کد خبر: ۹۱۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۴ - 2016January 03
شفا آنلاین>اجتماعی>کتاب «عکس یک مساوی هشت» رونمایی می‌شود. در این کتاب 42 عکس از آثار شقایق مرادیان‌نژاد از مراحل اهدای عضو، بخشندگان زندگی، گیرندگان عضو و لیست انتظار چاپ‌شده است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید تعداد کل عکس‌های گرفته‌شده 3000 فریم است که برای کتاب 42 عکس انتخاب شده است. هفته گذشته نیز 35 عکس از این مجموعه در فرهنگسرای نیاوران با حضور جمعی از هنرمندان و اهالی سیاست و پزشکان به نمایش درآمد.

       پیام عظیمی، معاون فرهنگی واحد فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره این نمایشگاه  می‌گوید: «هدف اصلی ما از این کار گسترش فرهنگ اهدا بود و اینکه موضوع اهدای عضو دوباره مطرح شود و گسترش پیدا کند.»

       به گفته عظیمی تصاویر این کتاب پس از رونمایی، به مدت یک هفته در تهران و سپس در مترو تهران و بعد هم در شهرستان‌ها به نمایش درمی‌آید. همچنین عکس‌ها به‌عنوان یک کار منحصربه‌فرد در دانشگاه‌های علوم پزشکی دنیا ازجمله کانادا و اسپانیا به نمایش گذاشته خواهد شد. کتاب مصور یک مساوی‌هشت با مقدمه‌ای از علی‌اکبر ولایتی، رییس بیمارستان مسیح دانشوری، مارتین مانیلی پدر اهدای عضو جهان، فرحناز صادق‌بیگی، رییس واحد اهدای عضو دانشگاه شهید بهشتی و ستاری استاد عکاسی دانشگاه هنرهای زیبا، چاپ می‌شود.

       ماجرای این را که چرا این ایده به ذهن یک عکاس می‌رسد، شقایق مرادیان‌نژاد، عکاس این پروژه توضیح می‌داد. خواهر و دخترخاله مرادیان سفیران زندگی هستند و اهدای عضو به‌نوعی همیشه در زندگی او بوده است. به قول خودش این ماجرای بودن و نبودن است. او می‌گوید: «یک‌بار تصمیم گرفتم که این پروژه را انجام دهم و خردادماه امسال بود که با موافقت بیمارستان مسیح دانشوری و معاونت فرهنگی واحد فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کارم را شروع کردم.»

       او از روزهای سخت حضور در اتاق‌های عمل و در فضای سنگین اتاق اهدا می‌گوید: «نه‌تنها من که حتی کارکنان هم حالشان دگرگون بود. به خصوص روزهایی که اهداکننده کودک یا زمانی که فرزند یک خانواده بود و خانواده‌اش بی‌تابی می‌کردند. روزهایی که اهداکننده کودک بود بسیار سخت می‌گذشت. حس خاصی بود که باید مرگ یک نفر را تحمل می‌کردی تا حیات دیگران را شاهد باشی.»

       مرادیان‌نژاد برای پروژه عکاسی به شهرهای مختلف رفته تا از دریافت‌کنندگان نیز عکس بگیرد و شادی‌هایشان را ثبت کند اما تاثیرگذارترین عکسش را این‌طور تشریح می‌کند: «عکسی هست که خانم دکتر برچسب‌های مربوط به اعضای پیوندی را نوشته است و آماده کرده تا روی کلمن‌ها بزنند و به آمبولانس‌هایی بدهد که آماده‌اند تا اعضا را به مقاصد برسانند. حس عجیبی داشتم از اینکه اعضای فردی که روی تخت بود تا دقایقی دیگر هرکدام به شهری می‌روند تا در بدنی جدید، به فردی جدید زندگی بدهند. خودم این عکس را بسیار دوست دارم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: