کد خبر: ۸۸۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۷ - ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 10
شفا آنلاین>سلامت>عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی سازمان تامین اجتماعی گفت: کوتاه کردن دست واسطه ها قطعاً به جلوگیری از ورشکستگی تولیدکنندگان دارو کمک می کند.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر محسن نبیونی تاکید کرد: برای ممانعت از ورشکستگی تولید کنندگان دارو در کشور و نیز کوتاه کردن دست واسطه ها به اهرم های بالادستی از جهت سیاست گذاری دارویی نیاز داریم.
نبیونی افزود: در زمان حاضر اهرم های قدرتی در کشور وجود دارند که مانع از تولید داروهایی می شوند که قابلیت تولید آن ها در کشور وجود دارد.
این جراح مغز و اعصاب و همچنین عضو بسیج جامعه پزشکی ورود داروهای تقویتی و هورمونی دارو را از مشکلات حوزه دارو در کشور دانست.
وی در عین حال گفت: مشکلات در این صنعت جنبه های مختلفی دارد اما با توجه به فعالیت تولید کنندگان در تولید داروهای پایه ای و بیماری های خاص و نیز تحت پوشش قرار گرفتن دارو ها توسط بیمه، گام های خوبی برداشته شده است.
این عضو بسیج جامعه پزشکی با اشاره به اینکه در برندسازی و بهبود کیفیت دارو نیاز به گام های موثر داریم، افزود: واردات برخی از دارو ها نقش اساسی و حیاتی دارد که نه تنها ایران که بسیاری از کشور ها در این امر فعالیت می کنند اما نظام مندی، نظم دقیق و کنترل حوزه های مدیریتی بالادستی در واردات و صادرات دارو بسیار موثر است.

**تولید برند ایرانی لازمه صادرات دارو است
وی درباره ادامه طرح ژنریک که مورد تاکید مقام معظم رهبری است تصریح کرد: منظور از برندسازی، نمود داروهای ایرانی با نماد و اسم ایرانی در سطح داخل و خارج کشور است که تناقضی با طرح ژنریک ندارد.
نبیونی اضافه کرد: اینکه بتوانیم داروهای خوب ایرانی را با کیفیت مناسب و برند ایرانی ارائه دهیم باعث ایجاد جریان خوبی در تجارت و کمک به بیماران خواهد شد.
عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی سازمان تامین اجتماعی، ادامه داد: طی سه تا چهار سال گذشته با فعالیت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و نیز سازمان تامین اجتماعی فعالیت های خوبی در تولید و صادرات دارو انجام و همچنین اخیراً داروهایی با پایه های گیاهی تولید شده است.
نبیونی در پاسخ به این سوال که چرا معمولاً بانک ها ورشکسته نمی شوند اما با تغییر و تحول در صنعت دارو، احتمال ورشکستگی تولیدکنندگان در این حوزه وجود دارد، توضیح داد: تحریم ها بر این موضوع تاثیرگذار بوده است حتی اجازه خرید ماده اولیه دارو و تهیه آن تعمداً به ایران داده نمی شد؛ همچنین ساختارهای ایران در حوزه تولید دارو گریبانگیر این صنعت شده است که برطرف شدن این موضوع نیاز به سرمایه گذاری از جهت مالی و معنوی دارد.
رسول دیناروند ، رئیس سازمان غذا و دارو اخیرا اعلام کرد که میزان صادرات دارویی کشور 200 میلیون دلار و میزان واردات دارویی بیش از یک میلیارد دلار است که باید این تراز را مثبت کنیم و به سمت صادرات بیشتر برویم.
وی افزود: بنا به آمار، تراز واردات و صادرات دارویی ما در سال گذشته 80 درصد منفی بود.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: