کد خبر: ۹۰۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۰۴ دی ۱۳۹۴ - 2015December 25
شفا آنلاین>اجتماعی>یک فرد معتاد در خانواده می‌تواند هر یک از اعضای خانواده را دچار صدمات و آسیب های جدی کند.
به گزارش شفا آنلاین،در بعضی از موارد خانواده ها در اوایل شروع مصرف فرد از اعتیادش آگاه می شوند و در بعضی موارد نیز سال‌ها یا ماه‌ها این موضوع زمان می برد. آگاهی زودهنگام خانواده‌ها از اعتیاد نزدیکانشان نقش مؤثری در درمان آن ها ایفا می کند.

دکتر رضا دانشمند، روانپزشک  در خصوص اینکه با فرد مشکوک به مصرف مواد مخدر چه باید کرد، می گوید: مصرف مواد می‌تواند یکی از نگران ‌کننده ‌ترین معضلاتی باشد که یک خانواده را به خود درگیر می کند. در عین حال اعضای خانواده باید توجه داشته ‌باشند درصورت مشکوک شدن به مصرف مواد، آن ها با یک موقعیت ناراحت ‌کننده روبه رو هستند نه یک موقعیت  اورژانسی.

در این موارد بیشتر از هر چیزی اعضای خانواده نیاز به حفظ آرامش و کنترل خود دارند تا بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند.

وی با اشاره به اینکه خانواده فرد مشکوک به مصرف مواد مخدر، باید ابتدا به پرسش‌های زیر پاسخ دهد، تصریح می کند: خانواده ها ابتدا باید از خود سؤال کنند که چقدر از بیماری اعتیاد مواد مختلف، روش‌های مصرف و تغییرات رفتاری و ظاهری مرتبط با هر ماده اطلاع دارند.

آنها باید به خاطر داشته ‌باشند که تغییرات ظاهری و فیزیکی مهم‌ترین نشانه‌های اعتیاد، فرد نیست و ابتدا به تغییرات رفتاری بیشتر توجه کنند هرچند  تغییرات رفتاری نیز براساس نوع مواد مصرفی ممکن است در افراد متفاوت باشد.

این روانپزشک در ادامه می‌افزاید: خانواده‌ها سپس باید از خود بپرسند که چقدر به شواهدی که به‌دست آورده‌اند مطمئن هستند. آن ها باید مراقب باشند که کنترل بیش از حد و رفتارهای جست‌وجوگرانه و پلیسی موقعیت‌شان را در خانواده به خطر می‌اندازد، اطمینان دیگران را نسبت به آن ها کم می‌کند و گاه باعث جهت‌گیری نادرست ذهن آن ها به سمت تفسیر شواهد بی ‌ربط به نفع اعتیاد می‌شود.

به گفته این متخصص خانواده‌ها باید برای اطمینان بیشتر ازخود سؤال کنند که تا چه اندازه عوامل خطر اعتیاد را می‌شناسند و آیا اخیراً عواملی مانند استرس‌های شغلی و خانوادگی  یا سایر عوامل خطر را در پیرامون فرد مورد نظر مشاهده کرده اند یا خیر؟

درصورتی که فرد مشکوک به مصرف مواد مخدر نیاز به مداخلات درمان داشته باشد افرادی که در خانواده یا جزو دوستانش هستند می توانند به او کمک بیشتری کنند. والدین باید بدانند در صورت اثبات مصرف فرد، اغلب یک نفر به تنهایی نمی‌تواند نقش حمایت‌گر و مداخله‌کننده را بازی کند و نیاز به حضور افراد تأثیرگذار بیشتری وجود دارد.

دکتر دانشمند در خاتمه با اشاره به اینکه خانواده‌ها باید  پس از اثبات مصرف مواد مخدر فرد مشکوک اقدام‌های عملی مربوط به مواجهه با بیمار را پیش بینی کنند، بیان می کند: آن ها باید در نظر بگیرند که اگر فرد مشکوک مصرف مواد را پذیرفت یا اگر مصرف مواد را انکار کرد باید چه عکس العملی از خود نشان دهند.

 به صورت کلی  نخستین و مؤثرترین اقدام در هنگام مواجهه با این مسأله مشورت با یک فرد متخصص و باتجربه در درمان اعتیاد است تا به آن ها در جهت افزایش آگاهی‌های خود کمک کنند.

 آن ها می توانند  با کمک یک فرد متخصص در این زمینه بهترین مداخله را برای درمان اعتیاد انتخاب کنند.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: