کد خبر: ۹۷۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 16
شفا آنلاین>سلامت>محققان پژوهشگاه رویان توانستند روشی جدید برای تولید سلول های جنسی جنینی از پیش سازهای سلول جنسی ابداع کنند.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر علیرضا محمدی، دکتر فرنوش عطاری و همکارانشان در پژوهشگاه رویان کوشیدند روشی مناسب برای تولید سلول های جنسی جنینی بیابند.
انواع گوناگونی از سلول های بنیادی پرتوان وجود دارد؛ سلول های بنیادی جنینی و سلول های بنیادی القایی از آن جمله هستند.استخراج و تولید این سلول ها سال هاست که در موش و انسان انجام می شود و استفاده از آنها اثر مهمی در پیشرفت های اخیر علوم پژشکی و زیست شناسی تکوینی داشته است.
رده دیگری از سلول های بنیادی به نام سلول جنسی جنینی (Embryonic Germ Cell) وجود دارد، این سلول ها که در شرایط آزمایشگاهی از باز برنامه ریزی سلول های پیش ساز جنسی به دست می آیند، برای مطالعه تکوین سلول های جنسی و مطالعات ناباروری و کمک به یافتن درمان های نوین در این حوزه ابزار با ارزشی محسوب می شوند.
تولید این سلول ها از موش مرسوم است اما به دست آوردن آنان از موش صحرایی همواره با دشواری هائی روبه رو بوده است.
پیش تر برای تولید این سلولها در موش صحرایی، پس از استخراج سلولهای پیش ساز جنسی، دو مسیر پیام رسانی GSK3 و MAPK در سلول ها مهار می شد تا سلول جنسی جنینی به دست آید. با آنکه سلول مورد نظر ایجاد می شد اما معمولا کیفیت لازم را نداشت و تغییرات مخربی در ژن آن اتفاق می افتاد.
با توجه به استفاده از این سلول ها به عنوان مدل مطالعاتی، نتایج به دست آمده از سلولی معیوب نمی توانست با ارزش باشد و برای مطالعات بعدی به انسان تعمیم داده شود.
به همین دلیل محققان پژوهشگاه رویان با توجه به تجربیات خود در تولید انواع سلولهای بنیادی از مهار دو مسیر TGFβ و MEK برای باز برنامه ریزی سلولهای پیش ساز به سلول های جنسی جنینی استفاده کردند.
نتایج این پژوهش که در مجله بین المللی یاخته به چاپ رسیده است نشان داد، تولید سلول های جنسی جنینی به روش پژوهشگاه رویان (R2i) کاراتر است و سلولی حاصل با این روش دچار نقایص روش قبلی نبوده ثبات ژنتیکی آن حفظ می شود.
به این ترتیب مدل مناسبی برای مطالعه تکوین سلول های جنسی به دست می آید که به کمک آن می توان بسیاری از نقایص سلول های جنسی را مطالعه کرد و به دنبال راه چاره ای برای آنها بود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: