کد خبر: ۹۳۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۲۴ دی ۱۳۹۴ - 2016January 14
شفا آنلاین>اجتماعی>معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام اینکه هفت هزار مرکز درمانی سرپایی در کشور به معتادان خدمات ارائه می دهند، گفت: در شرایط کنونی تنها 40 درصد معتادان زیرپوشش مراکز درمانی قرار دارند.
به گزارش شفا آنلاین، پرویز افشار در جمع نیروهای نظامی و انتظامی در مسجد امام حسن مجتبی (ع) کیش امنیت و سلامت را دو نعمت بزرگ عنوان کرد و گفت: به رغم قرار گرفتن در کانون بحران های بین المللی، توطئه دشمنان نظام و کشور و تهاجم های مختلف در منطقه، همچنان شاهد وجود نعمت امنیت در کشور هستیم .
وی با بیان اینکه امروز بشریت در این دو مقوله با چالش روبه رو است افزود: انسان ها بجای پناه بردن به معنویت و ارتباط با حق تعالی به مسکن های مقطعی روی آورده اند و دشمن نیز با تبلیغات اغوا گرانه به اشکال مختلف و برای سودجویی بیشتر ،جوامع را تحت تاثیر قرار داده است.
افشاراظهار داشت: افغانستان یکی از کشورهای همجوار با ایران و از بزرگترین مراکز تولید مواد مخدر است و به رغم تمامی ادعاهای غربی در کنترل این پدیده شوم در قالب نیروهای ائتلاف آمریکایی و ناتو نه تنها این موضوع کنترل نشد بلکه در حمله این نیروها میزان تولید و توزیع مواد دراین کشور و در زمان حضور نیروهای غربی از دو هزار تن به شش هزار تن رسید.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: سال گذشته میزان تولید مواد در این کشور کاهش یافت اما دلیل این کاهش مبارزه غربی ها و نیروهای نظامی با این پدیده نبوده است بلکه مشکلات زیست محیطی و جوی و برداشت کم محصول عامل این کاهش بوده است .
افشار در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این همجواری با یکی از بزرگترین تولید کنندگان مواد مخدر دنیا ، قرار گرفتن در مسیر ترانزیت با اروپا و وجود نیروی انسانی جوان زمینه ای برای ورود مواد به کشور است.
وی به مبارزه متوازن و همه جانبه در این زمینه اشاره کرد و گفت: سهم نیروهای مسلح محدود به مبارزه سخت نیست بلکه ایجاد مصونیت در تک تک فرزندان جامعه یکی از مبارزات مهم پیش روی ماست.
وی افزود: همچنین اجتماعی نمودن مبارزه با عنوان سیاست محوری که هم مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و هم در احکام برنامه ششم توسعه آمده است و همه مکلف به کاهش 25 درصدی اعتیاد در کشور هستند.
افشار به راهکارهایی برای تحقق این برنامه اشاره کرد و گفت: تلاش همه جانبه و مبارزه سخت برای کاهش میزان ورود مواد به کشور یکی از این راه ها است.
وی به صداقت نیروهای مبارزه کننده در حوزه مواد مخدر اشاره کرد و گفت : میزان کشفیات مواد در کشور 25 تا 30 درصد است.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: جمهوری اسلامی بزرگترین کشف کننده مواد مخدردر جهان است.

* اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر وظیفه جدی است
این مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر اصل مصونیت سازی و واکسیناسیون را راهکار دیگر در این زمینه برشمرد و گفت: هیچکس از این موضوع مصون نیست و نمی تواند ادعا کند درگیر این مسئله نخواهد شد .
وی با بیان اینکه همه مکلف به مبارزه نرم با پدیده شوم هستیم اظهار داشت: باید به فرزندان خود حساس باشیم و محیط امنی برای آنان فراهم و نیازهای عاطفی ، مادی و معنوی آنان را پاسخگو باشیم ، فضای خانواده را سرشار از عاطفه و محبت کنیم و مانع پناه بردن آنان به افراد دیگر شویم .
افشار مدارس، کانون های اجتماعی و باشگاه های ورزشی را زمینه ای برای آشنایی نوجوانان و جوانان با سایر محیط های غیر از خانواده عنوان کرد و گفت: در برخی از این فضاها ممکن است افرادی سود جو وجود داشته باشند و نوجوانان و جوانان ناخواسته و نا آگاهانه به سمت استفاده از قرص هایی برای استفاده در شب امتحان ، تقویت بدن و تناسب اندام گرایش پیدا کنند.
معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با موادمخدر با تاکید براینکه اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر وظیفه جدی و همگانی است افزود : هر کس باید به ایجاد مصونیت در خانواده و محله خود حساس باشد ، بی توجهی به همسایه و آشنا نبودن به وضعیت محله ممکن است مسائل جدی در پی داشته باشد .
افشار گسست بین محله و همسایه و آگاه نبودن از وضعیت یکدیگر را موضوع و آسیبی جدی در جامعه برشمرد و گفت : ایجاد کانون ها و تشکل های محله ای برای رفع مشکلات یکدیگر یکی از راهکارها است ، رصد کردن تنها از جنس سخت نیست اگر افراد در یک محله دست به دست هم بدهند قبل از فرا گیر شدن یک آسیب اجتماعی می توان به حل موضوع کمک کرد .
معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با موادمخدر محیط های مرزی و محصور همچون جزیره کیش را بسیار مهم خواند و گفت: حضور قومیت ها و خرده فرهنگ های متفاوت هم افزایی برخی از آنها را بدنبال دارد که ممکن است برخی از آنها نیز مضر باشد، محصور شدن در جزیره ممکن است سبب افزایش افسردگی و اختلالات روانی شود که بدنبال آن ممکن است با افزایش بار اعتیاد و گرایش به مواد روبرو باشیم .
افشار اضافه کرد: به دلیل وجود جوامع کارگری در مناطق آزاد احتمال اعتیاد در این قشر وجود دارد که باید بدان حساس بود.
وی دریابانی در این مناطق را مهم خواند و گفت: به همت مسئولان و نیروهای نظامی بخش عمده ای از مرزهای شرقی کشور با موانع فیزیکی مسدود شده است و تنها حدود 200 کیلومتر از حاشیه جنوب شرقی در منطقه سراوان باقی مانده است، زمانی که مرزهای زمینی و خشکی مسدود می شود سوداگران مرگ و سودجویان به فکر بهره مندی از مرزهای آبی و دریایی می افتند و تلاش می کنند از راه های مختلف مواد را وارد کشور کنند.
افشار گزینه پیش روی سوداگران مواد را مرزهای آبی دانست و گفت: به دلیل این موضوع دریابانی های استان های هرمزگان ، بوشهر ، خوزستان در امر مبارزه با مواد مخدر از اهمیت زیادی برخوردار هستند ونیروهای مستقر باید هوشیاری زیادی بخرج دهند.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر پیشگیری را یکی ازموضوع های مهم در امر مبارزه با مواد مخدر دانست و اظهارکرد: در رسیدن به هدف بزرگ یعنی کاهش 25 درصدی اعتیاد باید به این مقوله توجه کنیم .

* 40 درصد معتادان تحت پوشش مراکز درمانی هستند
افشار دومین موضوع در کاهش 25 درصدی را کاهش میزان شیوع برشمرد و افزود : افرادی که مبتلا هستند باید آنها را به سمت و سوی درمان برد ، در شرایط کنونی 40 درصد از معتادان کشور تحت پوشش مراکز درمانی هستند .
وی اظهار داشت: هفت هزار مرکز درمانی سرپایی ، یک هزار و 200 مرکز درمانی اقامتی در سراسر کشوربجز بخش های روان پزشکی بیمارستان ها در حال خدمت رسانی به معتادان چه در زمینه سم زدایی و چه درمان های نگهدارنده هستند .
افشار گفت: اگر خدمات درمانی به حد کافی وجود نداشته باشد افراد تبدیل به معتادان متجاهر خیابانی خواهند شد که تعدادی از آنها در کلان شهرها دیده می شوند و از مشکلات جدی این شهرها به حساب می آیند .
وی اضافه کرد: با توسعه خدمات درمانی ، اجرای درست قانون و حمایت های اجتماعی از معتادان کم بضاعت شاهد بروز و ظهور کمتر معتادان متجاهر که وهن نظام هستند، خواهیم بود .
افشار به حمایت این ستاد از توسعه خدمات درمانی در جزیره کیش تاکید و از مدیرعامل منطقه ازاد کیش و رئیس شورای مبارزه با مواد مخدر و همچنین دبیر این شورا در انجام فعالیت های نو آورانه و اولویت قرار دادن موضوع مبارزه با مواد مخدر تقدیر کرد .

* مبارزه با مواد مخدر نیازمند عزم ملی است
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش نیز در این مراسم برنامه های آموزشی و اقدامات پیشگیرانه برای اعتیاد را مهم و ضروری دانست وگفت: بیش از سه هزار و 800 شهید در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی شده است و امیدواریم با ریشه کن کردن معضل مواد مخدر ادامه دهنده راه شهدا باشیم .
سرهنگ محمد حسن جهان استفاده از ظرفیت های مردمی برای مبارزه با پدیده شوم مواد مخدر را موضوعی جدی عنوان کرد و افزود: مبارزه با این پدیده نیازمند عزم ملی بوده و باید مردم نیز در این زمینه دخیل باشند.
وی با بیان اینکه باید ' نه گفتن ' را به فرزندان خود آموزش دهیم ، اظهارکرد: این موضوع باید به یک فرهنگ در جامعه تبدیل شود.
این مسئول در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش به همدلی و همکاری نیروهای مسلح ، بسیج ، سپاه فرودگاه ، دریابانی و نیروی انتظامی در امر مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: باید برای مبارزه با این پدیده شوم کاری کنیم که مدیون خون شهدا نباشیم.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش به تاکید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش مبنی بر استفاده حداکثری از توان نهادها و دستگاه های مسئول در امر مبارزه با موادمخدر در جزیره کیش اشاره کرد و گفت : باید از تمام ظرفیت ها در مبارزه با این پدیده شوم بهره گرفت .
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: