کد خبر: ۸۷۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 29
یک جامعه شناس درگفتگوی اختصاصی باشفاآنلاین اعلام کرد:
شفاآنلاین :یک جامعه شناس گفت: استفاده اشتباه از تلگرام و ساير شبكه هاي مجازي عاملي براي ايجاد چالش در زندگي روزانه ، نقض حريم خصوصي و افشاي اسرار مردم است.
دكتر جمال  ادهمي درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاين ضمن بیان این مطلب گفت: استفاده بيش از حد و به عبارتي افراط و تفريط در ورود به اين شبكه ها باعث مي شود كه ما از ارتباطات زنده در  دنياي واقعي غفلت كنيم.

وی افزود :اين معضل زماني نمود بيشتري پيدا مي كند كه به  خانواده ها نگاه مي كنيم . امروزه در يك خانواده چهار، پنج نفري ما ميبينيم كه شب ها به جاي آنكه اعضاي خانواده دور هم جمع شوند و صحبت كنند هر كدام يك گوشي و تبلت در دست گرفته و غرق در آن شده اند. اين يعني استفاده اشتباه از فضاي مجازي كه باعث فرسايش سرمايه هاي اجتماعي مي شود.

 استاد دانشگاه،یکی دیگر از مضرات استفاده نا به جا از تلگرام و شبكه هاي مجازي را ورود به سايت هاي غير اخلاقي ، دسترسي به اطلاعات شخصي افراد و سو استفاده از آنها ، بدبيني افراد و حتي پوچگرايي دانست و گفت: اگر نتوانيم و ياد نگيريم كه چگونه بايد از شبكه هاي اجتماعي استفاده كنيم در خانواده بين همسران و همچنين  والدين و فرزندان شكاف هاي عميقي ايجاد مي شود .حال آنكه همين تلگرام و نظاير آن اگر به درستي مورد استفاده قرار گيرد  مي تواند عاملي باشد براي تبادل اطلاعات مناسب و صحيح در خانواده و دوستان و ايجاد ارتباط قوي تر ميان آنها.اما متاسفانه در كشور ما عكس اين موضوع حاكم است چراکه شبکه های اجتماعی مذکور، خانواده ها را از هم دور كرده است.

دكتر ادهمي گفت: در اين ماجرا من اعتقادي به فرهنگ سازي ندارم چرا كه مردم خودشان بايد فرهنگ يك اتفاق نوظهور را ايجاد كنند و نمي توان فرهنگ را از بيرون تزريق كرد.ضمن اینکه معتقدم بايد مردم استفاده صحيح از رسانه ها را ياد بگيرند .

وی خاطرنشان کرد: ارایه اطلاعات درباره آن مهم است اما نحوه استفاده به خود مردم بر مي گردد. حال آنکه از طريق مدارس ، رسانه ملي ، خانواده و دانشگاه مي توان اطلاعات صحيح و كافي را به مردم داد  و اين نقش مهمي در استفاده درست از شبكه هاي مجازي دارد. 


اين جامعه شناس در ادامه افزود: شبكه هاي اجتماعي متاسفانه به محلي براي ابراز وجود افراد بي هويت با كمبود هاي اخلاقي ، خانوادگي و اجتماعي تبديل شده است. از سوي ديگر اين شبكه ها جاي كتاب ، مطالعه و ارتباطات گرم دنياي واقعي را گرفته است .پس به روشنی درمی یابیم اگر خلا هاي دنياي واقعي را كم كنيم مردم كمتر به فضاي مجازي پناه مي برند.

ادهمي گفت: البته به شبكه هاي مجازي نبايد فقط با ديد منفي نگاه كرد چرا كه مزاياي مثبتي هم دارند و مي توان به چشم يك فرصت به آنها نگاه كرد. به عنوان مثال ايجاد ارتباط گسترده بين مردم ، دستيابي به اطلاعات سريع و وسيع، سرگرمي ، يافتن دوستان قديمي، دست يابي به اخبار روز كه شايد نتوان از طريق كانال هاي رسمي از آنها مطلع شد و يا ايجاد كمپين هاي اعتراضي به برخي جريان هاي جامعه كه در دنياي واقعي امكان فعاليت ندارند از جمله كاركردهاي مثبت اين شبكه ها است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
0
0
آقای ... شما در کلاس درس دانشجویان را تشویق به استفاده از شبکه های ماهواریی می کنید برای دانشجو اصلا ارزش قائل نیستید امروز چگونه از شبکه های اجتماعی انتقاد می کنید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: