کد خبر: ۹۸۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 24
شفا آنلاین>اجتماعی>روانشناسی >معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: ایجاد مراکز حفاظت شده قضایی برای مجرمانی که دارای بیماری های روان هستند، ضروری است.
به گزارش شفا آنلاین،حسین نحوی نژاد افزود: یکی از مشکلات ما در خصوص بیماران مبتلا به اختلالات روان این است که گاهی قوه قضائیه و نیروی انتظامی در ارجاع مجرمان دارای بیماری های روان به بهزیستی به ضوابط آیین نامه توجهی نمی کنند.
وی خاطرنشان کرد: تولیت بیماران حاد روان بر عهده وزارت بهداشت بوده و فقط بیماران مزمن روان و بحث توانبخشی آنان با بهزیستی است اما قوه قضائیه و نیروی انتظامی این بیماران را به طور مختلط به مراکز توانبخشی بهزیستی ارجاع می دهند.
وی تصریح کرد: ما هیچ امکاناتی برای ضمانت فرار نکردن این بیماران نداریم؛ تعدادی از این بیماران دارای جرم های بسیار سنگینی هستند که باید در زندان بمانند اما به مراکز ما ارجاع می شوند و ما نیز ناگزیر آنان را در کنار سایر بیماران نگهداری می کنیم.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: نگهداری اینگونه بیماران دارای ضوابط و شرایط خاصی است؛ ما که نمی توانیم دور مراکز خود سیم خاردار و حفاظ بکشیم ؛ نگران هستیم که این دست از بیماران فرار کنند یا به دیگران آسیب برسانند.
نحوی نژاد خاطرنشان کرد: هرچند که اکنون شرایط حادی درباره این مشکل نداریم اما در حال رایزنی با قوه قضائیه هستیم تا شرایطی را برای نگهداری این بیماران فراهم آورد.
به گفته وی ، هم اکنون یکصد هزار بیمار روان مزمن در کشور در مراکز نگهداری و توانبخشی بهزیستی نگهداری می شوند.
بنا به این گزارش، براساس آخرین پیمایش ملی کشور (89 تا 90) ، آمارها در گروه سنی 14 تا 65 سال نشان می دهد که 23.6 درصد مردم از یک اختلال روان رنج می برند که نیاز به مداخلات روانپزشکی دارد.
طبق این آمار 15.6 درصد (از همان 23.6 درصد گروه سنی 14 تا 65 سال کشور که دچار اختلال روان هستند) ، دچار اختلال های اضطرابی ، 14.6 درصد آنان دچار اختلالات خلقی مانند افسردگی و 2.5 تا 2.8 درصد آنان دچار اختلالات مصرف مواد هستند.
از سوی دیگر بار بیماری های روان در کشور قابل توجه است. بار بیماری به معنای سال هایی است که به علت ناتوانی و مرگ از عمر کاسته می شود و افسردگی جدی یکی از پنج علت اول بار بیماری ها به شمار می رود.
20 درصد بیماران روان در جامعه، خدمت کافی نمی گیرند و بخشی از آنان اصلا برای دریافت خدمت درمانی مراجعه نمی کنند و شناسایی نمی شوند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: