کد خبر: ۸۸۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 08
رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد:
شفاآنلاین:سلامت>رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه باید هدف اصلی صنعت داروسازی رسیدن به تراز تجاری مثبت باشد گفت: سال گذشته یک میلیون دلار واردات دارو داشتیم در حالی که صادرات دارو حدود 200 میلیون دلار بود و این درواقع موید تراز 80 درصدی منفی است.

به گزارش شفاآنلاین : رسول دیناروند در همایش تجلیل از سه دهه مدیرت جهادی در عرصه تولید و خدمات حوزه سلامت کشور اظهار داشت: سیر تحول داروسازی در 4 دهه گذشته در جهت تکامل و بلوغ افتخارآمیزی بوده است اگر چه با شرایط ایده‌آل رسیدن به سرمنزل مقصود فاصله داریم.

وی افزود: 4 دهه پیش در صنعت مستقل ملی بازار دارویی سهم کمتر از 15 درصد داشت و اکنون 15 سال است که این سهم از 95 درصد عبور کرده است.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه وابستگی ما به صنایع وارداتی به ویژه در دو سال اخیر رو به کاهش بوده است گفت: داروسازی ایران صرفا صنعتی نیست که داروهای قدیمی تولید کند بلکه صنعتی تکامل یافته بوده و در تمام جنبه‌های داروسازی همچون فرمولاسیون،‌ بسته‌بندی،‌ تولید و ... فعالیت دارد.

دیناروند با اشاره به اینکه 160 واحد تولیدی در عرصه داروسازی مشغول هستند گفت: از 15 سال پیش وارد حرکت دانش‌بنیان در حوزه داروسازی شده‌ایم و در واقع شاید داروهایی که حتی یک سال است تولید آن در جهان نگذشته است را تولید می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما در حوزه نانوفناوری و داروهای بیوتکنولوژی حرف‌های زیادی برای گفتن داریم.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: از نظر ریالی سهم واردات دارویی افزایش یافته ولی این ناشی از تغییر نرخ ارز بود.

دیناروند با تاکید بر اینکه درمان در کشور می‌تواند متکی بر تولیدات داخلی باشد گفت: به جز یک مورد که خط تولید آن را نداریم و آن فراورده‌های مشتق پلاسما است در تمام فناوری‌های دارویی،‌ صنعت داروسازی ما ورود کرده است البته اگر بخش خصوصی در صنعت پلاسما سرمایه‌گذاری کند بخشی از موضوعات در این زمینه حل می‌شود و واردات ارزی که امسال پیش‌بینی می‌شود یک میلیارد دلار باشد حذف خواهد شد.

وی تصریح کرد: باید هدف اصلی صنعت داروسازی رسیدن به تراز تجاری مثبت باشد؛ در سال 93 متاسفانه صادرات دارویی علی‌رغم افزایش نسبت به سال قبل به 200 میلیون دلار نرسید در حالی که سال گذشته یک میلیون دلار واردات دارو داشتیم و این در واقع تراز 80 درصدی منفی بوده و باید با کاهش واردات و افزایش صادرات این تراز را مثبت کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: توسعه صادرات در دهه چهارم انقلاب باید مهمترین هدف ما باشد.

وی با اشاره به اطلاعات بانک جهانی در حوزه سلامت گفت: ایران بر اساس اطلاعات این بانک جزو کشورهایی با درآمد متوسط به بالا قرار داشته و در 30 سال گذشته در حوزه شاخص سلامت و امید به زندگی در ایران شاهد بیشترین رشد بوده‌ایم.

دیناروند تصریح کرد: اگر به رشد اقتصادی بالا دست یابیم می‌توانیم در حوزه سلامت بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم جمعیت کشور رو به سالمند شدن است و این هزینه‌های سلامت را افزایش می‌دهد که باید با رشد اقتصادی این موضوع را مورد توجه قرار دهیم.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اقتصاد دانشگاهیان باید متوجه توسعه صادرات باشد و اگر دنبال توسعه و صادرات در سطح بین‌المللی نباشیم سرمایه‌گذاری توجیه‌پذیر نخواهد بود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: