کد خبر: ۸۸۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 05
شفا آنلاین>اجتماعی>عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در واکنش به قاچاق 5 تن پیاز زعفران به افغانستان گفت:مبادی قاچاق باید بسته و صندوق حمایت از زعفرانکاران ایجاد شود.

به گزارش شفا آنلاین،ابوالقاسم خسروی سهل آبادی  با بیان اینکه بیش از 90 درصد تولید زعفران دنیا متعلق به ایران است،گفت:اگر بر مراحل کاشت،داشت،برداشت،بسته بندی و صادرات زعفران نظارت داشته باشیم بسیاری از مشکلات این حوزه مرتفع می شود.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی،با اشاره به اینکه درسال گذشته درآمد ارزی زعفران 500 میلیون دلار بوده است،افزود: محصول زعفران ظرفیت دارد تا 10 برابر میزان کنونی برای کشور ارزآوری داشته باشد که این یک فرصت بزرگ اقتصادی است.

با مدیریت صحیح جلوی قاچاق زعفران گرفته شود

خسروی با اشاره به قاچاق 5 تن پیاز زعفران به کشور افغانستان،ادامه داد:برخی از کشورهای همسایه مانند افغانستان پیاز زعفران را به صورت‌های مختلف از ایران خارج کرده و در کشور خود کاشت می کنند.

وی اظهارداشت:درست است که این یک تهدید برای زعفران کشور است،اما توان تولید مزارع ما بسیار بالا است که با مدیریت صحیح مشکلات این حوزه را می توان برطرف کرد.

ایجاد صندوق تعاونی برای حمایت از زعفران‌کاران

این نماینده مردم درمجلس نهم با بیان اینکه باید بازارطلای سرخ را برای کشورحفظ کرد،افزود:برای حفظ بازار باید برند جهانی زعفران را به نام ایران ثبت و بازار و بورس بین المللی زعفران را در دست گرفت.

خسروی با اشاره به مطرح بودن طرح ملی زعفران درمجلس شورای اسلامی ادامه داد:درحوزه حمایت از تولید زعفران با مشارکت زعفران‌کاران باید صندوق تعاونی راه اندازی شود که این مشکل کشاورزان در فصل برداشت که قیمت زعفران به نصف کاهش می یابد، رفع شود.

مقابله با دلالان ضربه زننده به طلای سرخ

وی با بیان اینکه درفصل برداشت کشاورزانی که با رنج و زحمت این محصول را تولید کنند، متضرر می شوند،اظهارداشت:باید زمینه‌های فعالیت و سوءاستفاده دلالان بسته شود که با هماهنگی بین وزارت جهاد کشاورزی،صنعت و کار و تعاون با حجم زیادی از این دلال بازی ها مقابله می شود.

عضوکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه در مبادی ورود و خروج کالا نظارت و کنترل دقیق وجود داشته باشد،تصریح کرد: دلال‌ها و واسطه‌ها به دنبال ضربه‌زدن به این محصول استراتژیک و مهم که ارزآوری مهمی برای کشور دارد هستند که باید این فرصت را از آنها گرفت.
برچسب ها: زعفران ، اجتماعی ، مجلس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: