کد خبر: ۹۶۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 04
شفا آنلاین>سلامت>بر اساس پژوهشی که در مجله پزشکی مولکولی منتشر شد، سیگارهای الکترونیکی ریه‌ها را دچار مسمومیت می‌کنند و اثربخشی دستگاه ایمنی را کاهش می‌دهند.
به گزارش شفا آنلاین، همچنین باعث تحریک فعالیت باکتری‌ها می‌شوند که در نتیجه، به‌طور بالقوه ابرمیکرو‌ب‌‌ها را کشنده‌تر می‌کنند.

میزان بالایی از سیگار کشیدن جوانان در آمریکا وجود دارد. مصرف سیگارهای الکترونیکی در میان دانش‌آموزان دبیرستانی از 5/4 درصد در سال 2013 به 4/13 درصد در 2014 افزایش یافته و در دانش‌آموزان دوره راهنمایی از 1/1 درصد در 2013 به 9/3 درصد در 2014 رسیده است.

       در رده سنی بین 25 تا 44 سال، 20درصد از آمریکایی‌ها سیگار الکترونیکی می‌کشند. محققان دانشگاه سن دیگو مطالعاتی روی موش‌ها انجام دادند تا اثرات سیگارهای الکترونیکی 7 تولیدکننده متفاوت را بررسی کنند. دانشمندان موش‌ها را روزی یک ساعت در معرض بخار این سیگارها قرار دادند و این کار را 5 روز در هفته و به مدت 4 هفته تکرار کردند.

نتایج نشان داد که پس از استنشاق بخارها، شاخص‌های التهابی در مجرای تنفسی و خون موش 10درصد بیشتر شده است. وقتی موش با ابرمیکروبی مقاوم به آنتی‌بیوتیک؛ یعنی استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی‌سیلین (MRSA) آلوده می‌شود، زنده می‌ماند، اما 25درصد از موش‌های آلوده به MRSA، پس از قرار گرفتن در معرض بخار سیگار الکترونیکی مردند.

 به‌عبارت‌دیگر، استافیلوکوکوس اورئوس خطرناک‌تر می‌شود. پژوهشگران مشاهده کردند که برخورد باکتری‌های بیماری‌زا با بخار این سیگارها، به قوی شدنشان می‌انجامد. بخار به این باکتری کمک می‌کند تا به سلول‌های مجرای تنفسی حمله کند و نسبت به دفاع دستگاه ایمنی انسان مقاوم شود. بعضی از تغییراتی که در موش‌ها مشاهده می‌شوند با آنهایی که در مسیر تنفسی و خون استعمال‌کنندگان سیگار معمولی دیده می‌شوند، مشترک هستند. این مطالعه نشان داد که بخار سیگار الکترونیکی در دوزهای بالا می‌تواند باعث از بین رفتن سلول‌های ریه شود. همچنین استنشاق بخار این سیگار به دگرگونی در محیط التهابی راه‌های تنفسی منجر می‌شود.سپید
MNT
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: