کد خبر: ۸۷۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 01
نخست وزیر مجارستان:
شفاآنلاین:جامعه>نخست وزیر مجارستان از چاپ کتاب قانون ابن سینا به عنوان دومین کتاب چاپ شده در اروپا بعد از انجیل یاد کرد و گفت: دولت مجارستان برای همکاری علمی با ایران 100 دانشجوی ایرانی را بورسیه می کند.
به گزارش شفاآنلاین : ویکتور اوربان صبح امروز در مراسم بزرگداشت مقام علمی پروفسور سملوایز(نجات دهنده زنان باردار در مجارستان) و کنفرانس بیماریهای عفونی در حاملگی زنان، مقام علمی ابوعلی سینا بزرگترین دانشمند جهان اسلام را ستود.
وی گفت: اولین کتابی که در اروپا و از جمله مجارستان چاپ شد، انجیل بود و دومین کتابی که در اروپا به چاپ رسید، کتاب قانون ابن سینا بود. این امر برای اروپاییان به هیچوجه تعجب آور نبود زیرا سالها بود که علم پیشگیری و درمان بیماریها را از کتاب ابوعلی سینا می آموختند.
وی اضافه کرد: من از کشوری می آیم که شرقی ترین کشور اروپاست و مردم آن بیشتر شرقی هایی هستند که به اروپا و غرب نزدیک شده اند یا اروپایی هستند که بیشتر به عنوان افراد شرقی شناخته می شوند.
وی گفت: سرود ملی مجارستان که در این مراسم نواخته شد یک سرود جنگی نیست، سرود مردمی هم نیست، یک دعاست که با نام خدا شروع می شود، قانون اساسی مجارستان نیز با نام خدا شروع می شود.
اروبان افزود: مجاری ها 1100 سال پیش از شرق به اروپا رفتند و از همان زمان فرهنگ شرقی را با غرب پیوند زدند و روش خاصی را در پیش گرفتند که حاصل آن این است که امروز بیش از سهم جمعیتی مجارستان از جمعیت جهان دانشمند داریم.
نخست وزیر مجارستان ادامه داد: امروز که در ایران هستم، حس می کنم با فرهنگی رو به رو هستم که به فرهنگ مجاری نزدیک است و افتخار بزرگی است که امروز مجسمه سملوایز پزشک برجسته مجاری را در کنار مجسمه ابوعلی سینا رونمایی می کنیم.
وی گفت: سملوایز یک پزشک انقلابی بود که می خواست بداند علت مرگ زنان هنگام زایمان چیست و فهمید که 30 درصد مرگ مادران به علت عفونت است و اگر مقررات بهداشتی و به خصوص شست و شوی مداوم را رعایت کنند، این مرگها کم می شود.
اوربان افزود: او به خاطر این دستاورد علمی مورد خشم و دشمنی خیلی ها قرار گرفت و زندگی تلخی داشت اما نتایج کارش بعد از مرگش پذیرفته شد و او امروز جزو نخبگان پزشکی مجارستان است.
وی گفت: سملوایز نیز مانند ابن سینا با عادتهای غلط مبارزه می کرد و از این نظر شباهتهای زیادی بین آنهاست و امروز رونمایی از مجلسه این دو دانشمند سمبل همکاری دو کشور است.
نخست وزیر مجارستان افزود: تاکنون چهار هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاههای مجارستان تحصیل کرده اند، هم اکنون نیز 1116 دانشجوی ایرانی در مجارستان درس می خوانند و من امروز اعلام می کنم که برای تقویت همکاری علمی دو کشور، دولت مجارستان 100 دانشجوی ایرانی را با هزینه خود بورسیه می کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: