کد خبر: ۸۷۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۵ - ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 01
شفا آنلاین>اجتماعی> اعضای یک خانواده در بیمار کردن یکدیگر نقش مؤثری دارند. دکتر وال تولکن، خانواده درمانگر در کنگره‌ای که به مناسبت هفته پزشک و خانواده برگزار شد، اعلام کرد آیا می‌دانید چه تأثیراتی بر سلامت اعضای خانواده خود دارید، آیا می‌دانید سلامتی شما به طور مستقیم بر وضعیت جسمانی و روانی دیگر افراد خانه تأثیر گذاشته و بهبودی حاصل نخواهد شد مگر اینکه سیستم خانواده با یکدیگر همکاری داشته باشند.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر تولکن ادامه می‌دهد برای پیشگیری از ابتلا به بیماری چه جسمی و چه روانی باید تغییر را از خانواده آغاز کرد و هر یک از افراد به تنهایی نمی‌توانند از سلامت خود محافظت کنند.

طرح پزشک خانواده این روز‌ها در جوامع بسیاری با هدف نظارت بر وضعیت جسمی و روانی افراد با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود و بر اتحاد خانواده در کمک به تثبیت سلامت افراد تأکید می‌کند. دکتر تولکن سرپرست تیم نظارت بر عملکرد پزشک خانواده در کالیفرنیا روز گذشته در سخنرانی خود اظهار داشت، تجربه ثابت کرده است در بسیاری از خانواده‌ها، انزوا طلبی و روابط گسسته میان اعضا باعث می‌شود، احتمال ابتلا به بیماری‌ها بالا رفته و بهبودی با تأخیر بیشتری صورت بگیرد، این در حالی است که یکی از فاکتورهای مهم پیشگیری محور در بهره‌مند شدن افراد از زندگی سالم، سبک زندگی صحیح بوده که نیازمند ایجاد تغییر در عادت‌های نادرست روزانه بوده و تغییر تنها با اتحاد همه اعضا و در کنار هم بودن آنها انجام می‌گیرد.

در این همایش خانواده چهار نفری وایت نیز حضور داشتند. خانواده‌ای که با تغییر سبک زندگی و در پیش گرفتن الگوی اتحاد خانوادگی موفق شدند از ورود بیماری به خانه شان پیشگیری و مشکلات سلامتی‌شان را کنترل کنند.

نیکی 40 ساله مادر خانواده می‌گوید، تا یک سال پیش قرص‌های کاهش دهنده فشار خون می‌خوردم و به علت ابتلا به افسردگی روابط مناسبی با فرزندانم نداشتم تا اینکه پزشک خانواده به من گفت که برای رهایی از این وضعیت باید سبک زندگیت را تغییر دهی و برای این تغییر نیاز به حمایت افراد خانواده ضروری است . دیلون پدر 50 ساله خانواده می‌گوید، از آن زمان تلاش‌های من، سوزانا 18 ساله و ناتاشا 15 ساله برای تغییر سبک زندگی‌مان آغاز شد. ما تصمیم گرفتیم طبق نظر پزشک حمایت‌های عاطفی از نیکی را آغاز کنیم و او را به زندگی باز گردانیم. می‌دانستیم سلامت نیکی با وضعیت سلامتی‌مان به طور مستقیم ارتباط دارد و برای پیشگیری از بیماری باید ریشه آن با حمایت افراد از یکدیگر منهدم شود.
دکتر تولکن معتقد است ، در تمام خانواده‌ها یک بیمار معلوم وجود دارد که معمولاً افراد دیگر آن را به پزشکان ارجاع می‌دهند تا برای بهبود وضعیت سلامت روانی یا جسمانی او اقداماتی انجام دهد. اما باید توجه داشت، بیماران پنهان در خانواده ممکن است با علائم ناشناخته بیمار گونه که معمولاً ذهنی و روانی است بر شدت مشکلات بیمار معلوم افزوده و سیکل معیوبی را ایجاد کنند.
دکتر الی کانون پزشک خانواده دیگری که در این همایش حضور داشت، اعلام کرد ما در فرآیند درمان نیکی متوجه شدیم برخی از مشکلات او مانند اضطراب، اضافه وزن، افزایش کلسترول با کمبود آهن و ریزش موهای دختر بزرگش سوزانا ارتباط دارد . نیکی به علت مشکل افسردگی و اضطراب رژیم غذایی عاری از ریز مغذی‌های مفید را ارائه می‌داد و سوزانا و ناتاشا ، تحت تأثیر برنامه غذایی پرچرب و غنی از تنقلات به مشکلات پوستی و فقر آهن و ریزش مو دچار شده بودند.

دکتر الی ادامه داد، من به دیلون پدر خانواده گفتم، که دیر آمدن به منزل، بی‌خوابی‌های شبانه و بی‌توجهی به همسر و فرزندان چگونه در این سال‌ها زمینه همخانه شدن بیماری را در خانه به وجود آورده است. پس از انجام آزمایش‌های خانوادگی مشخص شد، افراد خانواده سن بیولوژیکی بالاتری نسبت به سن فیزیولوژیکی خود دارند و بالا بودن قند خون ، اسید اوریک و کلسترول بالای اعضای خانواده خبر از افزایش احتمال ابتلا به سکته قلبی و دیابت در دهه‌های آینده می‌داد.

دیلون پدر خانواده در همایش تغییر سبک زندگی خانوادگی گفت، نتایج آزمایش‌ها و بررسی‌های تیم پزشک خانواده، چشمم را به سوی حقایق باز کرد و به کمک فرزندانم سبکی جدید از زندگی را در پیش گرفتم.

تغییر را از خرید آغاز کردیم، برنامه پیاده روی خانوادگی اجباری شد و در تعطیلات آخر هفته استفاده از تلفن همراه و تبلت ممنوع اعلام شد. دکتر تولکن می‌گوید، نبود انسجام خانوادگی برای بهره بردن از بهترین شیوه زندگی در بسیاری از خانواده‌ها موج می‌زند و باید برای ریشه کن کردن بیماری‌های مزمن شایع این مشکل را هدف قرار داد. خانواده وایت موفق شدند با برنامه‌ریزی صحیح، شیوه مناسبی از زندگی را در پیش بگیرند و امروز نخستین سالروز سلامت خانواده را در این همایش جشن گرفته‌اند.

اتحاد خانوادگی باعث شده است افسردگی و اضطراب نیکی کنترل شود، دیلون موفق شده 10 کیلوگرم وزن کم کند و ناتاشا و سوزانا دیگر از ریزش مو و آکنه‌های پوستی‌شان شکایت ندارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: