کد خبر: ۹۳۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۰ - ۲۷ دی ۱۳۹۴ - 2016January 17
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>بیمارستان‌های دولتی کشورمان همواره آبستن حوادثی بود که گاه اشک شوقمان را جاری می‌ساخت و گاه ناراحتی، تاسف، بغض و آه را به همراه داشته‌است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل ازسپید طی ماه‌های اخیر چه بسیار حوادث تلخی که در رسانه‌ها از وضعیت بیماران و رفتار بد کادر درمان که موجب آسیب جبران‌ناپذیر و یا ابراز انزجار عمومی منتشر شد.

البته نباید این موضوع را نادیده گرفت که در این بین فداکاری و مهربانی جامعه پزشکی هم غیر‌قابل انکار است. اگر حادثه بیمارستان خمینی شهر دل همه ما را به درد آورد، مرگ محمد رضایی پرستار جوان نیشابوری که برای احیای یک بیمار مبتلا به آنفلوآنزای‌H1N1، به این بیماری مبتلا شد، نیز افسوس و ناراحتی بسیار به همراه داشت. اما مشکلات پیش آمده در حوزه سلامت و آنچه که موجب عصبانیت جامعه طی این مدت شده است، همه زوایای موضوع را در بر نمی‌گیرد.

 به عبارتی مثلا در حادثه بیمارستان خمینی شهر طبیعتا زخمی شدن و آسیب کودک آنقدر دردآور نبود که رفتار پزشک و پرستار بوده‌است و این هم طبیعی است که مردم انتظار داشته‌باشند که آنچه برای خودشان آزار‌دهنده است و قابل قبول نیست در میان پزشکانی که همواره نماد فداکاری هستند، دو چندان قبیح باشد.

به هر حال وقتی چنین پدیده‌ای در یک بیمارستان دولتی می‌افتد و به نوعی اخلاق در آن زیر پا گذاشته می‌شود، نیاز است ریشه یابی شود. با توجه به آنکه اعضای کمیسیون بهداشت مجلس در این زمینه ارتباط بیشتری با مردم دارند و خود برآمده از جامعه پزشکی هستند. به سراغ آنها رفتیم تا علل و عوامل بروز این اتفاق و نحوه برخورد با آن را جویا شویم.

به جامعه پزشکی تهمت نزنید
       مراد هاشم‌زهی، عضو کمیسون بهداشت مجلس، پیش از اینکه به موضوع ورود کند، انتقاد تند و تیزی از رسانه‌ها کرده و مقصر اصلی بی‌اعتمادی میان پزشک و بیمار را رسانه‌ها دانست. وی گفت: «من حتی در عمق حادثه‌ای همچون حادثه بیمارستان خمینی‌شهرشک دارم و به نظر من بازی رسانه‌ای برای تخریب چهره و وجهه پزشکان صورت گرفته است و من مخالف این نوع اطلاع‌رسانی هستم.» وی در ادامه افزود:
       «چنین رفتاری از سوی جامعه پزشکی و درمانی ما غیرقابل باور است و به نظر می‌آید که دستانی قصد تخریب این جامعه را دارند. همواره پزشکان در برابر مشکلات با سعه صدر به کارشان مشغول بوده‌اند. من کلا چنین مواردی را تهمت به جامعه پزشکی می‌دانم و اگر هم چنین مواردی بوده‌است، آنها پزشک و کادر درمان نبوده‌اند.»

جامعه مادی‌نگر چنین مشکلاتی را متحمل می‌شود
       در این بین عابد فتاحی دیگر عضو کمیسیون بهداشت مجلس، به ریشه‌یابی این مشکل پرداخت  گفت:« در انتشار این نوع اخبار باید به دو مسئله توجه کرد ، اول اتفاق است که باید برخورد لازم با مقصر یا مقصرین صورت بگیرد و دوم انتشار اخبار است. اگر توجه داشته باشید طی چندماه اخیر، اخباری که جایگاه و شان پزشکان را نشانه رفته است کم نیست.»

       وی در ادامه افزود:«البته این موضوع که در جامعه پزشکی و کادر درمان ما هستند کسانی که اخلاق و رفتارشان در شان این قشر نیست، متاسفانه وجود دارد. مسئله قابل توجه در این زمینه وضعیت مالی است.

 با نگاه به جامعه در می‌یابیم که برخی افراد تنها به دلیل مادیات تصمیم به تحصیل در این رشته می‌گیرند و در نهایت وقتی با این واقعیت که درآمد چندانی در این حوزه نیست روبرو می‌شوند و با سرخوردگی رویکرد بی‌توجهی به مسائل انسانی را در پیش می‌گیرند.گاه هم چنین مشکلاتی به وجود می‌آید.» فتاحی با بیان اینکه وقتی در جامعه ما مادیات حرف اول را می‌زند نمی‌توانیم قشر پزشکی را از آن مستثنی کنیم، گفت:
       «انقلاب ما انقلابی ارزشی بود که قرار بود در آن شان انسان مورد توجه قرار گیرد، اما الان همه چیز پول شده است و همین موجب می‌شود اخلاق‌مدارترین اقشار هم بی‌توجه به مسائل انسانی رفتار کنند.»

مشکلات مالی حرف اول مشکلات انسانی
       این عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه قصد توجیه رفتار این پرستار و پزشک را ندارم اما اگر ریشه ‌یابی کنیم به این موارد هم می‌رسیم، تاکید کرد: «ما باید این واژه‌های اسلامی را در زندگی فرهنگسازی می‌کردیم. انسانیت را ترویج می‌دادیم، اگر این موارد اتفاق افتاده بود پدیده زیرمیزی هم شکل نمی‌گرفت. کسی به خاطر بی‌پولی با بی‌رحمی روبرو نمی‌شد.عدم احقاق حق این جامعه و مشکلات مالی که حال یا به دلیل کم‌کاری بیمه‌ها و یا دولت شکل گرفته هم اثرگذاری داشته‌است، البته این مجوز بداخلاقی به هیچ قشری را نمی‌دهد.»

حمایت دولت از هزینه تروما برای آسیب‌دیدگان
       البته در این بین، عبدالرحمن رستمیان، نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و احمدآریایی نژاد، عضو کمیسیون بهداشت مجلس به بیان راهکار برای چنین مشکلاتی پرداختند؛ رستمیان با بیان اینکه من در دوران پزشکی چنین چیزی را شاهد نبودم، تاکید کرد:«یکی از برنامه‌هایی که به نظرم باید وزارت بهداشت پیگیری کند، مسئله تروما است، به عبارتی باید دولت کمک کند که در چنین شرایطی هزینه درمان برای آسیب‌دیده رایگان باشد. همچنین در بحث سوختگی و حوادث غیرترافیکی باید چنین رویکردی در پیش گرفته شود تا کسی به دلیل فقر با چنین مشکلی روبرو نشود.
حمایت دولت باید در بخش اضطرار و اورژانس باشد و پس از اینکه شرایط بیمار تثبیت شد، روند هم می‌تواند تغییر کند.» وی در ادامه افزود: «در چنین مسائلی هم فرد مقصر است و هم بیمارستان که باید نظارت می‌کرد. توجه داشته باشید بیمارستان‌ها هم مددکار و هم مدیر کشیک دارند. از طرفی خوب است موارد اورژانس را رایگان کنند.»

       رستمیان با محکوم کردن حوادثی همچون بیمارستان خمینی‌شهر تاکید کرد:« البته در کنار این موارد ما شاهد پزشکان فداکاری هستیم که رایگان به ارائه خدمت می‌پردازند. این مورد در سیستم دولتی اتفاق افتاده و این پزشک و پرستار مقصر صد در صد بودند.

 اما متاسفانه ما در کشور بازدارندگی لازم نداریم و باید بیمارستان‌ها کاری بکنند که کسی اجازه و جرات چنین کاری را نداشته‌باشد.» وی در ادامه افزود:«ما در بودجه 95 یا برنامه ششم باید بند قانونی به این مورد اختصاص دهیم و البته ردیف بودجه آن هم در نظر گرفته شود. ما باید کاری کنیم که این خدمات هم نشان دار شود. آنچه که در مورد تصادفات اتفاق افتاده‌است و رایگان شدن هزینه آن، خدمت بزرگی بود که در حوزه سلامت به مردم داده شد.» رستمیان در پایان تاکید کرد:«اینکه ادعا شود از این موارد در حوزه سلامت زیاد است، درست نیست. پزشکان در حوزه فعالیت خود رفتار قابل قبولی دارند، اما اگر مواردی هست باید اعلام کنند تا ما پیگیری کنیم. کمیسیون آمادگی دارد پیگیر این مسائل باشد، چنانچه در این مورد هم دولت و مجلس هر دو پیگیری کردند. البته ما باید ریشه‌های این موارد را از بین ببریم.»

حرمت امام‌زاده به متولی آن است
       همچنین احمدآریایی نژاد، ارتقای اخلاق‌پزشکی و فرهنگ‌سازی را راهکار خروج از چنین مشکلاتی عنوان کرد و گفت:« ما در برابر این نوع حوادث باید به پزشکان فداکار هم نگاه کنیم و با تقدیر و تشکر از این بزرگواران اخلاق پزشکی را در جامعه ترویج دهیم. البته مسائل دیگری هم وجود دارد. اخلاق از هر شغلی کنار رود قداستش کاهش می‌یابد. پزشکی هم جزو همین مشاغل است که قداست بالایی دارد و با بروز کوچکترین اتفاق، تنش حاصل می‌شود.»

        وی در ادامه تاکید کرد:«البته ما چنین حوادثی را نباید به جامعه پزشکی تعمیم دهیم. بسیاری از پزشکان خدمتگزار مردم هستند و این را باید ببینیم. در این بین حرمت امام‌زاده به متولی اش است. خود ما هم باید تلاش کنیم در مظان اتهام قرار نگیریم. این هم محقق نمی‌شود مگر با ترویج اخلاق‌مداری در این جامعه و فرهنگ‌سازی برای آن.» قطعا در جامعه اطلاع‌رسانی و اعلام این موارد برای آنکه موجی ایجاد شود تا از تکرار آن جلوگیری کند، مفید است و نباید جلوی آن گرفته شود، اما همانطور که این نمایندگان به آن اشاره کرده‌اند، علت یابی برای این مسائل ضروری است و امیدوار هستیم در کنار برخوردهای قاطعانه، رفتار پیشگیرانه هم مد نظر قرار گیرد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: