کد خبر: ۱۰۲۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۰ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۵ - 2016March 25
شفا آنلاین>اجتماعی>خواستگاری یکی از سرنوشت ساز ترین مراسم های زندگی هر فرد است که داشتن رفتار به جا و سنجیده در آن بسیار ضرورت دارد.
به گزارش شفا آنلاین،مراسم خواستگاری سنتی بسیار زیبا و پسندیده است و از آنجایی که در جلسه خواستگاری افراد با تجربه و قابل اعتمادی در کنار دختر و پسر حضور دارند، این امر تاثیر به سزایی در کمک به شناخت صحیح تر طرفین از یکدیگر دارد و توجه به این نکته که این مراسم یک جلسه دو طرفه است بسیار حائز اهمیت است یعنی هر دو فرد و خانواده های آنها باید یکدیگر را بپسندند و با هم به تفاهم های اولیه برسند.
انتخاب شریک زندگی کار ساده ای نیست و توجه به موارد زیر میتواند شما را در یک شناخت بهتر یاری دهد.
دکتر طهرانی روانشناس و رئیس موسسه تحقیقات سلامت خانواده عصر ایرانیان در گفت و گو با خبرنگار حوزه ی بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی گفت: خواستگاری های امروزی دیگر فقط به یک شکل برگزار نمی شود و صورت های مختلفی دارد، اما یکسری موضوعات مشترک وجود دارد که در تمامی مراسم های خواستگاری از هر نوعی، باید لحاظ شود.

چی بپوشم؟/ساده ولی آراسته باشید
وی در خصوص نوع پوشش و برخورد بیان کرد: در مراسم خواستگاری خانواده های دختر و پسر، باید در عین سادگی آراسته باشند یعنی لباس دو طرف باید متناسب باشد و لباس های تجملاتی در این مراسم  کاملاً غیر مرسوم است. همچنین دومین موضوعی که پس از پوشش باید مورد توجه قرار گیرد، نوع برخورد و پذیرش طرف مقابل است. اگر تمام خانواده دختر در خواستگاری حضور دارند، دختر خانم باید در بدو ورود آخرین فردی باشد که پشت سر بقیه قرار دارد و مسلماً خانواده دختر باید بعد از خانواده ی پسر جای خود بنشینند و طرز نشستن باید به گونه ای باشد که همه بتوانند یکدیگر را  به راحتی ببینند.

کم گوی و گزیده گوی
دکتر طهرانی در خصوص نحوه پذیرایی و برخورد دختر در مراسم خواستگاری عنوان کرد: در دنیای امروز بر خلاف گذشته که دختر در خواستگاری سکوت اختیار می کرد و فقط دیده می شد اعتقاد بر این است که دختر خانم حتماً صحبت کند اما صحبت های به جا و سنجیده داشته باشد، چون این جلسه به خاطر ایشان اتفاق افتاده است. بعضی افراد اعتقاد دارند که دختر باید پذیرایی کند و برخی دیگر مخالف این نظر می باشند، این ها موضوعاتی کاملاً سلیقه ای است اما پذیرایی توسط دختر تسلط یک خانم را نشان می دهد که چه زمانی از جای خود بلند می شود و با چه شکل و شرایطی نوشیدنی گرم یا سرد را سرو می کند، البته نوع ظروف مورد استفاده و نحوه ی طراحی آنها موقع پذیرایی از نکات ریزی است که توانمندی های دختر خانم را نشان می دهد.

دخالت یا حمایت مسئله این است 
وی ادامه داد: از دیگر مسائلی که خیلی اهمیت دارد این است که چگونه خانواده ها دختر و پسر خود را مورد حمایت قرار می دهند برای نمونه چه طور فرزند خود را خطاب می کنند، چه موقع فرصت صحبت را به وی می دهند؟ آیا وسط حرف دختر یا پسر خود می پرند؟ چه طور به دختر یا پسر خود احترام می گذارند این موضوعات باید حتماً مورد توجه قرار بگیرند.
 دکتر طهرانی افزود: گاهی خانواده ها جلسه خواستگاری را در یک مرحله و گاهی در دو جلسه برای شناخت هر چه بیشتر انجام می دهند. بعضی خانواده ها فکر می کنند بهتر است دختر و پسر در این مراسم با یکدیگر صحبت کنند و این موضوع بلامانع است و مشکلی به وجود نمی آورد چیزی که بسیار حائز اهمیت است این است که دو طرف بعد از یک یا دو جلسه باید به ارزیابی اولیه نسبت به هم برسند.
چطور یک شناخت نسبتاً خوب در یک جلسه پیدا کنیم
وی در خصوص اینکه دختر و پسر چگونه می توانند شناخت بهتری از یکدیگر داشته باشند اظهار داشت: یک ارزیابی نسبتاً خوب در جلسه خواستگاری می تواند افراد را به سمت یک تصمیم گیری مناسب هدایت کند. بسیار مهم و به جا است بدانیم که در این مراسم موضوعاتی در یک قالب کلی، مدل شخصیت طرف مقابل و ارزیابی خانواده، نوع برخورد، بیان و ظاهر دو طرف، سبک فکری و عقاید دو طرف، جنبه های مالی در حال حاضر فرد  و برنامه ریزی برای زندگی آینده مورد بررسی قرار می گیرد.
طهرانی ادامه داد: در درجه اول دو طرف باید نوع شخصیت هم را محک بزنند اما سوال این است که چگونه این کار را می توان انجام داد؟ باید دو طرف تعدادی سوالات جزئی بپرسند. برای نمونه دختر از آقا پسر در مورد  نحوه تصمیم گیری های زندگی سوال کند اینکه آن پسر چگونه تصمیم می گیرد و تا کنون چه تصمیمات مهمی را برای زندگی خود اتخاذ کرده است و اینکه چه قدر دیگران به او در تصمیم گیری کمک می کنند نقش دیگران تا چه حد در تصمیم گیری های پسر لحاظ می شود گاهی ممکن ست این سوال مطرح شود که تا چه حد شما از دیگران کمک می گیرید این دیگر بحث مشورت است که آن هم در نوع خودش باید مورد ارزیابی قرار گیرد اما باید بدانیم موضوع مشورت و تصمیم گیری دو مقوله ای است که کاملاً برعکس می باشند.
روی بد قصه این سوال است که چقدر دیگران در تصمیم گیری های شما دخالت می کنند؟ بهتر است این سوال را با بیانی زیباتر به این شکل که چقدر دیگران در تصمیم گیری به شما کمک می کنند مطرح کرد تا سهم خانواده، دوستان و همکاران در تصمیمات مشخص شود. با توجه به سهم دیگران در تصمیم های شخص می توان به مدل شخصیتی فرد پی برد، این که فرد به تنهایی قادر به تصمیم گیری است؟ و تا چه حد اهل مشورت کردن است؟ 

دروغ نگوییم
وی در خصوص مسئله صداقت عنوان کرد: از دیگر مواردی که باید در این مراسم به آن پرداخته شود موضوع صداقت است اگر فرد مقابل بگوید من از دروغ بیزارم و تا حالا در زندگی دروغ نگفتم یک نشانه است که طرف ما ممکن است تلاش برای دروغ نگفتن بکند، ولی شاید این خودش یک دروغ باشد چون ممکن است گاهی سهواً هم این کار را انجام داده باشد، بنابراین باید بگوید من همیشه تلاش کرده ام که صادق باشم.
آینده روشن تر با طرح چند سوال
این روان شناس تصریح کرد: سوال در مورد آینده و برنامه ریزی های دو طرف برای آینده هم از جمله مواردی است که باید به آن توجه شود. برای این منظور افراد می توانند سوالاتی از قبیل اینکه از همسر خود چه انتظاراتی دارید؟ چه چیزهایی برای شما خوشایند و نا خوشایند است؟ چقدر به بچه دار شدن فکر می کنید؟ چگونه با مشکلات زندگی مواجه و چگونه راه حل مناسب را پیدا می کنید؟ را مطرح کنند.

آیا شما فردی دهن بینی هستید؟!
وی در خصوص کمک گرفتن بیان کرد: کمک گرفتن از دو دیدگاه مورد بررسی قرار می گیرد گاهی برخی افراد که اصطلاحاً دهن بین نامیده می شوند که سبک و بن فکری ندارند و هر کسی چیزی به آنها بگوید آن را تائید و انجام می دهند. اما گاهی فرد روشن فکر است و سعی می کند مشورت های لازم را از دیگران بگیرد و نکات مثبت و منفی را مورد سنجش قرار دهد و در نهایت بهترین تصمیم را بگیرد یا بعضی افراد هم در پایان بعد از جمع بندی همه ی موارد علی رغم اینکه می دانند تصمیم درستی نگرفته اند ولی خود محورانه و خودخواهانه تصمیم آخر را می گیرند.
 
جدایی یا وصال دو روی سکه عقاید
طهرانی در خصوص نقش عقاید اظهار داشت: عقاید بخش مهمی از ساختار یک فرد را تشکیل می دهد اما باید دقت کنیم که عقاید در چند بخش اجتماعی و فرهنگی، آداب و رسوم، عقاید مذهبی و عقاید سیاسی مورد ارزیابی قرار می گیرد. در ابتدا خانواده ها باید از آداب و رسوم همدیگر اطلاع پیدا کنند تا خدای ناکرده دلخوری پیش نیاید. بخش بعدی بررسی عقاید معنوی فرد است که در تحکیم یا جداسازی زندگی دختر و پسر نقش به سزایی ایفا می کند. موضوع دیگر در اینجا عقاید سیاسی است که باعث ثبات و ماندگاری یا دور شدن دو طرف نسبت به هم می شود و پس از این موارد بعد اجتماعی و فرهنگی هم باید مورد ارزیابی قرار گیرد به هیچ وجه نباید خانواده ها، دختر و پسر بعد عقاید را نادیده بگیرند و بگویند با این موضوع فقط مشکل داریم پس لازم نیست سخت بگیریم و به نحوی قابل حل است در حالی که این مسئله ای نیست که به آسانی قابل چشم پوشی و حل شدن باشد.
همچنین افراد می توانند سوالاتی در زمینه تحصیلات، علایق و در پایان سوالاتی در مورد شغل و درآمد پرسیده شود، اگر خانواده دختر با سوالاتی نظیر درآمد و شغل شروع کند یعنی به مادیات توجه دارند و اگر سوالات خود را در مورد عقاید و موضوعات اخلاقی آغاز کنند، این امر نشان دهنده اهل تفکر بودن آن فرد و خانواده است.

هوشمندانه نگاه کنید
وی خاطر نشان کرد: دو طرف از لحظه ی ورود شروع به محک زدن  همدیگر می کنند، از لحظه ای که آیفون خانه دختر به صدا در می آید اینکه چه کسی آیفون را با چه لحن و کلمه ای پاسخ می دهد؟ استفاده از بله یا کیه هم مدل شخصیتی را می رساند و نکته ی قابل توجه دیگر راهنمایی کردن خانوده پسر توسط خانواده دختر است که آیا آنها این کار را انجام می دهند یا نه؟ آیا در واحد آیارتمان برای خانواده پسر باز گذاشته می شود و کسی به استقبال آنها می رود؟ یا باید دوباره پشت در واحد قرار گیرند منتظر شوند؟ و این همان ریزه کاری هایی است که نباید از چشم دور بماند.
از موارد بسیار مهم در مراسم خواستگاری رفتار هوشمندانه، متفکرانه و گوش دادن فعال است. در واقع موضوع این است که ما چه قدر آگاهانه برنامه ریزی کردیم و تا چه حد روی مسائلی که می خواهیم مورد ارزیابی قرار دهیم تسلط داریم. ازدواج یکی از مهمترین اتفاقات زندگی است چون سرنوشت آینده افراد را تا حدود زیادی رقم می زند و نباید آن را سرسری گرفت و هر گونه بی توجهی یک عمر پشیمانی را به دنبال دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: