کد خبر: ۱۰۲۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳:۲۰ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - 2016March 30
شفا آنلاین>اجتماعی>وزارت دادگستری آمریکا به اطلاعات موجود در گوشی آیفون یکی از تیراندازان حمله تروریستی سن برناردینو، بدون کمک شرکت اپل دسترسی پیدا کرد.

به گزارش شفا آنلاین، پس از اعلام این که اف بی آی با استفاده از تکنیک اسرارآمیزی، گوشی آیفون یکی از تروریست های فعال در تیراندازی کالیفرنیا را هک کرده است، جدال حقوقی دولت اوباما با شرکت اپل، غول فناوری جهان، به طور غیرمنتظره ای پایان یافت.

اف بی آی برای دسترسی به اطلاعات گوشی آیفون رضوان فاروق که در ماه دسامبر به همراه همسر خود 14 شهروند را در منطقه سن برناردینو کالیفرنیا به قتل رساند و در درگیری مسلحانه با پلیس کشته شد، از یک تکنیک ناشناخته استفاده کرد.
گزارش دادگاه منطقه ای کالیفرنیا حاوی اطلاعاتی در رابطه با نحوه دسترسی به اطلاعات گوشی تلفن همراه نیست؛ در حالی که پیش از این مقامات گفته بودند دسترسی به اطلاعات این گوشی تلفن همراه فقط با کمک شرکت اپل امکان پذیر است.
شرکت اپل در واکنش به این رخداد اعلام کرد، برای افزایش امنیت گوشی های خود اقدامات جدی را به کار خواهد بست. این شرکت با اشاره به این که درخواست دولت برای افشای اطلاعات این گوشی، مشروع نبوده است اعلام کرد همواره آمادگی کمک به دولت و نیروهای مجری قانون را دارد.
دیوید بادیش معاون اف بی آی در این رابطه گفت دسترسی به اطلاعات این گوشی، بخشی از فرآیند تحقیق درباره اهداف احتمالی و شناسایی همدستان تروریست ها بوده است.
این پرونده، مباحثات اجتماعی جدید را درباره تقابل امنیت ملی با حق بر حریم خصوصی شهروندان در عصر دیجیتال و همچنین اثرات رمزگذاری در توانایی نیروهای مجری قانون در خدمت رسانی به مردم مطرح کرده است.
شرکت اپل همکاری با دولت را در افشای اطلاعات شخصی موجود در گوشی شخص تروریست، هموار کردن راه برای به خطر انداختن حریم خصوصی سایر کاربران این شرکت می دانست و به همین علت از اجرای رای دادگاه در این رابطه خودداری کرد. اما اف بی آی با دسترسی به اطلاعات مذکور بار دیگر نشان داد که هر لحظه ممکن است دولت اقدام به نقض حریم خصوصی شهروندان کند.
پرسش مهمی که از ابتدای شکل گیری این پرونده مطرح بوده و همچنان بدون پاسخ مانده، این است که صرفنظر از کارآیی اطلاعات شخصی افراد در حل و فصل پرونده های قضایی و تحقیقات پلیسی، دولت تا چه میزان حق دارد به اطلاعات شخصی شهروندان دسترسی یابد؟

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: