کد خبر: ۹۷۵۴۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 16
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت> یک تماس کوتاه و شتاب‌زده با 115 و انتظار برای رسیدن نیروهای اورژانس و یافتن نشانه‌ای از حضور سریعشان در خانه، میان جاده یا حتی وسط یک خیابان بزرگ
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  این شرایطی است که شاید خیلی از انسان‌ها دست‌کم یک‌بار تجربه‌اش کرده باشند. لحظه‌هایی که به یمن وجود کارشناسان فوریت پزشکی در کشوری که تصادف در جاده‌هایش بیشترین آمار گرفتن قربانی را دارد، به خاطره‌ای با پایان خوش برای ما تبدیل‌شده است. کارشناسانی که مثل یک پرستار در بیمارستان و بعضا مثل یک پزشک حاذق در شرایط خطرناک و وقت‌های بی‌وقت که نیمی از مردم در خوابند هم بیدارند و به‌راحتی بر بالین بیمار ما حاضر می‌شوند، اما حال خودشان خوب نیست.

       اگرچه کارشان و خدمت به مردم در لحظات سخت و خطرناک را دوست دارند اما انگار آن‌چنان‌که شایسته است از کسانی که ماهانه 500 ساعت کار می‌کنند قدردانی نمی‌‌شود و کسی به این فکر نیست که اینجا یعنی در مراکز فوریت پزشکی سراسر کشور هر نفر تقریبا به‌جای دو نفر کار می‌کند.

       یکی از کارکنان فوریت پزشکی سردشت از به‌کارگیری نیروهای فوریت پزشکی طرحی و عدم جذب آنها شکایت می‌کند و می‌گوید: « باوجودآنکه بیشترین فارغ‌التحصیلان فوریت پزشکی از استان آذربایجان است، متاسفانه هنوز تعداد بسیار محدودی به‌صورت پیمانی و رسمی مشغول به فعالیت هستند. همچنین کارانه‌ ما دیر پرداخت می‌شود.»

       یکی دیگر از کارکنان فوریت پزشکی در مشهد هم نسبت به تغییرات قانونی برای جذب کاردان فوریت پزشکی که درحالی‌که ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی هستند، گلایه می‌کند و از بیکار شدن تعدادی از همکارانش به بهانه دانشجو بودن خبر می‌دهد.

       خبر عدم جذب نیرو در مراکز فوریت پزشکی تهران آن‌هم در شرایطی که میزان کشیک هرکدام از کارکنان از سقف شیفت دیگر کارکنان بیمارستانی، بیشتر است، موضوع دیگری است که از سوی تکنسین فوریت پزشکی در تهران به آن اشاره شد.

       به همین بهانه از عبدالرضا محمدی عضو هیئت‌مدیره انجمن فوریت پزشکی ایران سوال کردیم که درمورد شرایط تکسنین‌های فوریت پزشکی برایمان بگوید.

کوتاهی در اجرای قانون ارتقای بهره‌وری برای فوریت پزشکی‌ها
       وی صحبت های خود را با گلایه از نظام پرستاری آغاز می‌کند و می‌گوید: «از سال 1374 به‌تمامی پرستاران کارانه پرداخت شد، اما کسی به دنبال پرداخت کارانه به کارکنان بخش فوریت‌های پزشکی نیفتاد تا اینکه بعد از 18 سال، در سال گذشته وزیر بهداشت دستور پرداخت کارانه به فعالان اورژانس را صادر کرد. بعدازاین دستور بنا شد 5/1 درصد از درآمد حرفه‌ای دانشگاه‌های علوم پزشکی به مراکز فوریت پزشکی پرداخت شود اما خبرداریم که در خیلی از استان‌ها، این مبلغ پرداخت نمی‌شود و بیش از 7 ماه است که برخی از دانشگاه‌ها این درآمد را به مراکز فوریت پزشکی پرداخت نکرده‌اند.»

       مهرماه سال گذشته بود که وزیر بهداشت در نامه‌ای به هیئت دولت خواستار تغییر قانون ارتقای بهره‌وری برای عملیاتی شدن این برنامه برای فوریت‌های پزشکی‌ شد،‌ اما تا به حال اتفاق جدیدی در این زمینه رخ نداده است.

       محمدی اجرایی نشدن قانون ارتقای بهره‌وری برای تکنسین های فوریت پزشکی را نوعی ظلم در حق آنها می‌داند و می‌گوید: «این قانون از سال 88 برای پرستاران در حال اجرا است اما چند محدودیت قانونی مانع از آن شده که این قانون برای کارکنان فوریت پزشکی هم پرداخت شود. در بخشی از این قانون آمده که شیفت کارکنان نباید بیش از12 ساعت باشد،‌ درحالی‌که این موضوع برای مسئولان این بخش ممکن نیست. از سوی دیگر براساس قانون ارتقای بهره‌وری، سقف ساعت کار برای کارکنان 180 ساعت است درحالی‌که مسئولان فوریت پزشکی در ماه 500 ساعت شیفت می‌دهند. بنابراین به دلایلی که گفته شد مسئولان می‌گویند به دلیل محدودیت‌های موجود نمی‌توان این قانون را برای بخش فوریت پزشکی اجرا کرد.»

       کارشناس اورژانس بیمارستان پیش بیمارستانی وزارت بهداشت بابیان اینکه اگر کارکنان فوریت پزشکی به این موضوع اعتراض کنند، قطعا رای دیوان عدالت اداری خواهد بود،‌توضیح می‌دهد: «اگر بنا باشد این قانون برای کارکنان فوریت پزشکی اجرا شود و شرایط کاری آنها در نظر گرفته شود، مجلس شورای اسلامی باید ورود پیدا کند. اما اگر این قانون اجرا نشود، اتفاقی خلاف قانون کشور و مجلس درحال رخ دادن است. از سوی دیگر خلاف شرع نیز هست چون حقوق مسئولان فوریت پزشکی به آنها پرداخت‌ نمی‌شود.»

       عضو هیئت مدیره انجمن فوریت پزشکی ایران یکی از پیامدهای تداوم این وضعیت را کاهش انگیزه کارکنان فوریت پزشکی و افزایش امکان انصراف آنها از فعالیت در این بخش و رفتن به سمت درمان می‌داند و نسبت به رواج این انگیزه ابراز نگرانی می‌کند.

نیاز به 14هزار تکنسین فوریت پزشکی، برای ارائه حداقلی خدمات سلامت
       محمدی درمورد شرایط کاری تکنسین‌های فوریت پزشکی می گوید: «در کل کشور حدود 14 هزار نیروی فعال در مراکز فوریت پزشکی فعالیت می‌کند. اگر بنا باشد با زیرساخت‌های فعلی کمبود نیروی موجود را جبران کنیم، باید7 هزار نفر جذب شوند اما اگر بنا باشد به حداقل استاندارها برسیم، باید زیرساخت‌های خود را توسعه دهیم که در این صورت نیاز به جذب 14 هزار نیروی کار برای فعالیت در فوریت پزشکی خواهیم داشت.»

       وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اکثر کارکنان فوریت پزشکی دو شیفت یعنی حدود 360 تا 480 ساعت در ماه کار می‌کنند،‌ درحالی که دریافتی آنها تنها 1میلیون تومان است، می‌گوید: «من فکر می‌کنم افرادی که برای فعالیت در مراکز فوریت پزشکی استخدام می‌شوند باید نیروهای متعهدی باشند که با تمام علاقه این مسئولیت را قبول کرده‌اند. چون شکل کار در مرکز فوریت پزشکی بسیار حساس است و خطرات زیادی هم دارد. بنابراین زمانی که از فردی تا این حد انتظار داریم، نباید، او را با قرارداد شرکتی به کار بگیریم. به نظر در این مورد به کارکنان فوریت پزشکی ظلم می‌شود.»

عضو هیئت مدیره انجمن فوریت پزشکی تصریح
       می کند: «شرکت‌هایی که از طریق قرارداد با دانشگاه‌ها برای مراکز فوریت پزشکی نیرو جذب می‌کنند مسئولان فوریت پزشکی را با عنوان کارگر استخدام می‌کنند درحالی‌که این افراد در شرایط حساس و خطرناک خدمات تخصصی و اورژانسی برای حفظ جان مردم ارائه می‌دهند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
0
0
باسلام لطفا از این رشته حمایت کنین تا برای دانشجویان جدید انگیزه ای برای کار وجود داشته باشد.
با تشکر.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
0
0
تورو به خدا حقوق این رشته را زیاد تر کنید وبه کارکنان کارانه پرداخت شود
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: