کد خبر: ۱۰۳۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 08
شفا آنلاین>اجتماعی>مشکلات متعدد در مسیر ازدواج جوانان باعث ایجاد یک گونه ترس از ازدواج و افزایش میل به تجرد در بین جوانان شده است.
به گزارش شفا آنلاین،بیشتر افراد بر این باورند که یکی از مهم دغدغه های بیش روی جوانان امروز مسئله ازدواج است و همین افراد زندگی را به دو برهه زمانی متفاوت قبل و بعد از ازدواج تقسیم می کنند که این موضوع نشان از اهمیت این امر دارد.

در این شرایط یکی از مسائلی که در حال حاضر در جامعه با آن روبه رو هستیم تاخیر در ازدواج جوانان است.نبود شغل و مسکن ،توقعات نابجا و سنگ اندازی بی مورد خانواده ها از دلایل مطرح شده جوانان برای عدم قبول مسئولیت های بعد ازدواج است.

امان الله قرائی مقدم جامعه شناس با اشاره به دلایل بالارفتن سن ازدواج می گوید: از دلایل تاثیرگذار بر بالارفتن سن ازدواج می توان به چهار عامل میل به ادامه تحصیل، سربازی، رابطه نادرست دختران و پسران و اشتغال به کار بویژه در پسران اشاره کرد.

وی معتقد است: هزینه های بالای زندگی، مخارج بالای ازدواج، ترس از آینده و زیاد بودن مهریه ها، باعث به تعویق افتادن این امر پسندیده می شود و تمام این مسائل باعث ایجاد یک نوع ترس از ازدواج در بین جوانان شده است.

**ترس از ازدواج یا عدم مسئولیت پذیری

بسیاری جوانان دلیل عدم ازدواج شان را ترس از مشکلات بعد از آن و رسیدن به جایی که آخرین راه زندگی مشترکشان طلاق باشد،بیان می کنند اما بیشتر والدین دلایل ازدواج نکردن فرزندانشان را عدم مسئولیت پذیری و قبول نکردن بار مشکلات یک زندگی مشترک می دانند.

شاید دلیل دیگری که جوانان از زندگی مشترک واهمه دارند را بتوان به نوع تربیت والدین نسبت داد؛ از آنجایی که طی دهه های اخیر تربیت ها طوری صورت گرفته است که والدین تمام سختی های زندگی را تقبل می کنند تا جوانان در رفاه کامل باشند ،دختران و پسران ناخودآگاه از پذیرش مسئولیت شانه خالی می کنند و روحیه و توانایی مبازره با مشکلات در آنها کاهش پیدا کرده است.

مژگان 24 ساله دلیل ترس خود را از ازدواج خیانت همسرش در آینده بیان می کند و می گوید:از زندگی مشترک با کسی که از گذشته اش خبر ندارم می ترسم که با اشتباه مواجه شوم.

**بهانه تراشی یا واقعیت های جامعه

نبود امنیت شغلی در جامعه،حقوق های پایین و مشکلات جوانان در راه تامین مسکن ازجمله مواردی است که هم جامعه شناسان و هم جوانان برای افزایش سن ازدواج بر روی آن اتفاق نظر دارند اما آیا تمام این موارد می تواند سدی در برابر تشکیل خانواده باشد ویا این موارد گاهی به یک بهانه برای جوانان برای عدم ازدواج تبدیل شده است.

داریوش بوستانی عضو جامعه شناس وعضو هئیت علمی دانشگاه باهنر کرمان می گوید: شرایط اقتصادی جامعه و توان مالی یک فرد، می تواند تسریع کننده یا یازدارنده باشد امر ازدواج باشد. فردی که به آسانی نتواند حداقل های زندگی را فراهم کند، به تشکیل خانواده نمی اندیشد.

همچنین رواج شکل های بدیل و جایگزین ازدواج می تواند عاملی در تاخیر سن ازدواج و تشکیل خانواده باشد. سنت های دست و پاگیر از دیگر دلایل تاخیر سن ازدواج می باشد.

سعید 34 ساله دلیل اینکه تن به ازدواج نمی دهد را مشکلات مالی بیان می کند و می گوید: آیا با حقوق 800 هزار تومانی و وام ازدواج 3 میلیون تومانی می شود تشکیل خانواده داد؟مطمئنم از پس توقعات دختران امروزی بر نمی آیم.

زهرا 26 ساله می گوید:از درگیری با بیکاری و بی پولی همسرم در آینده واهمه دارم و چرا تن به زندگی سخت بدهم در شرایطی که پدرم نگذاشته حتی یک روز احساس بی پولی داشته باشم.

شاید عمده دلایل افزایش سن ازدواج جوانان در جامعه به نوعی با مشکلات مالی گره خورده باشد.حال اگر مسئولین کشور گام هایی در راستای ایجاد شغل ،فراهم کردن طرح هایی تشویقی برای ازدواج جوانان ،مسکن ارزان قیمت و اعطای وام های ازدواجی که با واقعیت های جامعه هم خوانی داشته باشد و آشنایی جوانان با مهارت های زندگی در مدارس بردارند می توان تا حدی مسیر را برای ازدواج به موقع جوانان هموار کنند.
برچسب ها: ازدواج ، جامعه ، جوانان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: