول هاي علمي، نمره بندي و درجه بندي مي شوند و بر اساس آن مي توانيم بگوييم عوامل خطر در حال افزايش است يا در حال كاهش است.
وي تاكيد كرد: البته اين پيمايش ها چند سال بايد ادامه پيدا كند تا به يك «روند» دست يابيم . بطورمثال بگوييم از سال 95 تا سال 98 ، اين روند رو به افزايش بوده يا كاهش بوده است. اين پيمايش به ما كمك مي كند كه جلوتر از آسيب اجتماعي باشيم. چون عوامل آن را احصا كرده و مي توانيم برنامه ريزي متناسب با آن داشته باشيم.

**ضرورت پاسخگويي ديگر نهادها در خصوص آسيب هاي اجتماعي
رئيس مركز توسعه پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي يادآور شد: وظيفه سازمان بهزيستي به عنوان تخصصي ترين نهاد در زمينه آسيب‌هاب اجتماعي، پيشگيري و سپس رفع آسيب‌ها اجتماعي است.
رضازاده خاطرنشان كرد: سازمان حمايتي مانند بهزيستي همواره تنها مجبور به پاسخگويي در خصوص آسيب هاي اجتماع بوده درحاليكه بايد نقش مطابله گري از ديگر نهادها را نيز داشته باشد.
وي در خصوص جلوگيري از آسيب‌هاي اجتماعي و خانوادگي در جامعه نيز گفت: ما برنامه‌هاي زيادي براي جلوگيري از وقوع اتفاقات در اختيار داريم اما تنها برنامه كافي نيست و بايد قدرت قانوني براي جلوگري از وقوع آسيب‌ها اجتماعي را داشته باشيم.
اين مسئول يادآور شد: بسياري از خشونت هايي كه در جامعه اتفاق مي افتد در تمام كشورها از جمله كشورهاي توسعه يافته نيز رخ مي دهد البته در كشورهاي توسعه يافته، نهادهاي غير دولتي در راستاي حساس كردن جامعه و اطلاع رساني به نهادهاي دولتي به كاهش خشونت ها كمك زيادي مي كنند.
رضا زاده افزود: حمايت سازمان بهزيستي از مددكاران و روانشناسان و همچنين همكاري با نهادهاي غير دولتي مانند سازمان نظام روانشناسي از جمله برنامه هاي بهزيستي در پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي به شمار مي رود.
رئيس سازمان بهزيستي پيشتر اعلام كرده بود كه اگر نگاهي به آمار و ارقام آسيب هاي اجتماعي مانند طلاق، اعتياد و حاشيه نشيني در پنج تا 10 سال گذشته بيندازيم تفاوت معناداري در اين آمار مشاهده مي شود كه نشان از روند رو به رشد آسيب هاي اجتماعي دارد.
برچسب ها: سلامت ، روان ، الكل ، آسيب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: