کد خبر: ۹۸۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 22
شفا آنلاین>اجتماعی> عامل ضرب‌وجرح شدید یک سگ که از چند روز پیش فیلم آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، دستگیر شد.
به گزارش شفا آنلاین،طبق اعلام روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان، این فرد یک شکارچی در منطقه کلاله استان گلستان بود که یگان حفاظت محیط‌زیست استان پس از تحقیقات محلی و یافتن او براساس شماره پلاک خودروی وانتی که در فیلم دیده می‌شود، وی را بازداشت کردند. 

از چند روز پیش به این‌سو، این فیلم که در آن فردی در حال کتک‌زدن یک سگ شکاری است در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد و واکنش‌ها و اعتراضات بسیاری در پی داشت. در این فیلم فردی دیده می‌شود که به شدیدترین شکل ممکن در حال آسیب‌زدن به این سگ است، در قسمتی از فیلم این فرد با بیل چندین‌بار به سگ آسیب می‌زند.

در همین رابطه اسماعیل مهاجر، رئیس محیط‌زیست استان گلستان  گفت: «فرد بازداشت‌شده از شکارچیان منطقه است که کارش شکار قرقاول بوده و جزء شکارچیان غیرمجاز هم نبود و سوءسابقه‌ای هم نداشت. پس از یافتن رد او همکاران من با شماره موبایلش تماس گرفتند و او خودش به محیط‌زیست آمد، این فرد آدم بسیار ساده و کم‌اطلاعی است و حتی تصور هم نمی‌کرد که عملش جرم باشد. این سگ متعلق به همین فرد است و طبق گفته‌هایش، او غذایشان را داخل ماشین گذاشته بودند و در ماشین هم باز بود که سگ به علت گرسنگی این غذا را خورد و آنها به همین دلیل سگ را تنبیه کردند. وقتی ماجرا و جرم‌بودن عملش را به او گوشزد کردیم دستپاچه شد و ترسید».
مهاجر در ادامه می‌گوید: «مشکل اصلی نبود آموزش در این زمینه و عادی‌شدن برخوردهای خشونت‌بار با حیوانات است. به‌لحاظ قانونی هم با چنین افرادی کار خاصی نمی‌شود کرد، این سگ مال همین فرد است و او به‌غیر از این، چند سگ دیگر هم دارد.


از طرفی باید گفت حساسیت‌های جامعه در مواردی مانند این بسیار ارزشمند است؛ اما به‌شخصه این امیدواری را دارم که افراد جامعه، فعالان محیط‌زیست و رسانه‌ها مشابه همین حساسیت‌ها را برای همه بخش‌های محیط‌زیست و طبیعت هم داشته باشند. برای جنگل‌ها، رودخانه‌ها، حیات‌وحش و دریا هم وقتی مشکلی پیش می‌آید کاش اعتراض‌ها و واکنش‌هایی از همین دست را شاهد باشیم».
در همین حال و پس از گسترده‌شدن واکنش‌ها به این موضوع معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست از ارسال ماده واحده حمایت از حیوانات ولگرد و بی‌سرپرست به دولت خبر داد.


فرهاد دبیری گفت: در پیش‌نویس ارائه‌شده، برای آزار و اذیت و کشتن حیوانات ولگرد یا بی‌سرپرست جرایم و مجازاتی در نظر گرفته شده است که البته ضرورت‌هایی هم دارد که در صورت کشتن حیوان به منظور اقدام دفاعی در برابر حیوان هار، جریمه یا مجازاتی برای فرد در نظر گرفته نمی‌شود.

معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به حیوان‌آزاری‌های اخیر گفت: «این سازمان باوجود مسئولیت قانونی‌نداشتن درخصوص حیوانات بی‌سرپرست یا ولگرد به‌ویژه در شهرها و به دلیل حساسیت‌ها و مطالبه عمومی، ماده واحده قانونی را به منظور سامان‌دادن وضعیت این حیوانات و جلوگیری از آزار و اذیت آنها، تدوین و به هیأت دولت ارائه کرده است. وی با اشاره به قوانین موجود در کشور در زمینه حمایت از حیات وحش و حیوانات وحشی، گفت: قانون شکار و صید، همچنین قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست از جمله این قوانین است.

درخصوص گونه‌هایی که دام تلقی می‌شوند همچون شتر، گاو، گوسفند و بز نیز علاوه بر صاحب دام که دامدار یا چوپان است، به‌لحاظ مسائل مراقبتی و نظارتی نیز سازمان دامپزشکی اینها را تحت پوشش نظارتی و حمایتی قرار دارد. 
معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه صاحب حیوانات خانگی نیز مشخص است و غالبا به دلیل همین حمایت شخصی دچار آسیب نمی‌شوند، اظهار کرد: چالش اصلی کشور، حیوانات بی‌سرپرست یا ولگرد هستند که از سوی هیچ قانونی مورد حمایت قرار نمی‌گیرند. منظور از حیوانات بی‌سرپرست و ولگرد، گربه یا سگ‌های ولگرد هستند که غالبا نیز در شهرها به صورت رهاشده زندگی می‌کنند که صرف‌نظر از برخی موارد که امکان ایجاد چالش به لحاظ مسائل شهری توسط آنها هست، مهم‌ترین چالش یا مشکل مرتبط با این حیوانات برخوردار نبودن آنها از قوانین حمایتی در کشور است.

وی اشاره‌ای به برخی حیوان‌آزاری‌های صورت‌گرفته در سال‌های اخیر کرد و گفت: همین امر موجب شد تا سازمان حفاظت محیط‌زیست باوجود نداشتن مسئولیت قانونی درخصوص حیوانات بی‌سرپرست یا ولگرد به‌ویژه در شهرها که گاهی در کنار آسیب‌رسانی مردم به این حیوانات، شهرداری‌ها هم نسبت به معدوم‌کردن آنها اقدام می‌کردند به دلیل حساسیت‌ها و مطالبه عمومی، ماده واحده‌ای را به منظور سامان‌دادن وضعیت این حیوانات و جلوگیری از آزار و اذیت آنها، تدوین و به هیأت دولت ارائه داد. درحال‌حاضر شهرداری‌ها هیچ اقدامی درخصوص معدوم‌سازی حیوانات بی‌سرپرست یا ولگرد انجام نمی‌دهند. 
در همین حال سرهنگ خیلدار، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست از برخورد شدید با هر نوع حیوان‌آزاری خبر داد و تأکید کرد عوامل فیلم اخیر که اقدام به آزار و شکنجه یک قلاده سگ کردند به‌زودی تحویل مقامات قضائی می‌شوند. وی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با اشاره به انتشار فیلم حیوان‌آزاری در یکی از مناطق روستایی کشور گفت: عوامل این فیلم که اقدام به آزار و شکنجه یک قلاده سگ کردند به‌زودی تحویل مقامات قضائی داده می‌شوند. شرق

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
0
0
کاملا مشخصه میخوان قضیه رو ماست مالی کننن ، خدا ازتون نمیگذره اگه سزای این ... ندین
بس کنین این توجیهات و لاپوشونی کردن ها رو
مردم رو چی فرض میکنین
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
0
0
یعنی میگید طرف ...نمیدونسته نباید این حیوان رو کتک زد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: