کد خبر: ۱۰۶۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 27
شفا آنلاین>اجتماعی>روزانه چهار نفر در کشور به دلیل حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش شفا آنلاین، طبق تعریفی که وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مطرح کرده حادثه ناشی از کار عبارت است از اتفاق یا پیامدی که در جریان انجام کار پدید آمده و با صدمات شغلی مرگبار یا غیر مرگبار همراه است و حالا بر اساس همین تعریف در سالی که گذشت 1494 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

عددی که از میانگین روزانه چهار کشته در کشور به علت حوادث ناشی از کار حکایت دارد اما در مقایسه با سال 93 کاهش هم داشته است، کاهشی 397 نفری یا همان 21 درصدی و این یعنی شمار قربانیان حوادث کار در سال 93، 1891 نفر بوده است.

بر اساس اطلاعیه پزشکی قانونی ؛ در سال گذشته از کل تلفات حوادث کار در کشور 1479 نفر را مردان و تنها 15 نفر را زنان شامل می شدند و این در حالی است که تعداد مردان فوت شده در حوادث کار سال 93 یکهزار و 878 و تعداد زنان 13 نفر بوده‌است و از همین رو می توان گفت که شمار زنان جانباخته در حوادث کار علیرغم کاهشی 21 درصدی در کل جانباختگان افزایش داشته است.

سقوط از ارتفاع، عامل 44 درصد مرگ‌ها

در میان کشته شدگان حوادث کار، 44 درصد به دلیل سقوط از بلندی جان خود را از دست داده‌اند، علتی که در سال‌های اخیر همواره بیشترین سهم را به خود اختصاص داده و نشان می دهد افرادی که در ارتفاع کار می‌کنند در معرض خطر بیشتری هستند.

درمیان 658 نفری که درسال 94 به خاطر سقوط از ارتفاع جان خود را از دست دادند، تعداد قابل توجهی فاقد ابزارهای ایمنی لازم برای حفظ جان خود بودند.

دومین عامل مرگبار با 322 مورد فوتی اصابت جسم سخت بوده و پس از آن هم برق گرفتگی با 247 قربانی در رتبه سوم قرار گرفته و به این ترتیب می توان گفت که سقوط از ارتفاع، ضربه به سر و برق گرفتگی سه عامل اصلی حوادث مرگبار کار در کشور به حساب می آیند.

همچنین در سالی که گذشت 56 نفر به دلیل سوختگی، 70 نفر بر اثر کمبود اکسیژن و 141 نفر به دلایل دیگر جان خود را از دست داده‌اند.

استانهای دارای بیشترین و کمترین قربانی حوادث کار

در سال 94 استان‌های تهران با 290 مورد فوتی، خراسان رضوی با 106 مورد فوتی و اصفهان و مازندران هر کدام با 97 مورد فوتی بیشترین قربانیان حوادث کار را داشته‌اند.

اما در انتهای جدول استانی قربانیان حوادث کار، نام استانهای زنجان با 10 مورد، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان جنوبی هر کدام با 11 موردو سمنان با 15 مورد فوتی به ثبت رسیده تا این سه استان رکوردار کمترین آمار تلفات حوادث کار در سالی که گذشت باشند.

آسیب دیدگی روزانه 75 نفر حین کار

​در سال گذشته حوادث کار چندین برابر قربانیانش، مصدوم نیز بر جای گذاشته است، مصدومانی که برخی از آنها دچار نقص عضو شده‌اند.

در سال گذشته آمار مصدومان حوادث کار که به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کرده‌اند گرچه کاهش 8.4 درصدی داشت اما عدد بالایی داشت و 27 هزار و 510 نفر بود.

27 هزار و 510 مجروحی که 26 هزار و 267 نفر آن را مردان و 1243 نفر از آنان را زنان شامل می شوند و این یعنی آسیب دیدگی روزانه 75 نفر در محل کار را شامل می‌شود.

حوادث کار گرچه ممکن است شامل اصناف مختلف در حین کار شود، اما می توان کارگران را از جمله آسیب پذیرترین این اقشار دانست، آسیبی که عمدتا به دلیل بی‌احتیاطی فرد حین کار و همچنین نامناسب بودن شرایط ایمنی محل کار به وجود می‌آید.ایسنا

برچسب ها: اجتماعی ، حوادث ، تلفات
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: