کد خبر: ۸۹۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 17
شفا آنلاین>سلامت>مدیر عامل سازمان انتقال خون از ایجاد پالایشگاه خون 500 هزار لیتری طی سه سال آینده خبر داد و در عین حال بر لزوم گسترش تحقیقات و پژوهش در زمینه طب انتقال خون تاکید کرد.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر علی اکبر پور فتح الله در مراسم اختتامیه سومین کنگره بین المللی طب انتقال خون با اشاره به هفته پژوهش توضیحاتی درباره موسسه آموزش عالی طب انتقال خون ارائه کرد و گفت: با قاطعیت می‌گویم که این موسسه از موسسات تخصصی در طب انتقال خون است و مشابه آن را کمتر در دنیا می‌بینیم به این صورت که موسسه‌ای روی طب انتقال خون تمرکز کند و بستر و امکانات مهمی را در کشور فراهم کند.

وی افزود: موسسه عالی طب انتقال خون موسسه‌ای بی نظیر در زمینه آموزش مبتنی بر شواهد در همه عرصه‌های انتقال خون است .

پور فتح الله با اشاره به سابقه چهل و چند ساله انتقال خون کشور در زمینه‌ خون و فراورده‌های خونی گفت: در زمینه شاخص‌های انتقال خون در بین کشورهای در حال توسعه همتا نداریم.

وی با بیان اینکه بانک‌های خون بیمارستانی با موسسه آموزش عالی طب انتقال خون در ارتباط هستند ادامه داد: در آیین نامه جدید انتقال خون بیمارستانی سرویس‌های انتقال‌ خون بیمارستانی را ارائه کردیم و بیمارستان‌ها موظف به ارائه سرویس انتقال خون بیمارستانی هستند. این سرویس‌ها نظارت بر مصرف را ایجاد می‌کنند و مطالعات مبتنی بر شواهد را نیز فراهم می‌کنند. بنابراین همه اینها بستری برای موسسه جهت ورود به بیمارستان‌ها و تکمیل چرخه رگ دهنده و رگ گیرنده است.

وی با بیان اینکه شاخص بانک خون و سرویس انتقال خون بیمارستانی شاخص‌های خوبی برای رتبه بندی بیمارستان‌هاست گفت: در حال حاضر ما در زمینه جمع آوری پلاسما در میان کشورهای در حال توسعه تنها کشوری هستیم که دانش جمع آوری پلاسما را داریم و 400 هزار لیتر پلاسما را جمع آوری می‌کنیم به طوری که به جز فاکتور هشت، در سایر فاکتورهای انعقادی خودکفا هستیم و می‌توانیم آنها را با پلاسمای ایرانی تهیه کنیم.

وی با بیان اینکه به جز فاکتور هشت سایر داروهای مشتق از پلاسما با پلاسمای ایرانی تولید می شوند گفت: در این کنگره شرکت بیوتست پروژه‌ای برای ورود به صنعت پلاسما ارائه کرد تا طی سه سال آینده پالایشگاه 500 هزار لیتری بیوتست را در کشور ایجاد کند. همچنین هفته آینده شرکتی برای اخذ قرارداد ایجاد پالایشگاهی 400 هزار لیتری با بخش خصوصی به ایران می‌آید.

پور فتح الله با بیان اینکه موسسه آموزش عالی انتقال خون فرصت طلایی را در اختیار دارد و می‌تواند با تغییر نگاه بیش از این وارد طب انتقال خون شود گفت: ما باید بتوانیم به سرعت تحقیقات و پژوهش را در زمینه طب انتقال خون گسترش دهیم و نه تنها در بین کشورهای در حال توسعه پیش رو باشیم بلکه همپای کشورهای پیشرفته در زمینه طب انتقال خون حرکت کنیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: