کد خبر: ۹۳۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۲۸ دی ۱۳۹۴ - 2016January 18
شفا آنلاین>سلامت>نتایج یک تحقیق روی موش‌ها جدید نشان می‌دهد به تشخیص زودهنگام مراحل ابتدایی بیماری آلزایمر با استفاده از بوی خاص ادرار یک قدم نزدیک‌تر شده‌ایم.
به گزارش شفا آنلاین،هرچند هنوز باید کارهای زیادی انجام شود تا این آزمایش وارد بالین شود، محققان امیدوارند یافته‌های به دست آمده راهی باشد برای ابداع تست ادراری غیرتهاجمی که پیش از پیشرفت زیاد بیماری آلزایمر، بتوان آن را تشخیص داد و کنترل کرد. نتایج این مطالعه در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.

       این تیم تحقیقاتی، پیش از آغاز کار جدید خود، بیشتر بر تغییرات بوی بدن تمرکز داشتند که بوسیله عواملی خارج از بدن، مانند ویروس‌ها و واکسن‌ها، ایجاد می‌شدند. محقق ارشد این مطالعه می‌گوید، حال ما شواهدی در دست داریم که بوی خاص ادرار می‌تواند با تغییرات در خصوصیات مغزی که در بیماری آلزایمر دیده می‌شود، تغییر کند. این یافته‌ها می‌تواند برای تشخیص دیگر بیماری‌های نورولوژیک هم کاربرد داشته باشد.

       در این مطالعه، محققان با موش‌هایی سر و کار داشتند که در مغز آنها، مشابه انسان‌های مبتلا به آلزایمر، پلاک‌های آمیلوئیدی تشکیل شده بود. برای این کار، محققان ژن‌های انسانی را در ژنوم‌ آنها کار گذاشته و سپس، آنها را با کمک داروها فعال کردند. ژن‌ها حامل موتاسیون‌هایی بودند که سلول‌های مغز موش را وادار به تولید پروتئین‌های پیش‌ساز آمیلوئید می‌کردند. به این ترتیب، موش‌ها با تولید پلاک‌های آمیلوئیدی، تمامی خصوصیات یک بیمار آلزایمری را نشان دادند. تیم تحقیقاتی مذکور از 3 گونه مختلف این موش‌ها استفاده کردند و با آنالیز رفتارها و مواد شیمیایی تولیدی آنها، به این نتیجه رسیدند که هر گونه از این موش‌ها بوی ادرار خاص و متفاوت دارند که آنها را از موش‌های گروه کنترل جدا می‌کند.

       این اختلاف بوی ادرار بین موش‌های آلزایمری و سالم، مربوط به ترکیب‌های مختلف نبود، بلکه تفاوت در غلظت همان ترکیبات بود. تفاوت در بوی ادرار موش‌های گونه‌های مختلف آلزایمر در سن‌های مختلف آنها تغییر چندانی نمی‌کرد و پیش از ساخته شدن مقدار قابل تشخیص پلاک‌های آمیلوئیدی در مغز موش‌ها هم ردیابی می‌شدند. این یافته، پیشنهاد می‌کند بوی خاص ادرار با ژن‌های زمینه‌ای در ارتباط است، تا با پیشرفت تغییرات در مغز.

       محقق ارشد این مطالعه می‌گوید، هرچند این مطالعه در مرحله اثبات مفهوم است، تشخیص بوی خاص ادرار متمایز کننده می‌تواند روزی به عنوان یک بیومارکری برای تشخیص مراحل اولیه بیماری آلزایمر باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: