کد خبر: ۹۱۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۰۸ دی ۱۳۹۴ - 2015December 29
شفا آنلاین>اجتماعی> بازی با اسباب‌بازی‌های الکترونیکی نوزادان که از خود نور ساطع می‌کنند و سخنگو هستند، در مقایسه با کتاب و اسباب‌بازی‌های قدیمی مانند پازل‌های چوبی و ساخت اشکال و احجام باعث کاهش کیفیت و کمیت گویش در نوزادان می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین، در بسیاری از خانواده‌ها به‌دلیل مقتضیات شغلی، مالی و سایر خصوصیات خانوادگی، فرصت برای ارتباط مستقیم بین والدین و کودکان کم است.

       آنا سوزا، استاد دانشگاه آریزونای شمالی و همکارانش، رابطه 26 والد و نوزاد 10 تا 16 ماهه را مورد بررسی قرار دادند. البته آنان مستقیم بازی نوزادان را با والدینشان مشاهده نمی‌کردند و به صدای ضبط شده آنان در خانه گوش دادند.

       به شرکت‌کنندگان در این مشاهده تجربی، 3 نوع اسباب‌بازی داده شد که یک دسته از آن‌ها اسباب‌بازی‌های الکترونیکی مانند لپ‌تاپ و موبایل کودک، یک دسته اسباب‌بازی‌های قدیمی مانند پازل و ساخت احجام و دسته سوم کتاب‌های رنگی با تصویر مزرعه حیوانات و اشکال بودند.

       ازآنجایی‌که در بازی با اسباب‌بازی‌های الکترونیکی بزرگ‌ترها از کلمات کمتری استفاده می‌کردند، و کمتر با فرزندان خود گفتگو می‌کردند، درنتیجه کمتر هم عکس‌العمل نشان می‌دادند و در مقابل هنگام استفاده از اسباب‌بازی‌های قدیمی و کتاب‌ها کمتر از کلمات مفهومی استفاده می‌کردند. نتایج این تحقیق همچنین نشان می‌دهد حین بازی کردن با اسباب‌بازی‌های قدیمی، والدین کمتر از زمان بازی با کتاب‌ها از کلمات و عبارات مفهومی استفاده می‌کردند.

       نتایج این تحقیق بر مزایای کتاب خواندن کودکان تاکید مجدد می‌کند و همچنین نشان می‌دهد که اسباب‌بازی‌های الکترونیک گران‌قیمت که به‌عنوان ابزار یادگیری تبلیغ می‌شوند، چندان هم کارایی ندارند. eurekalert
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: