کد خبر: ۹۸۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 22
شف آنلاین>اجتماعی>به گفته دانشمندان، اپیدمی زیکا و همچنین شیوع بیماری های عفونی دردناکی که سالانه موجب بیماری بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در دنیا می شوند صرفاً از طریق گرم شدن کره زمین قابل توجیه است.
به گزارش شفا آنلاین، محققان معتقدند در طول دهه های آینده گرمایش جهانی باعث افزایش محدوده و سرعت چرخه زندگی پشه های حامل این ویروس ها می شود و سرعت گسترش انها در کشورهای معتدل به مراتب بیشتر خواهد بود.

طبق تحقیق اخیر محققان، با افزایش مداوم انتشار گازهای آلاینده در جهان به همراه رشد سریع جمعیت، شمار افراد قرارگرفته در معرض پشه های بیماری زا می تواند دو برابر شود و از حدود ۴ میلیارد نفر کنونی به ۸ تا ۹ میلیارد نفر تا اواخر این قرن خواهد رسید.

«اندرو مونوگان»، عضو تیم تحقیق از مرکز ملی تحقیقات جوی در کلورادو، در این باره می گوید: «با تداوم گرمایش زمین، کنترل جمعیت پشه ها دشوارتر می شود. هر چقدر هوا گرم تر شود، سرعت رشد آنها نیز افزایش یافته و سریع تر می توانند ویروس ها را در خود پرورش دهند.»

در حال حاضر تغییرات اقلیمی عامل شیوع برخی بیماری های مرتبط با انسان و حیوان عنوان می شود. این بیماری ها شامل شیوع مالاریا در مناطق مرتفع آفریقای شرقی، افزایش بروز بیماری های لنفاوی در آمریکای شمالی، و شیوع بیماری های جدی دام در بخش های اروپاست.

به گفته محققان، پشه ها در مناطق دارای زمستان های سخت نمی توانند رشد چندانی داشته باشند. اما تحقیقات بیانگر این مطلب است که با تداوم گرمایش هوا، پشه ها امکان تولیدمثل بیشتری در مناطقی نظیر آمریکای شمالی در دهه های اینده خواهند داشت.

سازمان ملل متحد هم در سخنرانی این هفته خود بر انجام اقداماتی در راستای مقابله با تغییرات اقلیمی به منظور پیشگیری از بیماری های نظیر ابولا و زیکا تاکید کرد.

«آچیم استینر»، مدیر اجرای برنامه محیط زیست سازمان ملل، در این باره عنوان کرد: «شیوع زیکا، همانند ابولا، زنگ خطر بزرگی برای جامعه بین الملل است تا متوجه ضرورت توجه بیشتر بر ارتباط بین سلامت و محیط زیست شوند.»

محققان از مدتها قبل هشدار داده بودند که تغییرات اقلیمی می تواند منجر به بیماری های انتقال یافته از طریق حشرات شود چرا که آب و هوای گرم تر امکان رشد سریع تر و عمر طولانی تر حشرات را به همراه دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: