کد خبر: ۱۷۲۲۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۱ - ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 31
حجم داروهای مشتق از پلاسما در حال حاضر رقمی در حدود 220 میلیون دلار است. بنابراین با قاطعیت اعلام می‌کنیم که سرمایه‌گذاری در این حوزه یک اقدام تضمینی با بازگشت سرمایه است و ما از بخش خصوصی دعوت می‌کنیم تا در این بخش وارد شوند.
شفا آنلاین:مدیرعامل سازمان انتقال خون با تاکید بر این نکته که دولت هیچ تمایلی برای ورود به صنعت پلاسما ندارد، گفت: «صنعت پلاسما، بسیار سودآور است. زیرا حجم داروهای مشتق از پلاسما <The plasma>در حال حاضر رقمی در حدود 220 میلیون دلار است. بنابراین با قاطعیت اعلام می‌کنیم که سرمایه‌گذاری در این حوزه یک اقدام تضمینی با بازگشت سرمایه است و ما از بخش خصوصی دعوت می‌کنیم تا در این بخش وارد شوند.»

به گزارش شفا آنلاین:علی اکبر پورفتح الله روز گذشته با حضور در نمایشگاه مطبوعات گفت: «ما در سازمان انتقال خون در سه چهار سال اخیر و به خصوص بعد از برجام، اقدامات خوب و موثری در زمینه تولید ملزومات انتقال خون در کشور هم به وسیله سرمایه‌گذاری خارجی و هم تولید توسط شرکت‌های دانش بنیان به انجام رسانده‌ایم.» وی افزود: «الان بخش عمده محصولات ما توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شوند. زنجیره سرد ما با آخرین امکانات و تجهیزات روز دنیا توسط شرکت‌های داخلی درحال تولید است. بلاس فریزهایی که درعرض نیم ساعت می‌تواند پلاسما را به منهای 30 درجه منجمد کند که همه اینها تکنولوژی‌های بالایی دارد.»
مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه تکنولوژی پایش سرمایش از مرکز تا ارسال پلاسما به اروپا توسط شرکت‌های داخلی ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: «ما موفق شده‌ایم اولین سرمایه گذاری‌های خارجی بخش بهداشت و درمان را به ثمر بنشانیم که تولید کیسه‌های خون مورد نیاز سازمان انتقال خون است که با سرمایه‌گذاری شرکت ماکوفارمای فرانسه به عنوان بزرگترین و معتبرترین شرکت تولیدکننده کیسه خون در دنیا و یک سرمایه‌گذار ایرانی در حال انجام است. 50 درصد، سرمایه گذار خارجی سهم دارد و به سبک صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری‌های خارجی این کار انجام شده است.» وی اضافه کرد: «ظرفیت تولید کیسه خون این کارخانه چیزی در حدود 6 میلیون کیسه خون در یک شیفت کاری، 12 میلیون کیسه خون در 2 شیفت کاری است و در ظرفیت 24 ساعته می‌تواند چیزی حدود 18 میلیون کیسه خون را تولید کند.» پورفتح الله هدف این کارخانه را بازار منطقه‌ای و نه فقط بازار داخلی ایران دانست و گفت: «ما تعهد خرید بیش از 50 درصد به این شرکت نداده‌ایم و بقیه سهم تولید را باید با بازاریابی به فروش برساند. پروژه هم پیشرفت بسیار خوبی داشته است و نهایتا ظرف ماه آینده، این پروژه افتتاح خواهد شد و زنجیره تولید کیسه خون از A تا Z در داخل کشور کامل می‌شود.» وی تولید محصولات با برندهای معتبر بین‌المللی را یکی از راه‌های ورود دانش‌ های‌تک به داخل کشورمان دانست و گفت: «این روش، می‌تواند نیروهای ایران را آموزش دهد.» پروفتح الله در توضیح این مطلب اظهار داشت: «ما در زمنیه بازاریابی بین‌المللی هیچ تجربه‌ای نداریم. اما وقتی سرمایه گذاری خارجی انجام می‌شود، آن شرکت خارجی باید بخش عمده تولید خود را صادر کند و از این طریق ما دانش بازاریابی خارجی را هم پیدا خواهیم کرد.»
کسب استانداردهای اروپایی برای داروهای مشتق از پلاسما
مدیرعامل سازمان انتقال خون در خصوص تولید دارهای مشتق از پلاسما، گفت: «سازمان انتقال خون با تلاشی که در طول سال‌های گذشته انجام داده، دستاورد خوبی را به دست آورده است. ما سال گذشته 200 هزار لیتر پلاسما را برای پالایش قراردادی به خارج از کشورارسال کردیم و محصول آن را به داخل کشور برگرداندیم.» وی افزود: «من فقط به این دلیل که عظمت این کار را برای شما توضیح دهم، عرض می‌کنم که بسیاری از کشورهایی که پالایشگاه ندارند، پلاسمای مازاد آنها تلف می‌شود و استفاده‌ای از آن نمی‌کنند. علتش هم این است که وقتی خون کامل اهدا می‌شود، نسبت مصرف گلبول قرمز، 5 به 1 است یعنی از هر 5 گلبول قرمز، یک واحد پلاسما در مراکز درمانی استفاده می‌شود و چهار پنجم پلاسماها باید دور ریخته شوند. هنر سازمان انتقال خون این بوده که توانسته استانداردهای اروپایی را کسب کند. به خاطر اینکه امکان ورود پلاسما به اروپا وجود ندارد مگر اینکه استانداردهای هم سطح اروپا را داشته باشد. ما این استانداردها را به دست آورده‌ایم و امروزه این ظرفیت را به 200 هزار لیتر رسانده‌ایم.» پورفتح الله در بیان فواید اقتصادی این کار گفت: «خود همین فرایند ارسال پلاسما غیر از دستاورد اقتصادی که دارد 17 میلیون دلار کاهش ارزبری داروهای مشتق از پلاسما برای کشور حاصل کرده است. چیزی حدود 35 درصد سهم ارزش داروهای مشتق از پلاسما، متریال آن است که ما موفق شدیم این کار را در کشورمان انجام دهیم و مورد تقدیر سازمان بهداشت جهانی هم قرار گرفتیم و این سازمان این مدل را به عنوان مدلی برای کشورهای درحال توسعه معرفی کرده است.»سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: