کد خبر: ۸۷۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۴ - ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 29
شفا آنلاین>سلامت>بهداشت و درمان> حسن واعظی، رئیس اداره اورژانس بیمارستانی وزارت بهداشت معتقد است طرح تحول نظام سلامت یک طرح منحصر به فرد و پردامنه است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید به گفته وی ازدحام و شلوغی نسبی اورژانس‌ها پس از اجرای طرح تحول معلول دلایل مختلفی است که شامل استقبال مردم از دریافت خدمات در بیمارستان‌های دولتی و کاهش پرداختی از جیب و دسترسی 24 ساعته به متخصص است. در ادامه گفت‌وگوبا  حسن واعظی را می‌خوانید.

انتقادهای بسیاری را به طرح تحول سلامت به ویژه در حوزه اورژانس وارد می‌کنند. شما این انتقادها را وارد می‌دانید؟
       در پاسخ به این انتقاد که این طرح را عجولانه خوانده‌اند باید تصریح کنم که طرح تحول سلامت پس از حدود 2 سال کارشناسی دقیق از سال 93 آغاز شد و برای هر حوزه و برنامه‌های مختلف کمیته‌های کارشناسی مستقل برگزار شد، قطعاً نواقصی در اجرا داشته که با گذشت زمان و کارشناسی در ستاد و محیط به تدریج رفع می‌شود. البته انتقادات سازنده موجب بهبود و بالندگی این طرح می‌گردد. این طرح بر اساس نیاز ویژه حال حاضر مردم عزیز انتخاب و هدف‌گذاری شده است. نهایتاً کارنامه 19 ماهه نتایج اجرای طرح تحول سبب ابراز رضایت موکد رهبر معظم و مراجع و مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی شد. نتایج ارزیابی‌های متعدد میدانی توسط حوزه‌های مختلف داخل و خارج وزارت بهداشت از بیلان کاری طرح تحول نظام سلامت در دسترس و گاه انتشار یافته و قابل دفاع است.

برخی معتقدند این طرح کنترل و نظارت بر درآمد پزشکان را نیز افزایش داده است و به همین دلیل برخی از اجرای آن ابراز نارضایتی می‌کنند . شما در این مورد چه نظری دارید ؟
       عمده نارضایتی پزشکان و پرسنل بیمارستان‌ها عدم دریافت به‌موقع کارانه‌هاست که این موضوع ارتباط مستقیم با درآمد بیمارستان ومسلماً پرداخت بموقع بیمه‌ها دارد. البته تفاهم حال حاضر با بیمه جهت انجام تعهدات قانونی امیدوار کننده است.

همه رشته‌ها به اندازه خدماتی که ارائه می‌کنند دریافتی دارند و هیچ دریافتی بدون عملکردی برای هیچ کدام از رده‌های پرسنل بهداشت و درمان انجام نمی‌گیرد. البته ابلاغ چند شناسنامه خدمت ویژه متخصصین طب اورژانس دراولویت دستور کار قرار دارد.

متخصصان طب اورژانس معتقدند سختی کار بیشتری دارند و نقش و مشکلات آنها در این طرح دیده نشده است پاسخ شما چیست؟
       البته درمورد اهمیت جایگاه و فعالیت حرفه‌ای پزشکان شاغل در اورژانس اعم از پزشکان عمومی و متخصص باید نگاه ویژه‌ای وجود داشته باشد. سختی و مشقت کار و مسائل حقوقی دیگر باید در انجمن‌های تخصصی مربوطه مورد بررسی قرارگیرد. وزارت بهداشت دراین زمینه متولی مستقل نیست و همکاری مجلس محترم و هیات دولت برای قانون‌گذاری الزامی است.

پس از اجرای طرح تحول مراجعه به اورژانسها افزایش یافته است. راه حل وزارت بهداشت برای کاهش شلوغی اورژانس‌ها چیست؟
       اقدامات مختلفی جهت ساماندهی شلوغی اورژانس‌ها مطرح و راهکارهای اجرایی در کوتاه مدت و میان مدت در دست اجراست.

 ارتقاء سطح‌بندی و اجرای نظام ارجاع کارآمد، فعال کردن مدیریت تخت با اختیارات کامل در اورژانس و احیای کمیته تعیین تکلیف بیمارستان، فعال‌ترکردن اتاق‌های عمل در عصروشب، مدیریت بیماران درمانگاهی و غیراورژانسی جهت عدم ارجاع به بخش اورژانس، کاهش میانگین ماندگاری بیماران در بخشهای تخصصی، حضور همزمان اساتید و دستیاران در ویزیت شبانه اورژانس، فعالتر کردن کلینیک‌های قبل از عمل، ایجاد مراکز تسکین درد و Hospice، افزایش تعداد تخت به دنبال ساخت مراکز جدید، واگذاری مسئولیت اجرایی و گردش کار بخش‌های اورژانس تخصصی به متخصصین طب اورژانس با دید حاکمیتی اشاره کرد.

با نگاه ویژه مقام عالی وزارت ومعاونت درمان به ارتقاء کمی و کیفی اورژانسهای بیمارستانی، امید است با اجرای برنامه‌های جاری توسعه و استانداردسازی واصلاح هتلینگ بخش‌های اورژانس و رفع نسبی کمبودهای پرسنلی واهمیت ویژه به خدمات متخصصین طب اورژانس به‌عنوان متولی حاکمیتی این بخش، شاهد بهبود هرچه بیشتر خدمات تخصصی در اورژانس‌ها باشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: