کد خبر: ۱۰۲۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲:۲۰ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۵ - 2016March 31
شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: از برنامه وزارت جهاد کشاورزی خودکفایی در تولید روغن و دانه های روغنی است و بر این اساس توجه و نگاه ویژه به توسعه کشت کلزا به عنوان ماده با ارزش و اولیه تولید روغن وجود دارد.

به گزارش شفا آنلاین، «علی قنبری» در بازدید از مرکز خرید «میان آب» شوش و کشتزارهای کلزا افزود: دانه روغنی کلزا سومین گیاه روغنی مهم دنیا شناخته شده است و به دلیل خصوصیات خوب مانند مقاومت به کم آبی، شوری و سرما، ارزش تناوبی زیاد، مقاومت نسبی به بافت خاک و قابلیت بالا برای رقابت با علف های هرز هم اکنون در سطح گسترده ای از مزارع جهان در تناوب با محصولات مختلف بویژه غلات کشت می شود.
به گفته وی، سال پایه کشت کلزا در ایران سال 1372 است.
وی ادامه داد: با توجه به برنامه خودکفایی وزارت جهاد کشاورزی در اساسی ترین محصولات غذایی مانند تولید روغن، توجه مسئولان به توسعه کشت این گیاه باارزش معطوف شده و خوشبختانه آمارها نشان دهنده رشد فزاینده سطح زیرکشت و افزایش متوسط عملکرد کلزا در کشور است.
در این بازدید مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه4 اعلام کرد خوزستان با سطح زیر کشت بیش از 14 هزار هکتار کلزا در سال زراعی 1394، پس از استانهای گلستان، مازندران و فارس قرار دارد.
وی افزود: شهرستان های اندیمشک، دزفول، شوشتر و باغملک از مهمترین مناطق کشت دانه روغنی کلزا در استان است.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه4 درباره برنامه های پیش بینی شده برای افزایش تولید دانه روغنی کلزا گفت: بهبود مدیریت مزرعه، رعایت تاریخ کاشت، استفاده از کودهای ریزمغزی، مبارزه با علف های هرز، کنترل برداشت و کاهش ضایعات برداشت و توسعه مکانیزاسیون از برنامه های پیش بینی شده برای افزایش تولید دانه روغنی کلزا در کشور است.
به گزارش ایرنا، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی یازدهم فروردین ماه امسال به افزایش دو برابری سطح زیر کشت و تولید دانه روغنی کلزا در سال 1394 اشاره کرد و گفت: همسو با برنامه های اقتصاد مقاومتی برای تامین روغن مورد نیاز کشور و کاهش وابستگی، طرح 10 ساله افزایش تولید دانه های روغنی تهیه شده است که با اجرای آن ضریب خوداتکایی در تامین روغن مورد نیاز به 70 درصد افزایش می یابد.
به گفته وی، در این طرح از کنجاله دانه های روغنی به عنوان نهاده دامی در صنعت دامپروری استفاده می شود و واردات این اقلام نیز کاهش می یابد.
برچسب ها: شوش ، مقاومت ، غلات
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: