کد خبر: ۹۵۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۰ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 29
شفا آنلاین>جامعه پزشگی-همایش ها> اعضای خانواده انجمن علمی پزشکان عمومی معتقدند که پزشکان عمومی در خط اول درمان قرار دارند و لذا برای مساله آموزش آنان، اهمیت خاصی قائلند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید لزوم بازخوانی فرایند تجویز و مصرف منطقی آنتی‌بیوتیک‌ها، اقدام درجهت اصلاح یک فرهنگ اشتباه درخصوص مصرف دارو، لزوم ارائه آموزش‌های مربوط به پیشگیری و درمان دیابت و ... باعث شد تا امروز 1500 پزشک به همراه اساتید مجرب دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران در سالن‌ همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران به دور هم جمع شوند و پنجمین همایش فصلی و دومین همایش سالانه پزشکان عمومی را با 5 محور برگزار کنند.


       نایب رئیس انجمن علمی پزشکان عمومی ایران محور اول همایش را برگزاری کورس قلب عنوان و درخصوص چرایی انتخاب و ارائه این کورس در این همایش، گفت: «بر اساس نظرسنجی‌هایی که از پزشکان صورت گرفته، برخی دوستان اولویت‌هایی را براساس نیاز جامعه مشخص کردند که برنامه‌ریزی‌های ما نیز براساس آن صورت می‌گیرد که یکی از این مباحث، مروری بر کورس قلب است.


از آنجاکه امروز بیماری‌های قلبی و عروقی به یکی از علل شایع مرگ و میر در کشور تبدیل شده و از طرفی پزشکان عمومی نیز در خط اول درمان قرار دارند، لذا این مساله می‌تواند در هر برنامه‌ای جزء اولویت‌های آموزشی قرار گیرد.»

مصرف دارو نیازمند فرهنگ‌سازی است
       عزت‌الله گل‌علیزاده محور بعدی همایش را بازخوانی فرایند تجویز و مصرف منطقی آنتی‌بیوتیک‌ها عنوان و تصریح کرد: «این مساله نیز امروز به یک اولویت تبدیل شده است. امروز تداخلات دارویی و استفاده بیش از حد داروها معضلی است که نیازمند توجه است. نمونه بارز آن آمپول دگزامتازون است که به صورت بی‌رویه در کشور استفاده می‌شود.»


وی ضمن اظهار تاسف از شکل‌گیری یک فرهنگ اشتباه در میان مردم در زمینه مصرف دارو، خاطرنشان کرد: «اگر پزشک به یک بیمار بگوید که نیازی به تجویز دارو ندارد، بیمار این مساله را نمی‌پذیرد و قطعا به پزشک دیگری مراجعه می‌کند. این مساله اتفاقا در مورد بیماری‌های ویروسی که هیچ نیازی به آنتی‌بیوتیک ندارند، شایع‌تر است. برخی بیماری‌ها نیز اگرچه با استراحت و مایعات فراوان و مرکبات بهبود می‌یابند، اما مردم تمایل دارند که حتما دارو مصرف کنند.»

       گل‌علیزاده تمایل مردم به استفاده از داروی تزریقی را نیز یکی دیگر از اشکالات فرهنگی دانست و افزود:‌ «اگر احیانا داروی تزریقی در نسخه پزشکی وجود نداشته باشد، ازسوی مردم پذیرفته نمی‌شود. لذا باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم و اطلاعات لازم را به همکاران پزشک منتقل کنیم تا بعدها همکاران همین مسائل را به بیماران خود ارائه دهند. این فرایندی است که باید به شکل دسته جمعی انجام گیرد که نقش رسانه‌ها نیز در این زمینه بسیار پراهمیت است.»


وی با اشاره به شیوع گسترده دیابت در کشور، محور بعدی همایش را آموزش‌های لازم درخصوص این بیماری عنوان کرد و ادامه داد: «عوارض ناشی از دیابت بار سنگینی را به دوش دولت و شهروندان تحمیل می‌کند.


درصورتی که می‌توان از طریق یک آزمایش ساده این بیماری را شناسایی یا از مدت‌ها قبل به شیوه تغییر سبک زندگی و تغییر الگوی مصرف مواد غذایی یا تحرک از بروز آن پیشگیری کرد.» گل علیزاده مسائل مربوط به بیماری‌های عفونی را از سرفصل‌های دیگر آموزشی این همایش برشمرد و تصریح کرد: «در این بخش بحث بیماری‌های شایع و تازه‌های مربوط به پوست ارائه می‌شود.»

نظارت به معنای مچ‌گیری نیست
       نایب رئیس انجمن علمی پزشکان عمومی ایران در بخش دیگری از سخنان خود ضمن مثبت ارزیابی کردن طرح نسخه الکترونیک، نظارت را یکی از ضعف‌های عمده نظام سلامت عنوان و خاطرنشان کرد: «نظارت به معنای مچ‌گیری نیست.


نظارت در درجه اول به این معنی است که اگر همکاری به غیرعمد دچار اشتباهی می‌شود، بررسی علمی صورت گیرد و به وی تذکر داده شود. حتی در پیشرفته‌ترین کشورها به این شکل نیست که داروها بدون حساب تجویز شوند و در آنجا بیمه به این مسائل رسیدگی می‌کند.»


وی ادامه داد: «همچنین این مساله ازسوی بیمه‌ها بررسی می‌شود که آیا داروی مشابه ارزان‌تری برای داروی تجویز شده وجود دارد یا خیر؟ درکل بحث خرید راهبردی خدمتی که بیمه‌ها انجام می‌دهند، در همین راستا است.


چراکه درنهایت پول این خدمات را بیمه‌ها پرداخت می‌کنند. بیمه‌ها باید به کمک سازمان غذا و دارو بیایند که مقدمات آن نیز درقالب طرح نسخه الکترونیک، به صورت پایلوت در حال اجرا است که امیدواریم فراگیر شود.» وی با تاکیدبر اینکه با اجرای طرح نسخه الکترونیک به تحلیل بهتر و دقیق‌تری از وضعیت الگوی مصرف داروها می‌رسیم، اضافه کرد:‌ «یکی از کارکردهای نسخه الکترونیک همین نظارت است. همکاران داروساز نیز از آنجاکه دارو در زمینه تخصص آنهاست، به‌عنوان مسئول فنی کمک‌های زیادی می‌توانند به پزشک کنند.»

پزشکان عمومی باید توانمندتر شوند
       عضو هیات‌مدیره انجمن علمی پزشکان عمومی ایران نیز هدف اصلی از برگزاری پنجمین همایش فصلی و دومین همایش سالانه پزشکان عمومی ایران را آموزش پزشکان دانست و گفت: «نگاه ما این است که بتوانیم شرایطی را پیش بیاوریم که پزشکان عمومی با توانمندی بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند.»

فربد رهنمای چیت‌ساز طب عمومی را بنیان ارائه خدمات سلامت معرفی کرد و ادامه داد: «اعتقاد ما این است که پزشک عمومی باید در خط مقدم برخورد با بیماری‌ها فعالیت کند. در همین راستا این همایش تلاش می‌کند که بتواند آموزش‌هایی را به پزشکان عمومی ارائه کند تا بتوانند جایگاه بالاتری را در نظام سلامت اشغال کنند.


کمااینکه جایگاه پزشک عمومی باید بالاتر از چیزی باشد که امروز در نظام سلامت ایران وجود دارد.» وی با بیان اینکه مباحث مربوط به پزشک خانواده نیز به صورت جنبی در کنار همایش مطرح می‌شود، تصریح کرد: «یکی از اهداف ما پاسخ به این سوال است که چطور پزشک خانواده را علی‌رغم همه مشکلات، در ایران راه‌اندازی کنیم.


همچنین به دنبال این هستیم که شرایطی ایجاد کنیم تا پزشک عمومی را همان‌گونه که در نظام‌های سلامت پیشرفته به صورت دروازه‌بان سلامت فعالیت می‌کند و مجرای ورود بیمار به ساختار نظام سلامت است، در ایران نیز به این جایگاه برسانیم. درواقع در حاشیه همایش، جلساتی برای چگونگی دست‌یابی به این اهداف داریم.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: