کد خبر: ۹۰۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 20
شفا آنلاین>اجتماعی>عمومی>شاخص آلودگی هوا برای دومین بار طی 10 روز گذشته حول و حوش 150 چرخید و در مرزی قرار گرفت که برای برخی گروه‌های جامعه، ناسالم تشخیص داده شد و به همین دلیل پس از تصمیم مسئولان ذیربط تمام مهدکودک‌ها و مدارس تهران، شهرری و اسلامشهر تعطیل شدند.
به گزارش شفا آنلاین،«اسفندیار چهاربند» مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، دیروز در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها از تعطیلی تمام مدارس شهر تهران در همه پایه‌های تحصیلی در روزهای یکشنبه و دوشنبه خبر داد.  اما ساعتی بعد استانداری تهران اعلام کرد مدارس فقط روز یکشنبه تعطیل است و این اظهار نظرهای متفاوت مردم را دچار سر در گمی ساخت.

پیش از این، اعلام شده بود مدارس زمانی تعطیل می‌شوند که شاخص آلودگی‌ها از عدد 200 بگذرد. «وحید حسینی» رئیس شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران شاخص آلودگی هوای تهران را زیر 150 اعلام کرد اما «تداوم» این میزان آلودگی تا اواسط هفته جاری را خطرناک خواند و همین مسأله را دلیل تعطیلی مدارس دانست. حسینی گفت: «برآوردها نشان می‌دهد به احتمال زیاد وضعیت آلودگی طی چند روز آینده پابرجاست و به همین دلیل کمیته اضطرار آلودگی هوا تصمیم گرفت در صورت موافقت آموزش و پرورش مدارس را دو روز تعطیل کند.»

 اما «مسعود ثقفی» سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران نیز تأکید کرد: «روز یکشنبه همه مدارس تعطیل شده‌اند، اما درباره تعطیلی روز دوشنبه هنوز تصمیمی گرفته نشده و باید با توجه به شرایط جوی برای دوشنبه تصمیم بگیریم.»

توقف صدور آرم طرح ترافیک روزانه

«محمد رستگاری» معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز به ایسنا گفته است در جلسه دیروز مقرر شد آرم‌های طرح ترافیک روزانه تا پایان هفته صادر نشوند. به گفته او همچنین فعالیت معادن شن و ماسه اطراف استان و فعالیت‌های عمرانی در محدوده تهران، ری و شمیرانات تا پایان هفته تعطیل خواهد بود. این تصمیم‌ها هم در جلسه کمیته اضطرار اتخاذ شد. به گفته«علی اکبر سیاری» معاون وزیربهداشت، تشکیل جلسه «کمیته اضطرارآلودگی هوا» به درخواست وزارت بهداشت صورت گرفته است.

موافقت بامرخصی مادران شاغل درصورت تعطیلی مدارس
حیدرزاده، حفظ سلامت شهروندان و جلوگیری از ورود به وضعیت اضطرار آلودگی هوا را از اولویت‌های دستگاه محیط زیست و اعضای کارگروه هماهنگی مواقع اضطرار آلودگی هوا دانست و گفت: «بر اساس گزارش نماینده سازمان هواشناسی در این جلسه، پایداری هوا تا حوالی پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت.»

 او همچنین گفت: «به دستگاه‌های اجرایی اعلام شد در صورت تعطیلی مدارس با مرخصی مادران شاغل موافقت لازم صورت پذیرد.» تشدید برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی، لغو مسابقات ورزشی در فضای باز در روزهای یکشنبه و دوشنبه و خودداری از ورزش صبحگاهی از دیگر مصوبات این جلسه بود.

ارائه مشاوره تلفنی به شهروندان
سخنگوی اورژانس تهران از آماده‌باش برای ارائه خدمات به صورت مشاوره تلفنی و اعزام به محل در شرایط اضطراری آلودگی هوا خبر داد. حسن عباسی گفت: «اورژانس تهران در حالت آماده باش قراردارد و هموطنان می‌توانند در صورتی که دچار مشکل شدند با شماره تلفن 115 تماس بگیرند و همکاران ما به صورت مشاوره‌ای به آنها ارائه خدمت کنند. درصورت لزوم نیز همکارانمان به محل اعزام می‌شوند و مردم می‌توانند از خدمات اورژانس بهره مندشوند.» همچنین به گفته او آمار مأموریت‌های اورژانس تهران در روزهای آلوده تغییرنکرده است.

اعلام آلوده‌ترین نقاط پایتخت
«دکترخسروصادق‌نیت»رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت هم گفت: «طی روزهای گذشته با توجه به اینکه شاخص برخی ایستگاه‌ها در حد ناسالم حتی برای افرادسالم بود، پیگیربودیم تا اقدامات پیشگیرانه و کاهنده آلودگی هوا را از مسئولان ذی‌ربط بخواهیم. براین اساس دیروز جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل شد و اقدامات کاهش آلودگی هوا و مهم‌تر از همه پیشگیری از افزایش آلودگی که می‌تواند به وضعیت خیلی ناسالم و حتی خطرناک سوق یابد در دستور کار قرار گرفت.»

 او مهم‌ترین مسأله را کاهش عوامل آلودگی دانست وگفت: «این عوامل عبارت از کارخانجات آلاینده و اتومبیل‌هایی است که آلایندگی‌‌های آنها زیاد است. به همین منظور جلسه‌ای با سازمان محیط زیست در خصوص ماشین‌های آلاینده و همچنین ساماندهی معاینه فنی خودروها داشتیم و قرارشد این موضوع در دستور کار ارگان‌های مربوطه قرارگیرد. وزارت بهداشت به عنوان مسئول سلامت مردم، پیگیرمباحث مربوطه است.»

مرکز و جنوب تهران، آلوده‌ترین نقاط پایتخت

«صادق ‌نیت» همچنین به دو وضعیت هوای «ناسالم برای گروه‌های حساس» و «ناسالم برای افراد حساس و عادی» اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در اغلب مناطق تهران وضعیت هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد، اما در برخی نقاط شهر بویژه در مناطق اطراف پارک شکوفه، مرکزتهران، حوالی میدان انقلاب، جنوب شهر و شهرری مناطقی هستند که آلودگی بیشتر از سایر نقاط است.

 توصیه آن است که در این مناطق علاوه بر بیماران حساس مانند بیماران قلبی، ریوی، کودکان و سالمندان، سایر افرادسالم نیز فعالیت‌شان را در خارج از منزل به حداقل کاهش داده و از انجام فعالیت‌های سنگین در فضای باز و همچنین قرار گرفتن در فضای باز به مدت طولانی خودداری کنند.
ماسک‌های پارچه‌ای معمولی کارساز نیست

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در توصیه به شهروندان در زمان آلودگی هوا گفت: مهم‌ترین اقدام در این زمان کاهش مواجهه و همچنین کاهش تولید آلاینده‌هاست و وظیفه ارگان‌های مسئول است که در این زمینه فعالیت کنند. معاینه فنی خودروها و موتورسیکلت‌ها باید جدی گرفته شده و برخوردهای لازم با متخلفان صورت گیرد.

 به گفته اوگاهی افراد استفاده‌کننده از وسایل نقلیه، تجهیزات کاهنده آلودگی هوا را از وسیله خود جدا می‌کنند. صادق نیت تأکید کرد: «لازم است مردم نیز همکاری و مساعدت بیشتری در این زمینه داشته باشند.»او استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای معمولی را بی‌تأثیر دانست و گفت: «این ماسک‌ها در مقابله با ذرات زیر 5/2 میکرون وگازهای آلوده‌کننده تأثیرخاصی ندارند، اما ماسک‌های مخصوصی در سایت وزارت بهداشت اعلام شده (FFP1وFFP2) که این ماسک‌ها تاحدی می‌توانند از عبور ذرات به داخل سیستم تنفسی جلوگیری کنند. البته استفاده از ماسک برای همه توصیه نمی‌شود و افراد تنها در موارد ضروری که ممکن است به مدت طولانی در معرض هوای آلوده قرارگیرند، می‌توانندازاین ماسک‌ها استفاده کنند.»

در بحران آلودگی هوا چه رژیم غذایی را باید به‌کار بست

مصرف لبنیات برای از میان بردن آثار ذرات معلق موجود در هوا مفید است؛ اما تأثیری بر بهبود مسمومیت‌ ناشی از آلاینده‌ها همچون سردرد، تهوع، سرگیجه، تنگی نفس و... ندارد.

مصرف روزانه حداقل دو لیوان شیر با چربی زیر 5/1 درصد و پنیر خنثی‌کننده سموم بخصوص سربی است که از سوختن بنزین و گازوئیل در هوا منتشر می‌شود. محصولات لبنی غنی از پروبیوتیک با تقویت باکتری‌های مفید بدن سبب کاهش جذب همه فلزات سنگین موجود در هوای آلوده می‌شوند.سیب، سرب را جذب می‌کند و مانع رسیدن آسیب به سلول‌های بدن می‌شود.پرتقال، لیمو، گریپ فروت، هویج، انبه، کدو تنبل، فلفل سبز، اسفناج، انواع کلم، گوجه‌فرنگی، کیوی و غلات سبوس‌دار هم این خاصیت را دارند.منابع غذایی حاوی ویتامین E مانند گردو، بادام، زیتون، جوانه گندم، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی قوی در روزهای آلوده باید بیشتر مصرف شوند.ماهی‌های بخارپز، آب‌پز یا تنوری غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ و سلنیوم می‌توانند از اثرات زیان بار ترکیبات التهاب‌آور آلاینده‌ها بکاهند.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: