کد خبر: ۸۸۱۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 04
شفا آنلاین>سلامت>رئیس انستیتو تغذیه گفت: با وجود کمک‌های بسیاری از طرف اتحادیه صنف نانواها باز هم امکان نظارت روزانه یا حتی ماهیانه وجود ندارد.
به گزارش شفا آنلاین،مجید حاجی فرجی رئیس انستیتو تغذیه در مورد عدم نظارت کافی بر نان‌های سنتی بیان کرد: در حال حاضر در کشور حدود 73 تا 75 هزار نانوایی وجود دارد که با وجود کمک گرفتن از اتحادیه این صنف باز هم امکان نظارت روزانه یا حتی ماهیانه نیست.

وی ادامه داد: 95 تا 97 درصد از مردم از نان‌های سنتی استفاده می‌کنند و این یعنی تنها 5 تا 7 درصد از افراد جامعه نان‌های صنعتی مصرف می‌کنند. اکنون در حال فرهنگ سازی برای ترویج استفاده بیشتر از این نان‌ها هستیم زیرا این نا‌نها از تنوع و کیفیت لازم برخورد هستند.

حاجی فرجی با تاکید بر این که قصد از بین بردن یک فرهنگ قدیمی را نداریم، عنوان کرد: نان‌های سنتی با ذائقه ایرانی سازگاری دارد بدین ترتیب در جهت اصلاح آن هستیم. از دیگر اقدامات در جهت اصلاح نان های سنتی می‌توان به کاهش نمک آنها با انجام توصیه‌های مداوم اشاره کرد. 
نمک زمانی به نان‌ها افزوده می‌شود که گندم کیفیت لازم را  دارا نباشد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه طبق آمارهای پراکنده 50 تا 60 درصد از گندم‌ها اصلاح شده است تا دیگر نیازی به اضافه کردن نمک نباشد.

رئیس انستیتو تغذیه در پاسخ به این سوال که کدام یک از نان‌های سنتی سالم تر‌هستند، گفت: در مراحل تهیه نان سنگک اگر حرارت به طور مستقیم نباشد‌، میزان سبوس مصرفی بالا باشد و خمیرگیری به صورت اصولی انجم شده باشد میتوان این نان را سالم ترین نان دانست.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: