کد خبر: ۹۲۱۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۱۵ دی ۱۳۹۴ - 2016January 05
شفا آنلاین>اجتماعی> تعداد کشته‌های جاده‌ای در ٨ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه‌ سال گذشته ٢,٧درصد کاهش داشته است.
به گزارش شفا آنلاین،شمار متوفیان امسال به ١١‌هزارو٨٦٧ نفر رسیده که نسبت به مدت مشابه ‌سال گذشته ٣٣١نفر کاهش داشته است. سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی دیروز با اعلام این مطلب در یک نشست خبری گفت: حدود ٥٠‌درصد افراد در سر صحنه کشته شده و ٥٠‌درصد دیگر در بخش پیش‌بیمارستانی و بیمارستانی فوت شده‌اند که نیاز است در این زمینه اقدامات ویژه صورت گیرد.

او نسبت به میزان کشته‌ها دربخش بیمارستانی و پیش‌بیمارستانی هشدار داد و گفت:  طی ٨ماهه امسال ١١‌هزارو٨٦٧ نفر فوت شده‌اند. هرچند این آمار نسبت به ‌سال گذشته کاهش داشته اما باز عدد بالایی است.

رئیس پلیس راهور ناجا اضافه کرد: سرعت، عدم توجه به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی ازجمله عوامل واژگونی خودرو در جاده‌های بین‌شهری است.

او با اشاره به طرح زمستانه که از آذرماه آغاز شد و تا ٢٣ اسفندماه ادامه دارد، گفت: امسال سال پربارشی داشتیم، به‌ویژه در استان‌های غربی و شمال‌غربی کشور و شرایط از نظر ریزش برف و کولاک و مشکلات گردنه‌ها بیشتر متوجه استان‌ها بود که تاکنون مشکل عمده‌ای در اجرای طرح زمستانی نداشتیم، چراکه با هماهنگی دستگاه‌های امدادی و خدماتی تاکنون در راه مانده نداشتیم و همکاری‌های خوبی بین دستگاه‌های اجرایی و پلیس وجود داشته که امیدواریم این همکاری ادامه یابد.
وی اضافه کرد: در جاده‌های روستایی شرایط متفاوت است، چراکه جاده‌ها شرایط عادی و طبیعی را در زمان ریزش برف ندارند.

سردار مهری با اشاره به برخورد با خودروهای دودزا و خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند، گفت: برخورد با این خودروها از وظایف پلیس است. براین اساس طی ٩ماه امسال بیش از دو‌میلیون خودرو متوقف شدند.

به گفته وی، ٩‌درصد خودروهایی که توسط پلیس از ابتدای‌ سال تاکنون متوقف شده‌اند، فاقد برگه معاینه فنی خودرو بودند که در درون‌شهر ٧,٥درصد و در سطح جاده‌ها بیش از ١٠‌درصد فاقد برگه معاینه فنی بوده‌اند. 

رئیس پلیس راهور ناجا تأکید کرد: برابر مقررات پلیس با خودروهایی که دودزا هستند، برخورد کرده و آنها را جریمه و فک پلاک کرده و بعد از مدتی راننده باید خودرو را رفع عیب کرده و مدارک خود را از پلیس تحویل بگیرد. 

رئیس پلیس راهور ناجا در زمینه معاینه فنی در سطح کلانشهرها گفت: آنچه مقررات مشخص کرده و کدهای جریمه می‌گویند فردی که فاقد معاینه فنی باشد، ٢٠‌هزارتومان جریمه می‌شود اما پلیس اختیار توقیف یا اعزام به پارکینگ را ندارد. اگر برخورد جدی‌تری در زمینه آلودگی هوا به عمل آید، باید قوانین و مقررات سختگیرانه‌تر اعمال شود، آن هم به‌ویژه در کلانشهرها اما در سایر شهرها جریمه خودروهای فاقد برگه معاینه فنی ١٠‌هزارتومان است. 

مهری اضافه کرد: فردی که برچسب معاینه فنی را روی خودرو نصب نکرده باشد، آن هم در کلانشهرها ١٠‌هزارتومان و در شهرها ٥‌هزارتومان جریمه می‌شود که در این زمینه پلیس نیز اختیار توقیف خودرو را ندارد و فقط برگه جریمه تسلیمی صادر می‌کند.

او از دیگر ماموریت‌های پلیس و انجام وظایفش را شماره‌گذاری خودرو عنوان کرد و گفت: در ٩ماه امسال بیش از یک‌میلیون وسیله نو شماره‌گذاری شد که از این تعداد ٦٧٧‌هزار خودروی داخلی، بیش از ٤١‌هزار خودروی وارداتی و خارجی و بیش از ٣٣٦‌هزار موتورسیکلت به چرخه تردد در سطح کشور افزایش داشت که البته این میزان نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. 

مهری اضافه کرد: بیش از ١٧‌میلیون خودرو تاکنون درکشور شماره‌گذاری شده‌اند و یک‌میلیون و٨٢٣‌هزار خودرو طی چند ‌سال گذشته اسقاط شده است.  به گفته او، بیش از ١٠‌میلیون موتورسیکلت و یک‌میلیون خودرو پلاک غیرایرانی داریم که به صورت کلی ٢٣‌میلیون وسیله نقلیه درکشور شماره‌گذاری شده است.  
مهری اضافه کرد: شماره‌گذاری خودروهای نو نسبت به مدت مشابه‌ سال گذشته در ٩ماه امسال ٢٣ درصد، خودروهای وارداتی ٣٤درصد، موتورسیکلت ١٧‌درصد و خودروهای اسقاطی ٧/١درصد کاهش را نشان می‌دهد.

رئیس پلیس راهور ناجا اضافه کرد: تعدادی از خودروها به سن فرسودگی رسیده‌اند، به‌گونه‌ای که از بیش از ١٧‌میلیون خودرو درکشور، بیش از یک‌میلیون و٢٠٠‌هزار خودرو به سن فرسودگی رسیده‌اند که البته سن فرسودگی خودروها متفاوت است. 

مهری افزود: سن فرسودگی مینی‌بوس حداکثر ١٥‌سال است درحالی ‌که بررسی آماری پلیس تا پایان آذرماه امسال نشان می‌دهد که ٧٥‌درصد مینی‌بوس‌ها در سن فرسودگی قرار دارند.
مهری با افزایش سن معاینه فنی خودروها مخالفت کرد و گفت:  باید این مسأله بازنگری شود، به‌گونه‌ای که باید سالی یک‌بار خودروها مورد معاینه فنی قرار گیرند البته برخی نیز دو‌سال را مطرح کرده‌اند اما خودروهای نو باید حداکثر بعد از دو‌سال معاینه فنی شوند و سایر خودروها سالی یک‌بار درحالی ‌که اکنون سن معاینه فنی ٥‌سال است.شهروند

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: