وی تصریح کرد: بر اساس تحقیقی که مبنای آن حملونقل ریلی 15 کشور دنیا بوده، وضعیت استگاهها و موقعیت قرارگیری آنها همگی در مرکز شهر بوده است.
وی در اینباره به نمونههایی اشاره کرد و افزود: بهعنوان مثال در شهر لندن 10 ایستگاه راهآهن در مرکز شهر ساخته شده است و این شهر بیش از 300 ایستگاه مترو در مرکز شهر دارد، ضمن آنکه باید قطارهای حومهای را به تعداد این ایستگاهها اضافه کرد.
وی ادامه داد: یا در شهر پاریس 7 ایستگاه راهاهن ساخته شده است و حتی در شهرهای درجه 2 اروپا مانند میلان تقریبا وضعیت به همین گونه است.
مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی راهآهن با تاکید بر اینکه نگاه امروز به حملونقل ریلی این است که ایستگاههای راهآهن مانند بسیاری از کشورها در مرکز شهرها ساخته شود، گفت:در این صورت سیستم ریلی بهترین خدمات را به مردم ارائه میدهد، یکی دیگر از خصوصیات وجود ایستگاههای راهآهن در مراکز شهرها سیستم چندوجهی حملونقل است که به واسته آن راهاندازی میشود.
قارداشی توضیح داد: راهآهن فقط سیستم ریلی برونشهری نیست، بلکه ایستگاههای آن در مراکز شهرها به مترو، ترمینال اتوبوسرانی و تاکسی،قطارهای حومهای و ... متصل شده و در مدل توسعه بر مبنای حملونقل ریلی تنها حمل مسافر مد نظر نیست.
وی با بیان اینکه باید سایر نیازهای مسافران تامین شود،افزود:امکان خرید، رستوران، خرید کتاب و روزنامه و... از جمله خدماتی رفاهی است که باید در ایستگاههای راهآهن برای مسافران فراهم شود که به این سمت حرکت کردهایم.
وی با اشاره به اینکه در این راستا خط 3 مترو تهران به ایستگاه راهآهن متصل شده یادآور شد: خط2 مترو مشهد به ایستگاه راه آهن متصل شده و این برنامه را برای خط یک مترو اصفهان نیز در دستور کار قرار گرفته است.
وی در ادامه با اشاره به برخی اظهارنظرها در خصوص خروج ایستگاه راهآهن تهران بیان کرد: این اظهارات هم غیرعلمی بوده و اینکه مضر است. در تصمیمگیریها باید آیندگان آنرا تحسین کنند نه اینکه نتوانیم در قبال برخی اقدامات و برنامههای غیرعلمی به فرزندان خود پاسخگو باشیم.تسنیم