کد خبر: ۹۲۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۱۵ دی ۱۳۹۴ - 2016January 05
شفا آنلاین>اجتماعی>علوم اعصاب شناختی در زمینه‌های مختلف بویژه در حوزه آموزش و پرورش نوجوانان می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند.
به گزارش شفا آنلاین، رئیس هیأت مدیره پژوهشکده علوم شناختی با بیان این خبر می‌گوید: دانشمندان توانسته‌اند از مغز کرم الگانس که دارای 302 نورون است، نقشه‌برداری کنند و تاکنون دو دانشمند در همین زمینه جایزه نوبل دریافت کرده‌اند. این درحالی است که مغز انسان دارای 100 میلیارد نورون است و اگر زمانی برسد که بتوان از مغز انسان نقشه‌برداری کرد، می‌توان از بسیاری از بیماری‌های مرتبط با مغز پیشگیری یا آنها را درمان کرد و همچنین می‌توان از آن در بهبود آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان بهره برد.

دکتر کمال خرازی در چهارمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی عنوان می‌کند: در دوران جنینی تعداد نورون‌های ساخته شده در مغز به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد به طوری که مغز جنین در هفته چهارم در هر دقیقه نیم میلیون نورون می‌سازد و اتصالات بین آنها به 2 میلیون در ثانیه می‌رسد.

  دکتر خرازی خاطرنشان می‌کند: در دوره نوجوانی این اتصالات کامل نیست به همین دلیل نوجوانان دارای نیروی بسیار زیاد اما سیستم فرمان و کنترل بسیار ضعیف هستند که می‌توان با آموزش، این کنترل و فرمان را در آنها تقویت کرد. وی ابراز امیدواری می‌کند که روزی بشر بتواند نقشه‌برداری از مغز انسان را انجام دهد تا بتوان از مغز در حوزه آموزش و پرورش و علوم اعصاب شناختی استفاده بهتری داشت.

  رئیس هیأت مدیره پژوهشکده علوم شناختی در خصوص توانایی یادگیری انسان در دوره‌های مختلف زندگی تصریح می‌کند: در یک دوره حساس انسان حداکثر توانایی را برای یادگیری دارد که اگر در این دوره انسان از مغز خود حداکثر استفاده را داشته باشد، اتصالات نورون‌های مغزی افزایش می‌یابد و توانایی برای یادگیری بیشتر می‌شود.

دکتر خرازی با بیان اینکه هرچه روش یادگیری متنوع‌تر باشد، اتصالات قوی تری در مغز شکل می‌گیرد و آموزش در حافظه ماندگارتر می‌شود، می‌افزاید: به عنوان نمونه اگر در یادگیری کلمات به جای ظاهر کلمه روی معنای آن تمرکز شود، در اثر توجه به ارتباط بین کلمات جدید و کلمات قبلی، یادگیری ماندگارتر می‌شود.  دبیر ستاد علوم و فناوری شناختی به کودکان استثنایی اشاره کرد و گفت: در آموزش و پرورش با کودکان استثنایی روبه‌رو هستیم که دچار اختلال شناختی هستند که در صورت نقشه‌برداری مغزی، می‌توانیم این کودکان را در مراحل اولیه بیماری شناسایی و در راستای درمان آنها اقدام کنیم.ایران
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: