کد خبر: ۳۴۳۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024April 28
در شرایطی که در کشور ما خرید، فروش، استفاده و نگهداری از سلاح در منزل جرم محسوب می شود، اما هر از چندگاهی اخباری در رابطه با تیراندازی و کشته شدن برخی از افراد به وسیله سلاح جنگی و شکاری منتشر می شود.

شفاآنلاین>جامعه> «دستگیری یک نفر اراذل و اوباش که اقدام به تیراندازی طی درگیری در فرحزاد تهران کرده بود»، «مامور قلابی مسلح با یک قبضه کلت کمری در بزرگراه حکیم تهران دستگیر شد»، «در نتیجه تیراندازی با سلاح جنگی کلت تیراندازی، شامگاه جمعه حین برگزاری جشن عروسی در عنبرآباد (یکی از شهرهای استان کرمان)، دو نفر جوان ۳۰ و ۲۳ ساله جان خود را از دست دادند» اینها تنها بخشی از اخبار دیروز (شنبه) بود که نشان می داد سلاح جنگی در میان مردم به وفور پیدا می شود. 

 به گزارش شفاآنلاین: در شرایطی که در کشور ما خرید، فروش، استفاده (به هر شکلی و حتی نمایش) و نگهداری از سلاح در منزل جرم محسوب می شود، اما هر از چندگاهی اخباری در رابطه با تیراندازی و کشته شدن برخی از افراد به وسیله سلاح جنگی و شکاری منتشر می شود. همین چند روز پیش بود که نمایندگان مجلس جزییات طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز را تصویب کردند و براساس آن، نمایندگان تصویب کردند که هر شخص در خصوص قاچاق، تحصیل، حمل، نگهداری، اختفاء، خرید، فروش، ساخت، متصل کردن قطعات (مونتاژ)، تعمیر یا استفاده از سلاح گرم یا سرد جنگی یا سلاح شکاری یا قطعات موثر یا مهمات آنها و مواد تحت کنترل مبادرت به آموزش یا تبلیغ نماید به مجازات حبس درجه ۶ محکوم خواهد شد. حبس درجه ۶؛ شامل حبس بیشتر از شش ماه تا دو سال؛ جزای بیشتر از بیست میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال،  شلاق تعزیری از سی و یک تا نود و نه ضربه و محرومیت از حقوق اجتماعی بیشتر از شش ماه تا پنج سال است.»

رسم غلط تیراندازی

اما یکی از اتفاقات تلخ، شاباش شوم برخی افراد در مراسمات عروسی و عزاداری است که در برخی از مواقع باعث زخمی شدن یا مرگ می شود. تلفات ناشی از این حوادث باعث اعتراض چندباره پلیس هم به این ماجرا شد و سردار قاسم رضایی، جانشین فرمانده انتظامی کشور با هشدار دراین‌باره گفته است:«خرید، فروش، حمل و نگهداری سلاح غیرمجاز جرم است و بدتر از این کسانی که با تیراندازی در مراسم عروسی، عزا، شادی و… احساس ناامنی و رعب و وحشت ایجاد می‌کنند. این موضوع فرهنگ، آداب و رسوم نیست بلکه یک بدعت غیر‌قانونی و خط قرمز پلیس است. کسی که سلاح غیرمجاز دارد باید احساس ناامنی کند و کسی که سلاح مجاز دارد حق استفاده غیرمجاز از آن را ندارد، ما به‌عنوان مجری قانون تیراندازی غیرمجاز را نمی‌پذیریم و هرکس بخواهد عرض‌اندام و رعب و وحشت برای مردم ایجاد کند، پلیس قاطعانه برخورد می‌کند. جانشین فرمانده انتظامی کشور از بزرگان خواست سلاح‌های غیرمجاز را یا تحویل دهند یا مجوزدار کنند و آنهایی که سلاح مجاز دارند به‌صورت غیرمجاز در مراسم و … استفاده نکنند. بزرگان ضمن انجام اقدامات فرهنگی، نشست‌هایی با اعضای عشایر خود برگزار کنند و در صورت نیاز همکاران انتظامی و قضایی حضور خواهند داشت و مساله را تشریح خواهند کرد. برخورد پلیس با این بدعت غلط و ضدقانون(دارندگان سلاح غیرمجاز) به‌هیچ‌عنوان مقطعی نخواهد بود و استمرار خواهد داشت.

دلیل خرید و فروش اسلحه

اما در این میان کافی است که کلمه اسلحه را در فضای مجازی مثل اینستاگرام یا تلگرام جست‌وجو کنید، آن موقع است که با تعداد زیادی از صفحاتی که محتویات آن در خصوص اسلحه است روبه‌رو می‌شوید. برخی از این صفحات فقط عکس اسلحه را منتشر کرده‌اند و اطلاعات انواع اسلحه، کالیبر، قدرت شلیک و تعداد فشنگ‌هایی که در خشاب جا می‌گیرد را داده‌اند. برخی از صفحات هم اقدام به فروش اسلحه شکاری با مجوز می‌کنند و حتی در بیوگرافی خود «فروش سلاح مجاز با مجوز رسمی» را قید کرده‌اند. اینکه چقدر به مجوزداربودن این نوع سلاح‌ها که گفته می‌شود سلاح‌های شکاری هستند می‌توان اطمینان کرد بحث دیگری است. اما در این گزارش قرار است به سراغ آن دسته از صفحاتی برویم که برای فروش اسلحه جنگی غیرمجاز تبلیغ می‌کنند.

به باور کارشناسان خشونت با اسلحه البته معضلی پیچیده و چندوجهی است که نیاز به راه‌حل‌های چندوجهی مبتنی بر شواهد دارد. روانشناسی بی‌تردید می‌تواند سهم مهمی در جلوگیری از خشونت‌های مسلحانه داشته باشد اما پیش از آن ضروری است تا با آسیب‌شناسی اجتماعی دریابیم چه عواملی جامعه را به داشتن اسلحه و اعمال خشونت با آن وامی‌دارد. برای مثال، مطالعات متعددی نشان داده‌اند قرار گرفتن در معرض خشونت، احساس ناامنی، دسترسی بدون نظارت به اسلحه و مشارکت در رفتارهای مخاطره‌آمیز مانند خرید و فروش مواد مخدر، همگی در مشارکت جوانان در حمل اسلحه و خشونت با آن نقش دارند. کاهش ایمنی در جامعه و وجود زمینه‌های اجتماعی و فیزیکی مساعد در محله‌ها مانند محرومیت، درگیری‌های خیابانی، اعتیاد یا مشروبات الکلی هم همواره با افزایش حمل سلاح در جامعه همراه بوده است. این همه اما حاصل مطالعاتی است که در کشورهایی نظیر ایالات‌متحده صورت گرفته؛ جوامعی که مالکیت و حمل اسلحه گسترده و خشونت‌های مسلحانه نیز رایج است. همین مطالعات در یک سال گذشته نشان می‌دهد نه‌تنها خرید اسلحه در این کشورها افزایش یافته که الگوی خرید و خشونت با اسلحه هم تغییر کرده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: