کد خبر: ۱۰۶۳۴۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 29
شفا آنلاین>اجتماعی>ژاپنی ها حدود 600 سال قبل وضعیت آب و هوا را تحت نظر داشتند. محققان اسنادی یافتند كه حاوی اطلاعات مربوط به تغییرات وضعیت آب و هوا بوده و قدیمی ترین سوابق ثبت شده در آنها به زمان یخ زدن دریاچه سووا Suwa در سال 1443باز می گردد.

 به گزارش شفا آنلاین، موبدان معبد شینتو 'Shinto در آن دوران اطلاعات علمی را به صورت آگاهانه ثبت نمی كردند، بلكه این اقدام بخشی از مشاهدات آنها در رابطه با یك افسانه كهن ژاپنی است.
اكنون سوابق ثبت شده توسط این موبدان، سند با ارزشی در علم هواشناسی محسوب می شود و مستندات بیشتری را در رابطه با تغییراتی كه در طول قرون اخیر به دست انسان در زمینه آب و هوا ایجاد شده است، در اختیار می گذارد.
موبدان ژاپنی تنها شهروندان قدیمی نیستند كه اقدام به ثبت اطلاعات علمی كرده اند. تجار فنلاندی نیز در سال 1693 میلادی ثبت سوابق شكستگی یخ در رودخانه تورن Torne را آغاز كردند. البته هدف این تجار نیز علمی نبود، بلكه كاربرد اصلی این اطلاعات در فرآیند حمل و نقل كالاهای تجاری بود.
با وجود این كه رودخانه تورن Torne و دریاچه سووا Suwaدر دو نقطه مختلف زمین قرار دارند، اما بر اساس اطلاعات به دست آمده فرآیند یخ زدن و تغییرات وضعیت یخ در هردوی آنها از الگوی واحدی تبعیت می كرد. بر اساس این اطلاعات، زمان یخ زدن آب دریاچه سووا Suwa بین سال های 1443 تا 1683 میلادی تنها به اندازه 0.19 روز در دهه جابه جا شده است، اما با شروع انقلاب صنعتی، این زمان به میزان چشمگیری به تعویق افتاده و در هر دهه 4.6 روز دیرتر به وقوع پیوسته است. به عبارت دیگر، تغییرات آب و هوایی 24 بار سریع تر از دوران پیش از انقلاب صنعتی ایجاد شده اند.
در آن سوی كره زمین، رودخانه تورن Torne نیز از همین الگو تبعیت می كند و نشان دهنده پدیده ای است كه به نظر می رسد اولین آثار تغییرات آب و هوا در اثر اقدامات بشر است.
گزارش كامل این تحقیقات در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: