تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۲۱ دی ۱۳۹۴ - 2016January 11
شفا آنلاین>اجتماعی>نشریه ساینس، در آخرین شماره خود در سال 2015، از تکنولوژی ویرایش ژن موسوم به CRISPR که در دانشگاه یو. سی. برکلی ابداع شده، به عنوان دستاورد سال 2015 نام برده است.
به گزارش شفا آنلاین،تکنولوژی مذکور که در سال‌های 2012 و 2013 در رده دوم قرار می‌گرفت، اکنون انقلابی در تحقیقات ژنتیکی و ژن‌درمانی ایجاد کرده است.

به عقیده این مجله «تکنولوژی CRISPR توانسته مرزها را در نوردیده و قدرت واقعی خود را در یک سری از دستاوردهای چشمگیر دیگر آشکار کند و به نمایش بگذارد.» از این دستاوردها می‌توان به «خلق ژن‌های راهبر با مطلوبیت طولانی که می‌توانند آفات یا بیماری‌هایی را که حمل می‌کنند، از بین ببرند و اولین کاربرد آن نیز ویرایش عمدی DNA جنین‌های انسانی است.»

کاربردهای ویرایش جنین‌های انسانی بوسیله این تکنولوژی، سرآغازی شده برای بحث‌ها و چالش‌های فراوان میان موافقان و مخالفان آن و بحث اخلاقی بودن آن. تاکنون نشست‌های بین‌المللی زیادی در این رابطه در نقاط مختلف جهان تشکیل شده و نتیجه آنها نیز انتشار بیانیه‌هایی است مبنی بر اینکه تکنولوژی‌های ویرایش ژنوم انسانی می‌توانند ژرم‌لاین‌ها را تغییر دهند.

بنابراین باید تا زمانی که از بابت همه پیامدهای طولانی‌مدت ایجاد تغییرات ارثی روی ژنوم انسان مطمئن نشده‌ایم، از آن استفاده نکنیم. CRISPR یا CRISPR-Cas9 به حوزه‌های دیگری از ژنتیک نیز دستبرد زده و منجر به تولید خوک‌ها، بیگل‌ها و گندم اصلاح ژنتیکی شده است. تولید گوجه‌فرنگی‌هایی با طول عمر بیشتر، بادام‌زمینی بدون موارد آلرژن، و صنوبرهایی برای سوخت‌های زیستی، همگی محصول این روش شگفت‌انگیز هستند.

کاربردهای بیومدیکال آن نیز در درمان بیماری‌هایی مانند دیابت، ایدز و سرطان دانشمندان را هیجان‌زده کرده است. به‌طور خلاصه، کمی اغراق‌‌آمیز است اگر گفته شود رویای محققان برای دستکاری‌های ژنتیکی به تحقق پیوسته و CRISPR می‌تواند آنها را به آرزویشان برساند. این یک واقعیت ساده است. چه خوب و چه بد، ما اکنون در دنیای CRISPR زندگی می‌کنیم. news.sciencemag.org