کد خبر: ۹۲۰۴۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۱۵ دی ۱۳۹۴ - 2016January 05
شفا آنلاین>سلامت>براساس یافته‌های به دست آمده از یک مطالعه کوهورت، شاید زمان آن رسیده باشد که کرایتریاهای مورد استفاده برای انتخاب افراد چاق مبتلا به دیابت نوع 2 جهت جراحی باریاتریک تغییر کنند.
به گزارش شفا آنلاین،  به‌طور معمول، افراد دیابتی، فقط زمانی برای انجام جراحی باریاتریک انتخاب می‌شوند که شاخص توده بدنی آنها حداقل 35 بوده و قند خونشان هم کنترل خوبی نداشته باشد. اما اکنون تیمی متشکل از دانشمندان ایتالیایی و بریتانیایی، داده‌های 727 بیمار را آنالیز کردند تا بهترین پیش‌بینی‌ کننده‌های بهبود را پس از جراحی باریاتریک را تعیین کنند.

 در این بررسی، مشخص شد سطوح کمتر سطوح گلوکز ناشتا، دوره‌های کوتاه‌تر دیابت در پایه، و داشتن یک جراحی معده با انحراف آن، بهترین پیش‌بینی‌ کننده‌های بهبود بیماران هستند. بهترین پیش‌بینی‌ کننده‌های بهبود کنترل قند خون پس از جراحی باریاتریک، کاهش اندازه دور کمر، کنترل بهتر دیابت و سطوح پائین‌تر تری‌گلیسیریدها هستند.

       با توجه به نتایج مثبت به دست آمده، می‌تواند گفت مزایای قابل توجهی از جراحی زودهنگام در بیماران مبتلا به دیابت و بهبود آنها به دست می‌آید که مستقل از شاخص توده بدنی پایه بیماران است. اندازه دور کمر پایه و HOMAIR (ارزیابی مدل هومئوستاز مقاومت به انسولین) پیش‌بینی کننده بهتری نسبت به شاخص توده بدنی در زمینه کنترل قند خون پس از جراحی باریاتریک هستند.

       بنایراین، این تیم تحقیقاتی پیشنهاد می‌کند که کرایتریاهای جدیدی برای انتخاب بیماران دیابتیک برای جراحی متابولیک تعیین شوند. از سوی دیگر، این موضوع از این نظر اهمیت دارد که در سراسر جهان، تعداد جراحی‌های باریاتریک انجام شده فقط 250 هزار مورد بوده، در حالی که بیماران مناسب برای این جراحی میلیون‌ها میلیون نفر هستند.

محققان دیگر هم هم‌عقیده با این نتایج، اظهار می‌دارند که باید کرایتریاهای انجام و انتخاب بیماران تغییر یابد تا افراد بیشتری بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

       در تحقیق دیگری، محققان داده‌های مطالعه کنترل شده و آینده‌نگر Swedish Obese Subjects را با اطلاعات به دست آمده از دو کارآزمایی بالینی تصادفی شده و کنترل شده که در استرالیا انجام شده بود، ترکیب کردند. در مجموع، 415 بیمار جراحی باریاتریک انجام داده بودند و 312 بیمار نیز با درمان‌های پزشکی خود را درمان می‌کردند. میانگین دوره دیابت در ابتدا تقریبا 5/3 سال بود. پس از 2 سال، نسبت بیمارانی که به بهبودی در وضعیت دیابت خود دست یافتند، در گروه جراحی شده به مراتب بیشتر از گروه درمان شده با دارو بود.Internal Medicine News
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: