کد خبر: ۱۰۲۷۴۱
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۰ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - 2016March 30
شفا آنلاین>اجتماعی>همه ساله با پایان نوروز، ماهی های قرمز سفره های هفت سین را در رودخانه ها، نهرها و دریاچه های طبیعی رها می شوند اما غافل از اینکه این ماهی ها به مرور به قاتلان طبیعت و آبزیان تبدیل خواهند شد.

به گزارش شفا آنلاین، برخی دوستداران محیط زیست معتقدند که ماهی قرمز جزو سنت تاریخی سفره هفت سین ما ایرانی ها نیست و به مرور زمان در این سفره جای گرفته است و ما انسان ها با اسیر کردن آنها در ظرف های بلورین نه تنها لذت آزادی را از این گونه زیبا دریغ می کنیم بلکه با رها سازی آن در طبیعت دشمنی برای گونه های بومی مهیا می کنیم.
حسین عبیری گلپایگانی فعال محیط زیست گفت:عمر طبیعی ماهیان قرمز بین 12 تا 20 سال است ولی عمر این ماهی ها در تنگ های بلورین حداکثر دو ماه است لذا کسانی که امکان نگهداری این ماهی های را در منزل ندارند نسبت به رها سازی آنها در استخر یا حوض اقدام کنند.
وی ادامه داد: افراد زیادی ماهی های قرمز را در رودخانه ها رها می کنند غافل از اینکه این ماهی ها غذا و اکسیژن لازم برای ماهی های بومی رودخانه ها را مصرف می کنند و ممکن است همین ماهی قرمز کوچک نسل یک ماهی بومی را با خطر انقراض مواجه کند.
عبیری گلپایگانی گفت:این ماهی ها به دلیل همه چیز خوار بودن می توانند تخم ماهی های دیگر را بخورند و در صورت آزاد سازی این ماهی ها در رودخانه های و دریاچه های طبیعی می توانند اکوسیستم آن منطقه را به هم بزنند بنابراین بهتر است در آبهای طبیعی رها نشوند.
وی با اشاره به اینکه مقدار زیادی از ماهی های قرمز در ماههای آخر سال توسط بعضی از افراد تکثیر می شوند و احتمال دارد ناقل انگل و قارچ هایی باشند، گفت:ماهی های قرمز طبیعی در آبهای شیرین و راکد زندگی می کنند و آبگیرها و مرداب ها زیستگاه اصلی آنها است.
عبیری گلپایگانی در ادامه با اشاره به برنامه آزاد سازی ماهی های سفره هفت سین از حدود 16 سال پیش گفت:سازمان های محیط زیستی فعال به همین مناسبت اولین جمعه بعد از روز سیزده بدر یا همان روز طبیعت را روز آزاد سازی ماهی سفره هفت سین نامگذاری کردند.
این فعال محیط زیست گفت:در آن سالها سازمان های مردم نهاد زیست محیطی طی یک فراخوان از همه مردم ایران درخواست کردند برای آزاد سازی ماهی های سفره هفت سین در مکان های مناسب و پارک های نزدیک به محل سکونت خود اقدام کنند و حتی در سال های 1378 و 1379 برخی از این طبیعت دوستان در یک حرکت نمادین با حضور در پارک ملت به آزاد سازی ماهی های سفره هفت سین در این پارک اقدام کردند که در سال 79 بیش از 330 خانواده ماهی های قرمز خود را در دریاچه پارک ملت رها کردند.
وی افزود: از سال 1378 هر ساله فعالان محیط زیست و دوستداران ماهی های قرمز از مردم کشور درخواست می کنند که این حرکت را به نحو احسن انجام دهند، همچنین امسال نیز از مردم درخواست می شود که نسبت به آزاد سازی ماهی های قرمزسفره هفت سین از تنگ های بلورین در استخرهای پارک ها و یا مکان های در نظر گرفته شده اقدام کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: