کد خبر: ۹۸۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 22
شفا آنلاین>اجتماعی>کم‌آبی در آینده سالی یک ماه بر زندگی چهار میلیارد نفر در جهان تاثیر خواهد گذاشت و این مشکل حادتر از چیزی است که قبلاً تصور می‌شده است.
به گزارش شفا آنلاین،  مطالعات گسترده نشان می‌دهند که زندگی دست‌کم دوسوم مردم جهان، بیش از 4 میلیارد نفر، سالی یک ماه تحت تاثیر کم‌آبی قرار خواهد گرفت. بنابراین گزارش مشکل کم‌آبی بسیار جدی‌تر از آن است که قبلاً تصور می‌شده است. 500 میلیون نفر در جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که مصرف آب دو برابر میزانی است که با نزولات آسمانی در سراسر سال جایگزین می‌شود و از میان رفتن سفره‌های آب زیرزمینی آن‌ها را در برابر کم‌آبی آسیب‌پذیر می‌سازد.

       جمعیت کثیری که با کم‌آبی زندگی می‌کنند، ساکن هند یا چین هستند، پس‌ازآن، مناطقی در مرکز و غرب ایالات‌متحده، استرالیا و حتی لندن ازجمله مناطق کم‌آب جهان هستند.

       مشکلات مربوط به آب با توجه به رشد جمعیت و افزایش مصرف آب در حال شدت گرفتن هستند.

کم‌آبی، یکی از 3 بحران بزرگ جهانی
       مجمع جهانی اقتصاد در ماه ژانویه، بحران آب به همراه تغییرات اقلیمی و مهاجرت‌های بزرگ را یکی از 3 خطر بزرگ برای مردم و اقتصاد در دهه آینده اعلام کرد. در کشورهایی مانند سوریه، این 3 خطر با هم اتفاق افتاده است. مطالعه جدید نشان داده است که تغییرات اقلیمی باعث تشدید خشکسالی‌های سال‌های 2010- 2007 و به‌تبع آن مهاجرت دسته‌جمعی خانوارهای روستایی به شهرها شد.

       دکتر هوکسترا از دانشگاه توئنته هلند که ریاست این مطالعات را بر عهده داشته است، می‌گوید: «مشکل کم‌آبی بی‌شک بزرگ‌ترین مشکل مربوط به محیط زیست است و یمن کشوری است که به حادترین شکل با این مشکل روبرو است. رسانه‌ها از موضوع بسیار جدی بحران آب در یمن غافل مانده‌اند. بر اساس آخرین گزارش‌ها، 13 میلیون یا 50 درصد از جمعیت یمن باید هر روز برای تهیه یا خریدن آب سالم برای آشامیدن یا کشاورزی بجنگند و بخش بزرگی از جمعیت کشور اکنون نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند.»

       یمن ممکن است به‌کلی بی‌آب شود، اما برخی کشورهای دیگر مانند پاکستان، ایران، مکزیک و عربستان سعودی تا تهی شدن سفره‌های آب زیرزمینی خود هنوز وقت دارند.

       هوکسترا می‌گوید، علاوه بر مناطق گفته‌شده، حوزه آبگیر موری- دارلینگ در استرالیا و منطقه غرب میانی در ایالات‌متحده ازجمله مناطق بسیار کم‌آب هستند.به عقیده وی، حتی شهرهای ثروتمندی مانند لندن در معرض خطر کم‌آبی قرار دارند.

وضعیتی بدتر از حد تصور
       نتایج این مطالعه که در ژورنال Science Advance منتشر شده، اولین مطالعه ازاین‌دست است که بر مشکل کم‌آبی بر پایه ماه و تفکیک ۵۰ کیلومتر یا کمتر انجام شده است. این مطالعه داده‌های بین سال‌های 2005- 19965 را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که ازآنجاکه مصرف آب دو برابر میزان جایگزین شده آن است، کم‌آبی می‌تواند زندگی ۴ میلیون نفر را دست‌کم در یک ماه در سال تحت تاثیر قرار دهد.

       پژوهشگران می‌نویسند: «مطالعات حاکی از آن است که وضعیت جهانی آب بسیار بدتر از آن است که مطالعات قبلی گفته بودند. مطالعات قبلی جمعیت در معرض کم‌آبی را بین 7/1 میلیارد تا 3 میلیارد نفر تخمین زده بودند. بر اساس مطالعات جدید، 8/1 میلیارد نفر در نیمی از ماه‌های سال از کم‌آبی جدی در عذاب خواهند بود.»

کشاورزی و دامپروری بیشترین سهم را دارند
       بخش کشاورزی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان آب است و جمعیت روبه افزایش در جهان غذای بیشتری نیاز دارند، از سوی دیگر وضعیت اقتصادی بهتر ایجاب می‌کند که مردم بیشتر بخورند. به‌این‌ترتیب، تغییر رژیم غذایی نقشی مهم در آینده ایفا خواهد کرد.

       «دوش گرفتن در زمان کوتاه‌تر جواب مشکل جهانی کم‌آبی نیست، چراکه تنها 1-4 درصد از مصرف آب یک فرد در خانه انجام می‌گیرد و 25 درصد از آن برای تولید گوشت مصرف می‌شود. اگر آبیاری مزارع مربوط به پروش دام را در محاسبه خود بگنجانیم، برای تولید هر کیلو گوشت 15 هزار لیتر آب مصرف می‌شود.»

       اثرات بزرگی که گاوداری‌ها بر محیط زیست می‌گذارند، همواره مطرح بوده، اما تحقیقات جدید میزان گستردگی و اهمیت آن را مشخص کرده است. برای پرورش گاو زمینی 28 برابر پرورش مرغ لازم است، 11 مرتبه بیشتر آب می‌خواهد و نتیجه همه این‌ها اینکه تاثیر گاوداری‌ها بر تغییرات اقلیمی پنج برابر پرورش مرغ است.

آب‌های محیطی، روی دیگر ماجرا
       جنبه یگانه دیگر این مطالعه اینکه این مطالعه نیازهای آب‌های محیطی را هم در نظر آورده است، مانند آب‌هایی که برای ادامه حیات در رودخانه‌ها و دریاچه‌ها ضروری است. ماهی‌ها که می‌توانند منبع مهم تغذیه باشند از طریق راه‌های آبی جابه‌جا می‌شوند.

       این محققان عقیده دارند حتی یک ماه خشکسالی جدی در سال می‌تواند بر حیات رودخانه‌ها اثری مخرب بگذارد. از رودخانه‌هایی که پیش از رسیدن به پایان مسیرشان در حال خشک شدن هستند، یکی رودخانه کلرادو در غرب ایالات‌متحده و دیگر رودخانه زرد در چین را می‌توان نام برد.

       کارشناسان عقیده دارند که این گزارش تاکید دیگری است بر موضوع کم‌آبی. میلیاردها نفر و اقتصادهای فراوانی گرفتار خطرات مرتبط با بی‌آبی هستند که می‌شد بهتر مدیریت شوند. خطراتی مشابه در حال از میان بردن آب‌های حیات‌وحش جهان هستند.سپید
Guardian
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: