کد خبر: ۹۰۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 21
شفا آنلاین>اجتماعی>احمد مسجدجامعی ظهر روز جمعه و پس از بازدید از پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، به ماهنامه نجوم، اولین نشریه علمی پس از انقلاب، رفت و از تحریریه این ماهنامه، دیدن کرد.
بهگزارش شفا آنلاین، او درباره این پژوهشگاه توضیح داد: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در سال ١٣٧٧ راه‌اندازی شد و با این ترکیب، به‌عنوان اولین پژوهشگاه در ایران فعال است. این مجموعه پیش از این، سه نشریه «نامه پژوهش»، «نمایه پژوهش» و«فرهنگ و پژوهش» را به چاپ می‌رساند.

 مسجدجامعی ادامه داد: نمایه پژوهش برای اولین‌بار نقد پژوهش‌ها را آغاز کرد و این امر با کمک دکتر حری انجام می‌شد. علتش هم این بود که پژوهش‌های مکرری وجود داشت که پژوهشگران برای انجام کار، نیاز به دانستن آن داشتند. بانک اطلاعات پژوهش‌ها نیز در اینجا شکل گرفت که تکرار در پژوهش‌ها انجام نشود.

  عضو شورای اسلامی شهر تهران، در ادامه با بیان اینکه اولین‌بار بود که پژوهش در حوزه مطالعات بین‌رشته‌ای به صورت جدی مطرح شد، بیان کرد: فعالیت‌های دیگری هم در این پژوهشگاه انجام شد. برای مثال کنگره دین‌پژوهان، از همین‌جا شروع شد.

جایزه‌ای را با عنوان پژوهش‌های فرهنگی برگزیده که سالانه برگزار می‌شد. در این حوزه بخش دین هم بود که بعدها مستقل شد و به حوزه پژوهش‌های فرهنگی با رویکرد دینی و در کنار آن کنگره دین‌پژوهان شکل گرفت و به همین روال، شاخه‌های بیشتری به آن افزوده شد. 

او در ادامه تصریح کرد: همچنین نخستین طرح‌های ملی نیز در این پژوهشگاه شکل گرفت که تحت عنوان گرایش‌ها و باورهای ایرانیان بود و به مصرف کالاهای فرهنگی و آمارگیری اماکن فرهنگی می‌پرداخت و برای نخستین‌بار، وارد برنامه سوم و چهارم توسعه شدند و دولت مکلف به حمایت از این طرح‌ها شد که هر دو سال یک‌ بار برگزار شود. به این صورت پژوهش‌های فرهنگی، ساختار و قوامی پیدا کرد که روز پژوهش هم به هفته پژوهش تبدیل شد.

 مسجدجامعی با اشاره به اینکه یکی دیگر از کارهایی که در این مکان انجام می‌شد، برنامه‌نویسی و تدوین کتاب‌های درسی رشته مدیریت فرهنگی بود که چند دوره را جهاد دانشگاهی انجام داد و امروز به صورت یک رشته مستقل، جا افتاده است، خاطرنشان کرد: این پژوهشگاه مدتی تعطیل شد و در دوره جدید، کار خود را آغاز کرد و طرح گرایش‌ها و باورهای ایرانیان را به همراه انتشار مجدد نشریات خود، آغاز کرده است.  وی در ادامه برنامه تهران‌گردی این هفته خود به مناسبت هفته پژوهش، به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران رفت و از بخش لرزه‌نگاری این مؤسسه دیدن کرد.

 در این بازدید علی مرادی، رئیس مرکز لرزه‌نگاری کشور، با بیان اینکه ١١١ ایستگاه لرزه‌نگاری در کشور وجود دارد، گفت: برخی کشورها با وجود وسعت کم، حدود ٦٠٠ ایستگاه لرزه‌نگاری دارند. به همین دلیل ما برنامه ٢٥٠ ایستگاه را در نظر داریم.

 هرچند که بهتر است هر شهر یک ایستگاه داشته باشد. او در ادامه در پاسخ به سؤال مسجدجامعی که چند گسل در تهران وجود دارد، بیان کرد: چهار گسل بزرگ شمال تهران از نیاوران تا علوم تحقیقات، گسل طرشت، گسل ری و گسل ایوانکی، از خطرناک‌ترین گسل‌های تهران هستند. گسل مشا هم برای تهران خطرناک است. 

رئیس مرکز لرزه‌نگاری کشور با اشاره به اینکه در شهر تهران زلزله‌هایی با قدرت شش‌دهم ریشتر قابل‌ثبت‌شدن است، تأکید کرد: از ٤٠ سال گذشته تاکنون در شهر تهران امکان وقوع زلزله وجود دارد و آخرین زلزله‌ای که خسارت جدی به تهران وارد کرد، مربوط به سال ١٨٣٠ میلادی است.

 مرادی ادامه داد: در استان تهران ماهانه ٣٠ زمین‌لرزه ثبت می‌شود که سهم شهر تهران هر دو روز، سه زمین‌لرزه است.  او اظهار کرد: سالانه در کشور ١٢ زلزله بالای پنج ریشتر و یک زلزله بالای شش ریشتر اتفاق می‌افتد.
  مسجدجامعی به بخش تحقیقات هواشناسی این مؤسسه و بخش پیش‌بینی غلظت آلودگی هوای شهری رفت. او در این بخش عنوان کرد: ١٦ ایستگاه توسط این مؤسسه در سطح شهر تهران دایر شده است و ٢١ ایستگاه هم شهرداری تهران دارد که مقدار منوکسید کربن، ذرات معلق زیر دوونیم میکرون، دی‌اکسیدگوگرد و اکسیدهای نیتروژن در هوای تهران را نمایش می‌دهند.  احمد مسجدجامعی ظهر روز جمعه و پس از بازدید از پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، به ماهنامه نجوم، اولین نشریه علمی پس از انقلاب، رفت و از تحریریه این ماهنامه دیدن کرد.

مسجد جامعي در ادامه تهران گردي خود از انجمن فيزيك ايران نيز بازديد كرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: