کد خبر: ۱۰۵۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 24
شفا آنلاین>اجتماعی>خانواده ها مراقب انتخاب هويت نوجوانان در شبكه هاي اجتماعي و بازيهاي آنلاين فضاي سايبر آنها باشند.

 به گزارش شفا آنلاین، سرهنگ رضا آذردرخش با اشاره به افزايش بازيهاي آن لاين گفت: با توجه به افزايش بازيهاي آنلاين شاهد افزايش آسيبهايي هستيم كه آينده كودكان و نوجوانان را تهديد مي كند.
وي ادامه داد: عدم نظارت صحيح والدين بر فعاليت آنلاين كودكان و نوجوانان و همچنين نظارت بر فعاليت دوستان مجازي فرزندان خود باعث مي شود اين عزيزان به راحتي در دام مجرمان سايبري بيفتند و به راحتي از آنها سوءاستفاده گردد.
وي افزود: بازي هاي آنلاين بهترين بستر براي مجرمان سايبري است كه بتوانند كودكان و نوجوانان را قرباني اميال پليد و شوم خود كنند.
اين مقام مسوول با اشاره به اين موضوع كه نوجوانان با توجه به دوران بلوغ و احساسات و غرور اين دوره گفت: برخي از نوجوانان با توجه به محدوديت هاي مالي كه دارند در اين دوره به دنبال به دست آوردن منابع مالي براي مطرح كردن خود هستند، لذا دست به هر اقدامي مي زنند و بستر فضاي سايبر را بسيار مناسب براي كارهاي خود مي بينند.
رئيس اداره پيشگيري از جرائم سايبري پليس فتا ناجا افزود: متاسفانه نوجوانان براي بدست آوردن فرصت مناسب جلب محبوبيت و مطرح نمودن خود در شبكه هاي اجتماعي و يا بازيهاي آنلاين اقدام به تغيير ظاهري هويت جنسيتي خود در فضاي مجازي مي كنند و با تهيه عكس جنس مخالف جنسيت حقيقي خود در شبكه هاي اجتماعي و يا بازيهاي گروهي آنلاين اقدام به فعاليت مي كنند. فعاليتي كه جنسيت حقيقي آنها نيست و ادامه اين رفتار بر شخصيت روحي و رواني و رفتار آنها تاثير مي گذارد.
سرهنگ آذردرخش ادامه داد: به عنوان مثال در برخي شبكه ها اجتماعي و بخصوص بازيهاي كامپيوتري و آنلاين مثل كلش آف كلنز شاهد نوجوان پسري بوده ايم كه براي جمع آوري الماس و راه يابي به مراحل بالاتر، خود را به دروغ مونث معرفي نموده و با فريب ساير كاربران در فضاي مجازي با دروغ هاي متعدد نقش يك دختر را بازي مي كند كه اين امر در آينده مي تواند بحرانهاي روحي و رواني براي اين فرد ايجاد مشكل كند چرا كه علي رغم باور عمومي 'ناشناخته بودن در فضاي مجازي' در حقيقت فضاي سايبر فضاي صفر و يك بوده و تمام اقدامات و ردپاي كاربران به صورت ديجيتال و مستند باقي مي ماند.
اين مقام مسئول با اشاره به چتهاي اينگونه افراد در شبكه هاي اجتماعي با ديگر كاربران گفت: برخي كاربران با اهداف شوم و پليد از اين كاربر تقاضاي ارسال تصاوير غير اخلاقي و غيره داشتند تا الماس بازي يا شارژ اينترنت به وي ارسال كنند.
آذردرخش با اشاره به اين دست ساده انگاري هاي نوجوانان در فضاي سايبر به خانواده ها توصيه كرد: خانواده ها بايستي با هوشياري بيشتري مراقب فعاليت آنلاين فرزندان خود باشند حتي اگر اين فعاليت حضور در شبكه هاي اجتماعي يا بازي آنلاين يا افلاين باشد. چرا كه تهديدات فضاي سايبر بر عليه كودكان و نوجوانان بي شمار است.
رئيس اداره پيشگيري از جرائم سايبري پليس فتا ناجا با بيان اينكه غفلت از فرزندان در فضاي سايبر مي تواند مشكلات متعددي را براي فرزندان و خانواده ها فراهم آورد، گفت: ضرورت دارد كه خانواده ها با افزايش دانش IT(فناوري اطلاعات) و سواد رسانه اي از ايجاد و عميق تر شدن شكاف بين نسلي جلوگيري نمايند.
وي شكاف نسلي عميق بين والدين و فرزندان در خصوص فضاي سايبر را چالشي دانست كه مي تواند آينده و سلامت فرزندان را به خطر اندازد.
سرهنگ آذردرخش با اشاره به آدرس سايت و ايميل پليس فتا آن را دريچه ارتباطي با شهروندان خواند و افزود: پليس فتا از هموطنان درخواست مي‌كند در صورت مواجهه با موارد مشكوك آن را از طريق سايت پليس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمي گزارش كنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: