شفا آنلاین>اجتماعی> شناختهشدهترین راه پذیرش دانشجوی علوم پزشکی در کشورمان شرکت در کنکور سراسری است اما کمتر از یک دهه است که دانشگاه علوم پزشکی تهران از طریق سنجش فارغالتحصیلان کارشناسی در رشته های گروه علوم آزمایشگاهی، علوم ریاضی و فنی یا علوم تجربی با فرایند پیچیده و چندمرحلهای که شامل آزمونهای کتبی، مصاحبه ساختارمند ایستگاهی و ارزیابی فراشناختی میشود، سالانه حداکثر 20 و حداقل 10 نفر را بهعنوان دانشجوی پزشکی میپذیرد.
به گزارش
شفا آنلاین،به نقل از سپید این
دانشجویان با دیگر دانشجویان پزشکی که از طریق کنکور سراسری واردشدهاند سر
یک کلاس مینشینند، به یک شیوه امتحان میدهند و مدرک یکسان میگیرند.
راهی که علی رغم پرسابقه بودنش اما چندان مشهور نیست و افراد زیادی از آن
بیخبرند.
دو راه متفاوت برای پزشک شدن هشتمین
دوره آزمون
پذیرش دانشجوی پزشکی عمومی از میان فارغالتحصیلان رشتههای
دیگر حوزه علوم تجربی و علوم آزمایشگاهی ریاضی و فنی، در اسفندماه سال جاری
برگزار میشود. آزمونی که نه مرکز سنجش آموزش پزشکی و نه سازمان سنجش
آموزش کشور در آن دخیل نیستند و تنها دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزارکننده
و پذیرنده این دانشجویان است. این طرح پیشازاین در یک دانشگاه تازه تاسیس
در سالهای قبل از انقلاب به کار گرفته شد اما بعد از انقلاب تا همین 8سال
پیش متوقف مانده بود.
محمد
جلیلی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران میگوید: «پذیرش
دانشجوی پزشکی عمومی از این طریق خیلی جدید نیست. بعد از مجوز شورایعالی
برنامهریزی معاون آموزشی وزارت بهداشت به دانشگاه تهران، ما از این طریق
اقدام به جذب دانشجو کردیم.حالا 8 سال از اجرای این شیوه میگذرد.»
وی
با بیان یکی از دلایلی که از این شیوه برای پذیرش دانشجوی پزشکی
استفادهشده، تصریح میکند: «ورود کسانی که با سایر حوزههای علوم نزدیک به
پزشکی آشنایی دارند، به رشته پزشکی، به پیشرفت آنها در این حوزه کمک
میکند و احتمال میرود که انتخاب بهتری انجام دهند.»
جلیلی
ادامه میدهد: «فارغالتحصیلان کارشناسی که وارد رشته پزشکی میشوند باید
معدل بالاتر از 18 داشته باشند، نهایتا 25 سال داشته باشند و یکی از مدارک
زبان انگلیسی را نیز دریافت کرده باشند.»
تعدادی از دانشجویان فارغالتحصیل شدهاند جلیلی
درمورد جزئیات پذیرش نیز توضیح میدهد: «تعداد پذیرش در هر سال متفاوت
بوده است اما با توجه به محدود بودن ظرفیت پذیرش، میزان دانشجوی
پذیرفتهشده در سالهای اخیر تنها 10 نفر است. در این آزمون علاوه بر
اطلاعات افراد، دیدگاهها و مسائل فردی را نیز بررسی میکنیم چون یک پزشک
خوب بودن تنها به ارائه اطلاعات بیشتر وابسته نیست بلکه موارد و شاخصهای
دیگری هم در اینکه یک پزشک خوب باشیم، موثر است.»
معاون
آموزشی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران از فارغالتحصیل شدن تعدادی از
افرادی که با گذراندن این آزمون چندمرحلهای به رشته پزشکی وارد شدهاند
خبر میدهد و میگوید: «خروجی این افراد بر مبنای شاخصهای مشخصی قابل
ارزیابی و اندازهگیری نیست و ما امکان ارزیابی توانمندی آنها را بعد از
خروج از دانشگاه نداریم. اما طبق ارزشیابی ما براساس آزمونهایی که در طول
تحصیل برگزارشده، نتایج آزمون آنها با دیگران که از طریق آزمون سراسری
واردشدهاند قابلمقایسه است و این یعنی سطح دانش این افراد پایینتر از
دیگر دانشجویان نیست و آنها توانستهاند همسطح با دیگر دانشجویان وارد
رقابت علمی شوند. این دانشجویان در برخی موارد توانمندتر بودند.»
جلیلی
با استناد به این نتایج میگوید همسطح بودن دانشجویان پزشکی که از طریق
آزمون چندمرحلهای دانشگاه تهران پذیرش شدند با دانشجویانی که از طریق
کنکور سراسری وارد دانشگاه شدند، برایشان اطمینانبخش است. این در حالی است
که قائم مقام وزیر در امور دانشگاهها فسلفه اجرایی آزمون چندمرحلهای را
با استناد این موضوع که کنکور سراسری معیار مناسبی برای انتخاب افراد برتر
نیست، عنوان میکند.
بااینحال
دستیابی به این نتایج دل برخی از مسئولان را نسبت به توان سنجش این آزمون
گرم کرده و معاون آموزشی دانشگاه تهران میگوید اگر به ما اجازه بدهند
بهصورت مستقل اقدام به برگزاری این آزمون کنیم.
هنوز نتایج پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی بررسی نشده حسن
امامی رضوی، قائممقام وزیر در امور دانشگاهها در خصوص دلایل پذیرش
دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی، میگوید: «پذیرش دانشجوی پزشکی از چند سال
قبل بهصورت پایلوت در کشور در حال اجراست. این طرح با این استدلال انجام
شد که افراد برای تصمیمگیری درمورد ورود به رشتههایی نظیر پزشکی و
داروسازی باید در سطح بالاتر و با اطلاعات بیشتری وارد شوند. چون گاهی
دانشجویان در سنین پایینتر که وارد دانشگاه میشوند، نمیتوانند بهخوبی
تصمیم بگیرند.»
وی
اشاره میکند که پذیرش دانشجو به این شیوه بسیار محدود است و هرسال نهایتا
به 20 نفر میرسد و میگوید: «دلیل دیگری که این شیوه پذیرش انجام میشود
این است که وقتی افراد در مقاطع بالاتر شرکت میکنند بیشتر در معرض ارزیابی
قرار میگیرند. همچنین ازآنجاکه روش پذیرش ما از طریق کنکور چندان دقیق
نیست، این شیوه ارزیابی که افراد را از مقاطع بالاتر پذیرش میکند میتواند
افرادی قویتری را شناسایی و وارد سیستم کند.»
امامی
رضوی اضافه میکند: «شیوه پذیرش دانشجوی دکتری در خیلی از کشورهای اروپایی
و آمریکایی مثل ایران بهصورت مستقیم نیست. اما تمام آنچه گفته شد یک
نظریه است و این طرح بهصورت پایلوت در حال اجراست.»
8
سال از اجرای این آزمون میگذرد اما پذیرش دانشجوی کارشناسی در رشته پزشکی
عمومی، هنوز بهصورت پایلوت در حال اجراست و به گفته امامی رضوی باید
نتایج حاصل از این روش موردبررسی قرار گیرد. وجه قابل توجه دیگر در برگزاری
این آزمون چندمرحلهای، اطلاعرسانی محدود در این زمینه است.