وی تاکید کرد: پلیس در جرایم مشهود مکلف به اقدام است و صرفاً در جرایم غیرمشهود باید طبق دستور قضایی اقدام کند.
دادستان تهران در مورد فلسفه تشکیل این جلسه با تاکید بر اینکه تصادفات از مسائل مهم است که کنترل آن، انعکاس تلاشهای پلیس و دادسرا در پیشگیری از این حوادث را در پی دارد، گفت: یکی از اقدامات دادستانی تهران طی چند سال اخیر، رصد اخبار تصادفات و انعکاس برخی از این موارد به مقامات مربوط بوده است.
وی در ادامه به برخی از این آمارها اشاره کرد تا اهمیت موضوع که موجب شده به عنوان اولین جلسه موضوعی دادسرای تهران در سال 1395 تعیین شود، روشن گردد.
دادستان تهران با خاطرنشان کردن آمارهای مربوط به حوادث رانندگی از این جهت که از علل عمده مرگ و میر در کشور است، همکاری و هماهنگی پلیس و دادستانها را در مقابله با این حوادث ضروری دانست.
جعفری با اعلام اینکه دادستانی تهران طی مجوزی به پلیس اذن داده است که در سه مورد شامل رانندگی در حال مستی، کشف حجاب توسط بانوان در اتومبیل و رانندگی غیر متعارف مانند ویراژ دادن، خودرو را متوقف و اقدامات لازم را جهت انعکاس مراتب به مقام قضایی به عمل آورند، اعلام کرد: در این موارد پلیس مکلف است طبق دستور صادره اقدام کند.
دادستان تهران در موضوع رانندگی حین مستی با تاکید بر انتظار عموم بر عدم مشاهده چنین مواردی گفت: شرب خمر از گناهان کبیره است و اخباری که از نواحی دادسرای ارشاد و راهور داریم، نشان میدهد که در این بخش باید کار بیشتری انجام شود که از دو جنبه آموزش مردمی و برخورد با جرم برخوردار باشد.
در ادامه جلسه، سردار مهری فرمانده پلیس راهور ضمن تشکر از دادستان تهران به لحاظ تشکیل این جلسه، اظهار امیدواری کرد که نتیجه این جلسات زمینه پیشگیری از حوادث رانندگی را فراهم آورد.
وی سپس به ارائه آماری در این خصوص پرداخت و گفت: برنامه سازمان بهداشت جهانی در سالهای 2010 تا 2020، اقدام جهت کاهش حوادث رانندگی است.
فرمانده پلیس راهور کشور، کنترل سرعت، بستن کمربند ایمنی، استفاده از کلاه ایمنی، برخورد با رانندگان مست و تعبیه صندلی کودک در خودروها را از برنامههای اعلامی توسط سازمان بهداشت جهانی در پیشگیری از تصادفات اعلام کرد و در خصوص اقدامات پلیس ایران در موارد مذکور افزود: این موارد در آییننامه مربوطه به عنوان تخلف درج شده و به تصویب هیات وزیران رسیده است.
وی موضوع حوادث رانندگی را یک دغدغه جهانی خواند و افزود: در سال 1384، 28700 نفر طی حوادث رانندگی در سطح کشور کشته شدند و مقایسه این آمار با فوتیهای سال 1394 که 16090 نفر بود، روند کاهشی 11 هزار نفری را به رغم چند برابر شدن خودروها طی این سالها نشان مکیدهد که این امر موید اقدامات پلیس، بهبود وضعیت جادهها و ایمنی خودروهاست.
سردار مهری با اعلام اینکه در سال 1384 حدود 7 میلیون خودرو و در سال 1394 حدود 17 میلیون خودرو و ده میلیون موتورسیکلت شمارهگذاری شده است، گفت: در شاخص جهانی برای حوادث رانندگی به ازای هر ده هزار وسیله نقلیه 7 نفر فوتی وجود دارد. در پایان سال 1393 این عدد در کشور ما به 6 نفر رسیده است.
در بخش دیگر این جلسه، دادستان تهران به جمعبندی مطالب مطروحه پرداخت و با مهجور خواندن موضوع تصادفات در سیستم قضایی، این جلسه را سرآغاز توجه دادسرای تهران به این موضوع دانست و از سرپرستان نواحی و دادستانهای شهرستانهای تهران خواست با تشکیل چنین جلساتی با پلیس ناحیه و حوزه قضایی خود، سعی در پیشگیری از وقوع حوادث رانندگی کنند.
دادستان تهران حضور قضات محاکم در چنین جلساتی را ضروری خواند و با اعلام این ضرورت که پلیس راهور لازم است آمار حوادث رانندگی را به طور ماهیانه برای دادستان ارسال کند، چنین اقدامی را زمینه بررسی میزان اختلاف آمار قضایی و آمار پلیسی خواند.
جعفری دولتآبادی راهکار دیگر جهت بهبود عملکرد پلیس و دستگاه قضایی پیرامون حوادث رانندگی را آموزش و همایش تخصصی خواند و ضمن این که رسیدگی تخصصی به پروندههای قضایی مربوطه را ضروری دانست، اظهار کرد: به عنوان نمونه، دادسرای راهور رسیدگی به پروندههای تصادفات در غرب تهران را بر عهده دارد و چنانچه زمینه از جمله تأمین ساختمان فراهم شود، در شرق تهران نیز ناحیهای از دادسرا برای رسیدگی به این امر اختصاص خواهد یافت.
وی از جمله مزایای تمرکز پروندههای تصادفات در یک یا چند ناحیه از دادسرا را، ایجاد رویه قضایی واحد دانست.
جعفری دولتآبادی از قضات محاکم خواست برای رانندگان متخلف به ویژه کسانی که در حال مستی یا با استفاده از مواد روانگردان موجب فوت یا ایراد صدمه بدنی به دیگری شدهاند، مجازات بازدارنده و همچنین مجازات تکمیلی در نظر بگیرند.
وی همچنین به معاونان دادسرا و دادستان شهرستانها تاکید کرد که مطالبه مجازات تکمیلی در کیفرخواست برای چنین مواردی ضروری است.
دادستان تهران با اعلام سه نفر از معاونان خود برای تشکیل کارگروه مشترک با پلیس، از سردار مهری نیز خواست که نمایندگان خود را برای حضور در این کارگروه معرفی نماید تا با تشکیل جلساتی حداقل هر دو ماه یک بار، هماهنگی میان پلیس و دادسرا در مقابله با حوادث رانندگی محقق شود.
جعفری دولتآبادی ورود سایر دستگاهها از جمله وزارت کشور را به موضوع ضروری خواند و ضمن این که از تداوم این جلسات حداقل دو بار در سال خبر داد، به سردار مهری پیشنهاد نمود در بازدیدهای شبانه که معاونان دادسرای تهران از سطح شهر انجام میدهند، افسران راهور نیز با آنها همراه شوند.
وی مزیت این همراهی را نظارت بر وضعیت خیابانهای شهر به ویژه از حیث رانندگان کامیونها که در شب بیمحابا رانندگی میکنند، خواند و همچنین پیشنهاد نمود که تحقیق روی علل تصادفات در پروندهها به عنوان کار مشترک پلیس و دادسرا مورد توجه قرار گیرد.
دادستان تهران نقش ادارات بیمه را نیز در این موضوع مهم خواند و اعلام نمود که در جلسات آتی از مسولان بیمه نیز دعوت خواهد شد.
دادستان عمومی تهران اقدام پیرامون سد معبر را داخل در وظایف ناحیه 7 دادسرا که به جرایم شهرداریها رسیدگی میکند، اعلام کرد و از سرپرستان نواحی خواست پلیس را در این امر یاری دهند.
وی اقدام پلیس در آموزش مردم از طریق تهیه انیمیشنها را بسیار اثرگذار دانست و ضمن این که از کاهش این بعد آموزشی طی سال اخیر انتقاد نمود، گفت: آموزش ها باید هدفمند باشد.
جعفری دولتآبادی در پایان جلسه با اعلام خواست دادستانی تهران مبنی بر این که «پلیس پر قدرت در معابر حضور داشته باشد» و چهرهها و منظرههای نامناسب مانند متکدیان، آورهها و... از شهر پاک شود، اظهار کرد: تحقق این هدف در بخشی به حمایت دادسرا برمیگردد که ما حمایت خواهیم کرد.