کد خبر: ۱۰۳۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 06
شفا آنلاین>اجتماعی>محققان در حال ساخت قویترین لیزر اشعه ایکس جهان هستند که 10 هزار برابر پرنورتر و هشت هزار برابر سریعتر خواهد بود.

 به گزارش شفا آنلاین،دانشمندان در کالیفرنیا در حال تلاش برای تقویت انرژی 'منبع نوری شتاب دهنده خطی' (LCLS) هستند؛ آنها قصد دارند این کار را با افزودن پرتو لیزر دیگری که 10 هزار برابر پرنورتر و هشت هزار برابر سریعتر است، انجام دهند.
این پرتو که LCLS-II نامیده می شود، به دانشمندان در مشاهده بهتر چگونگی حرکت اتم ها در سیستم های زنده کمک خواهد کرد.
محققان می گویند: این انرژی اضافی می تواند به اکتشافاتی در حوزه های مختلف از الکترونیک گرفته تا انرژی و پزشکی منجر شود.
به گفته محققان، LCLS-II علم اشعه ایکس را به سطح بالاتری ارتقا می دهد و زمینه را برای طیف جدیدی از مطالعات فوق سریع و فوق کوچک هموار می سازد.
همچنین توانایی ابداع، تحول و دگرگونی در فناوری های آتی از جمله وسایل جدید الکترونیکی، داروهای نجات دهنده زندگی و راه حل های نوآورانه انرژی را به اندازه زیادی افزایش می دهد.
تکمیل این لیزر تا سال 2020 طول می کشد.
صدها دانشمند هر سال از LCLS برای مشاهده جزییات فرآیندهای اساسی طبیعت استفاده می کنند.
LCLS-II برای تولید پرتوهای اشعه ایکس، از الکترون هایی که سرعتی نزدیک به سرعت نور یافته اند، استفاده خواهد کرد.
این الکترون ها از طریق یک سری آهن ربا به نام undulator که آنها را مجبور به طی یک مسیر زیگزاگ می کند، پرواز می کنند.
در حال حاضر ، الکترون ها در یک لوله مسی که در دمای اتاق فعالیت می کند، شتاب می گیرند و در هر ثانیه 120 پالس لیزر اشعه ایکس تولید می کند.
اما برای لیزر LCLS-II محققان یک شتاب دهنده ابر رسانا نصب خواهند کرد.
این شتاب دهنده به این دلیل ابررسانا خوانده می شود که حفره های فلزی نیوبیوم آن زمانی که در دمای 456 درجه فارنهایت فعالیت می کند، الکتریسیته را تقریبا بدون هیچ گونه اتلافی هدایت می کند.
از سوی دیگر، الکترون های در حال شتاب از طریق یک سری از این حفره ها امکان تولید یک پرتو لیزر اشعه ایکس تقریبا مداوم را با پالس های تقریبا 10 هزار برابر پرنورتر میسر می سازد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: