کد خبر: ۸۹۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۰ - ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 16
شفا آنلاین>سلامت>معاون آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: شرکت های تولیدی مایعات اسیدی و قلیایی مانند لوله بازکن ها باید از قفل کودک و بسته بندی غیر جذاب در بسته بندی محصولات خود استفاده کنند.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر مصطفی اسماعیلی افزود: اگرچه نظارت بر تولید محصولاتی مانند لوله و چاه بازکن درحیطه اختیارات سازمان غذا و دارو نیست اما شرکت های مذکور را ملزم به عدم استفاده از رنگ های جذاب و بکارگیری قفل کودک در بسته بندی ها کرده ایم.
«گفتنی است هر ساله تعدادی از کودکان بر اثر نوشیدن مایعات اسیدی و قلیایی مانند لوله بازکن ها و چاه بازکن ها دچار سوختگی امعا و احشا داخلی شکم می شوند.»
وی با استناد به آمارهای ارائه شده از برخی بیمارستان های تخصصی کودکان در مورد افزایش مصرف ناگهانی مایعات اسیدی و قلیایی و لوله بازکن ها توسط کودکان به دلیل داشتن رنگ های جذاب بسته بندی ها، اظهارداشت: بخشنامه عدم استفاده از رنگ های جذاب و بکارگیری قفل کودک دربسته بندی های اینگونه مواد که مربوط به سال 92 بوده است را دوباره و حدود چند ماه قبل به معاونین غذا و داروی سراسر کشور ابلاغ کردیم تا شرکت های تولیدی این محصولات را جهت افزایش ایمنی ملزم به استفاده از قفل و درپوش کنند.
معاون آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: نظارت برشوینده هایی که تماس مستقیم با بدن ندارد در حیطه اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت است درهمین راستا در مورد محلول های لوله بازکن که مشمول اخذ پروانه ساخت از این اداره کل نیستند، نیز طی نامه ای مراتب به سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام شده است.
دکتراسماعیلی با اشاره به اینکه هفته آینده با تولیدکنندگان و صنایع مرتبط با این محصولات، جلسه ای برگزارخواهد شد،گفت: امیدواریم با تعامل و همکاری با تولیدکنندگان و صنایع مرتبط این ضوابط بیش از گذشته مورد توجه قرارگیرد.
وی با اشاره به بخشنامه دیگری در این زمینه، افزود: شرکت های تولید کننده جرم گیر، سفید کننده و محصولات مشابه مجاز به کاربرد اسانس در این شوینده ها نبوده و معاونان غذا و دارو موظفند با صدور مجوز برای مایعات اسیدی معطر، مخالفت کنند.
معاون آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو از صاحبان محصولاتی که نسبت به اصلاح بسته بندی اقدام کرده اما همچنان از رنگهای جذاب در بسته بندی ها استفاده می کنند، گلایه کرد و از آنان خواست تا هر چه سریع تر به تعهد خود نسبت به بخشنامه ابلاغی سازمان غذا و دارو عمل کنند.
دکتراسماعیلی به والدین به ویژه مادران توصیه کرد تا اینگونه مواد شوینده را دور از دسترس کودکان قرار دهند زیرا پیشگیری بهتر از درمان است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: