کد خبر: ۹۸۴۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 23
شفا آنلاین>سلامت>علیرغم پیشرفت‌هایی که در علم پزشکی، تکنولوژی و دانش حاصل شده است شکاف طول عمر در بین طبقه ثروتمند جامعه و طبقه فقیر در آمریکا به ‌سرعت رو به افزایش است.
به گزارش شفا آنلاین،مطالعات جدید نشان می‌دهد که در سال 1920 فاصله طول عمر بین 10 درصد مردان ثروتمند و 10 درصد مردان فقیر جامعه 6 سال بوده است و در سال 1950 این فاصله 2 برابر شده است. این فاصله برای زنان از 7/4 سال به 13 سال رسیده است.

       محققان بر این باورند که بسیار مشکل است که تنها یک عامل عمده را مسئول بروز این فاصله بدانند، زیرا عوامل متعددی زمینه‌ساز این مشکل جامعه می‌تواند باشد. آنها یکی از علل آن را کاهش مصرف سیگار در بین طبقه پردرآمد و تحصیل‌کرده می‌دانند.

 در حالی ‌که افراد تحصیل‌کرده یا پردرآمد سعی در کاهش مصرف سیگار دارند، سایه سنگین این عادت شوم هنوز هم بر سر طیف فقیر و کم‌سواد جامعه سنگینی می‌کند. دکتر فنلون، محقق «مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها» در آمریکا می‌گوید: «پس از بررسی‌ها متوجه شدیم که یک‌سوم تا یک‌پنجم این تفاوت طول عمر بین مردانی است که تحصیلات دانشگاهی دارند و سیگار نمی‌کشند و مردانی که فقط تحصیلات دبیرستانی یا تا حد دبستان دارند و عادت به مصرف سیگار دارند.

       چاقی مفرط که از دهه 80 با شتاب زیادی رو به افزایش است عامل دیگر محسوب می‌شود. تفاوت طول عمر بین مردان چاق ثروتمند و مردان چاق فقیر از سال 1990 تا 2010 زیاد نبوده است اما پس ‌از آن این تفاوت قابل‌تامل شده است. اخیرا تجویز داروهای مخدر آسیب زیادی به جمعیت سفیدپوست آمریکایی وارد کرده که به گفته محققان می‌تواند یکی دیگر از علل این تفاوت باشد. در آمریکا محدودیت دسترسی به خدمات بهداشتی مرگ‌های نابهنگام بی‌شماری را به دنبال داشته است و اگر بیمه‌ها به مسئولیت خود درست عمل کنند این فاصله کمتر خواهد شد. محقق پروژه می‌گوید: «نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی چیزی است که حتی علم پزشکی بسیار پیشرفته هم نمی‌تواند آن را درمان کند.»

       وضعیت نامناسب سلامتی در بین آمریکائیان فقیر، این کشور را در بین کشورهای ثروتمند جهان از لحاظ میزان طول عمر جمعیت، در رده‌های آخر قرار داده است. «اداره امنیت اجتماعی» آمریکا اعلام کرد که حتی طول عمر مردان آمریکایی ثروتمند بالای 60 سال کمتر از طول عمر جمعیت مشابه در ژاپن و ایسلند است، 2 کشوری که مردمانشان بیشترین طول عمر را دارند. بنابراین گزارش کشور آمریکا از این لحاظ در رده‌های پائین جدول بالاتر از هلند و کشور چک قرار می‌گیرد. محققان آن را شرم‌آور می‌خوانند. از سوی دیگر برخی از محققان بر این باورند که ابداع واکسن فلج اطفال و بهبود بهداشت عمومی که هر 2 گروه درآمدی از آن بهره‌مند شده‌اند، رفته‌رفته این فاصله را کم می‌کند. همچنین استفاده گسترده از داروهای ضد فشارخون در دهه 50 منجر به بهبود وضعیت سلامتی سیاه‌پوست‌ها (که این بیماری در میان آنها شایع‌تر است)‌ شده که همین عامل خطوط فاصله را به هم نزدیک‌تر می‌کند.

       دکتر کریستوفر، محقق دانشگاه سیاتل می‌گوید: «جمعیت عظیمی از آمریکائیان از نعمت‌هایی که ما در طول زندگی خود از آن بهره می‌بریم، محروم‌اند. همه ما به یک میزان از توسعه و ثروت نصیب نمی‌بریم.» سپید
NewYorkTimes
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: