کد خبر: ۹۲۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۱۷ دی ۱۳۹۴ - 2016January 07
شفا آنلاین>اجتماعی>خیلی‌ها هستند که با دیدن قیمت قبض آب ساختمان‌شان شوکه می‌شوند و پول دادن برایشان زور دارد.
به گزارش شفا آنلاین،  این شهروندان دو دسته‌اند؛ یک دسته آنهایی که به صرفه جویی اعتقاد دارند و وقتی می‌بینند همسایه‌ها اهمیتی برای این موضوع قائل نیستند، حرص می‌خورند.

 مسئله پول نیست و چه بسا تمکن مالی کسی که به صرفه‌جویی اعتقاد دارد از همسایه‌‌ای که اهمیتی به موضوع نمی‌دهد هم بیشتر باشد. دسته دوم کسانی هستند که اغلب ساعات روز در خانه نیستند. همان‌هایی که به خاطر مشغله کاری دیر به منزل می‌آیند و آب هم کم مصرف می‌کنند. یعنی خواه ناخواه صرفه جویی می‌کنند و چوب مصرف بیش از اندازه همسایه‌ها را می‌خورند.

 واحدهای پرمصرفی که عملاً سهم کم مصرف‌ها را می‌خورند و چون قیمت قبض آب به صورت مساوی بین آنها تقسیم می‌شود دیگر توجهی به این موضوع ندارند و دانسته یا نادانسته از این مسأله سوءاستفاده می‌کنند.


شاید اگر در ساخت و ساز خانه‌های مسکونی از همان ابتدا تدبیری اندیشیده می‌شد تا کنتور آب هم مثل کنتور گاز به طور جداگانه نصب شود و بعد پایان کار صادر شود، در مصرف و مدیریت آب هم صرفه جویی می‌شد. اگر یادتان باشد قبلاً کنتور گاز هم مشترک بود اما حالا به این نتیجه رسیده‌اند که در ساخت و ساز خانه‌های جدید کنتور گاز را هم تفکیک کنند.


اما هستند در این بین کسانی که خودشان می‌خواهند کنتور آب را از دیگر واحدها جدا کنند. آنهایی که کم مصرفند و ناچارند با واحدهای پرمصرف در یک ساختمان زندگی کنند. همه دردسرها و دوندگی‌های تفکیک کنتور را هم به جان و دل می‌خرند.


وقتی با کارشناس شرکت آب و فاضلاب تهران در این خصوص صحبت می‌کنم می‌گوید: «واحدهایی که موتورخانه و شوفاژ دارند باید از خیر این کار بگذرند. چون دیگر جایی برای تفکیک کنتور و لوله کشی جداگانه وجود ندارد. اما اگر شرایط ساختمان مهیا باشد یعنی موتورخانه نداشته باشد، مشترک متقاضی می‌تواند به شرکت آب منطقه محل سکونت خودش مراجعه کند. آنها هم برای بررسی کارشناس می‌فرستند و تقاضا به این شکل پیگیری می‌شود.»


اما اگر کارشناس نظر مساعد داشته باشد هم تازه اول دوندگی‌ است. رضایت همسایه‌ها یک طرف و مجوز گرفتن از شهرداری برای حفاری و لوله کشی از کنتور به واحد هم یک طرف. هزینه شهرداری هم که جای خود دارد؛ 500 ،600 هزار تومان هم برای نصب کنتور جدید باید به سازمان آب و فاضلاب ناحیه خود بدهید که البته به قول کارشناس این شرکت هزینه هر ناحیه با ناحیه دیگر فرق دارد که سرجمع با هزینه شهرداری بالای یک میلیون تومان آب می‌خورد. درحالی که برای تشویق شهروندان به مصرف بهینه و صرفه‌جویی می‌توان از خیر همه این هزینه‌ها گذشت و از محل صرفه‌جویی چند برابر آن را جبران کرد.

چند روزی با سازمان آب و فاضلاب تهران تماس گرفتم تا جواب سؤال‌هایم را از کارشناسان کنتور بگیرم اما درنهایت موفق به گفت و گو با مسئول کنتور سازمان آب و فاضلاب تهران نشدم.

 فقط در این بین برخی کارشناسان این سازمان از بالا رفتن قیمت آب مصرفی خانوارها صحبت کردند و اینکه تفکیک کنتور فایده ای ندارد و این آب است که باید قیمت واقعی‌اش را پیدا کند تا مشتری هم بهتر مصرف کند. البته این نظریه درست است که آب با قیمت واقعی به مشتری عرضه نمی‌شود و اگر قیمت آب بالا برود یا بهتر که بگوییم واقعی شود، صرفه جویی هم بیشتر خواهد شد. اما در خصوص جداسازی کنتور باز هم بحث‌ها و نظرها متفاوت است. 

مهندس مهرداد نصراللهی کارشناس صنعت آب و برق می‌گوید: «نظام کنتورهای مجتمع‌های مسکونی بر این منوال است که قیمت قبض آب بر تعداد واحدهای مسکونی تقسیم می‌شود و عملاً سهم واحدهای کم مصرف را واحدهای پر مصرف هدر می‌دهند. اگر کنتور آب تفکیک شود هر واحد عملکرد خود را در پایان ماه می‌بیند و باعث مدیریت صحیح در مصرف آب می‌شود و از طرفی هیچ واحدی خودش را از نظر مصرف آب با دیگری مقایسه نمی‌کند و در انتها عملکرد صرفه جویانه همسایه‌های کم مصرف هم گم نمی‌شود. به عبارتی هزینه‌ها هم پایین می‌آید. برای همین بسیار خوب است که کنتور در همان ابتدای ساخت و ساز تفکیک شود.»

البته او بحث شبکه‌های فرسوده را هم پیش می‌کشد؛ شبکه‌هایی که یا باید ترمیم شوند و یا اینکه فقط مثل همه کشورهای اروپایی آب بهداشتی و نه تصفیه شده داشته باشند یعنی برای استفاده در حمام و شست و شوی روزانه باشد. این کارشناس می‌گوید: «همین که سر دوش حمام و شیر ظرفشویی پر می‌شود از رسوب‌ها و سنگریزه‌های فراوان خود نشان از فرسوده بودن شبکه‌هاست.»
انگار همه چیز از شبکه فرسوده آب شهری گرفته تا ارزان بودن این کالای گرانبها و مصرف بی‌رویه توسط برخی شهروندان و موارد دیگر دست به دست هم می‌دهند تا بالاخره روزی در تابستان گرم به این فکر بیفتیم که سدها همه بی‌آبند و همه جا خشک است و بارندگی کم و کیفیت آب پایین. آیا تفکیک کنتور در مجتمع‌ها و آپارتمان‌های مسکونی می‌تواند گرهی از این مشکل  باز کند؟ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: