زرافشان میگوید: «تلویزیون تعاملی هم روش دیگری برای آموزش دانشآموزانی است که مجبور به ترک تحصیل شدهاند. کارهای مطالعاتی این پروژه درحال انجام است تا آموزش را به خانه ترکتحصیلیها یا افرادی که نمیتوانند به مدرسه بیایند، ببریم. امیدواریم پس از اتمام فرآیند کارشناسی طرح تلویزیون تعاملی آغاز شود.» او ادامه میدهد: «البته دانشآموزانی هم وجود دارند که قصد دارند به دانشگاه بروند و بهویژه بعد از تأثیر ٢٥درصدی نمرات نهایی بر کنکور، اصرار دارند نمرات بالاتری را دریافت کنند؛ بنابراین در بین این دانشآموزان معدل امتحانات نهایی بالاتر است.
از طرف دیگر این را هم باید بدانیم که صرف اعلام میانگین و بدون در نظرگرفتن فراوانی و اینکه میانگین پایینتر را چه گروهی دریافت کردهاند، درست نیست و باید دید میانگین نمرات ٤٥٠هزار دانشآموزی که وارد دوره پیشدانشگاهی میشوند به چه صورت است. از طرف دیگر پراکندگی جغرافیایی نمرات، میانگین استانی، توزیع میانگین استانها و... اطلاعاتی است که باید روی آنها کار شود تا شاید تحلیل دقیقتری دراینباره به دست آورد.»
در این میان اما یک موضوع دیگر هم هست.؛ سال ٩٠ بود که بعد از تغییر
نظام آموزش به نظام ٦,٣.٣، «مردودی» از ورودیهای سال اول دبیرستان حذف
شد؛ موضوعی که همان زمان هم انتقادات تعداد زیادی از کارشناسان آموزشی را
برانگیخت و بهعنوان دلیلی برای پایین آمدن میانگین نمرات دانشآموزان در
سالهای دبیرستان مطرح شد.
حالا معاون آموزش متوسطه وزیر آموزشوپرورش هم میگوید هر چند ٤ سال از آن مصوبه گذشته ولی باز هم باید روی این موضوع تحلیل و ارزیابی کرد: «از آن مصوبه ٤ سال گذشته است اما باید دید خروجیهای امسال نسبت بهسال قبل چقدر کاهش پیدا کرده و در این سالها وضع چطور بوده است و اگر براساس اطلاعات، ببینیم که این موضوع باعث شده در طول سالهای دبیرستان، نمرات دانشآموزان پایین آمده، این را هم باید جزو دلایل میانگین پایین نمرات دانشآموزان در مقطع متوسطه دانست.»شهروند