کد خبر: ۸۷۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۴ - ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 27
شفا آنلاین>اجتماعی> نخستین قرآن فلزی دنیا در حالی رو نمایی شد که سید علی اصغر موسویان برای شانزدهمین بار سعادت کتابت قرآن کریم را به دست آورده است.
به گزارش شفا آنلاین،این خادم افتخاری حرم حضرت معصومه(س) که نخستین قرآن فلزی جهان را به آستان مقدس این حضرت اهدا کرده است و کتابت تنها قرآن مرقع مطلای جهان، نخستین قرآن دوخطی دنیا و آثار نفیس دیگری را در کارنامه معنوی و هنری‌اش دارد از آثار این هنر معنوی به  گفت:  « علاقه به خوشنویسی از کودکی به سراغم آمد، اما هیچ وقت برای آموختن اصول این هنر دوره‌های آموزشی نگذراندم، بلکه هر بار که از گوشه و کنار شهر می‌گذشتم توجهم به تابلوی مغازه‌ها جلب می‌شد و همزمان که نگارش خطوط را با سرانگشتانم تمرین می‌کردم، شکل ظاهری هر کدام از حروف را به ذهن می‌سپردم و به این ترتیب شد که در مقطع ابتدایی با شرکت در تمام مسابقات خوشنویسی، به عنوان نفر نخست انتخاب می‌شدم.»

سید علی اصغر موسویان با یادآوری آن روزها ادامه داد: وارد مقطع راهنمایی شدم و به پیشنهاد پدرم که از روحانیون بودند، به کتابت قرآن کریم روی آوردم. سال 1370 برای نخستین بار کتابت آیه به آیه قرآن را آغاز کردم.

حس و حالی وصف نشدنی داشتم که تا 5 سال بعد با من همراه بود، یعنی همان زمان که با نوشتن کلمه «ناس» کتابت قرآن کریم را به پایان رساندم با شوقی مثال زدنی به محضر رهبر معظم انقلاب رسیدم و قـــــــــــرآنی که از ب «بسم‌الله»تا آخرین کلمه یعنی «ناس»را با دستان خود طی 5 سال و با احساسی ناب نوشته بودم تقدیم ایشان کردم و مورد حمایت معنوی‌شــــــان قرار گرفتم که بدون شک طی شدن این مسیر 25 ساله با توجه به رهنمود‌های ایشان مبنی بر لحاظ کردن خلاقیت و نوآوری در کار، با هزار و یک زیــــــبایی گذشت و به لطف خداوند توانستم 16 مرتبه قرآن کریم و یک مرتبه صحیفه سجادیه و یک مرتبه نهج البلاغه را کتابت کنم.


کتابت کار‌های قبلی روی کاغذ و با استفاده از خطوط و ابزار مختلف انجام شده بود و این نخستین مرتبه در دنیا بود که آیه‌های شریفه قرآن بر ورقه‌های فلزی حک می‌شدند.
موسویان افزود: برای اجرایی شدن برنامه‌های مربوط به کتابت قرآن فلزی لازم بود از ماه‌ها قبل دست به کار شوم. به همین دلیل از ابتدای این طرح تا انتهای کتابت حدود 6 ماه زمان صرف شد در حالی که کتابت قرآن بر صفحه‌های برنز یا برنج که با به‌کارگیری دو هنر حکاکی و خطاطی انجام شد، دو ماه به طول انجامید و به این ترتیب کتابت این اثر معنوی سال گذشته به پایان رسید، اما متأسفانه گرفتاری‌های متعدد مانع رونمایی آن شد تا اینکه توفیق اهدای‌ آن به حرم حضرت معصومه(س) نصیبم شد. برای این کار ورقه‌های فلزی در ابعاد 16 در 20 سانتی متر در نظر گرفته و در مجموع 72 ورق به کار برده شد و در نهایت برای سهولت به نمایش گذاشتن این قرآن نفیس، هر 24 ورق فلزی در قاب‌هایی با ابعاد یک در یک و نیم متر قرار گرفت.

  آرامش طولانی معمولاً در کتابت آثار معنوی روزانه 10 تا
12

ساعت زمان صرف می‌شود، در حالی که بر این زمان نسبتاً طولانی آرامش کامل حاکم است و تمام ابعاد و اجزای زندگی‌ام را فراموش می‌کنم و به همین دلیل است که بهترین لحظه‌های عمرم هنگام کتابت‌ آیه‌های شریفه قرآن رقم خورده است. همه آیات قرآن نور است و تأثیرات عمیق آن بر زندگی دنیوی ومعنوی قابل انکار نیست و خوشحالم که به برکت کلام خداوند، همسری دارم که همراه سال‌های پربار زندگی‌ام بوده است و بدون شک، آرامش فکری که از طریق همسر و دختر 10 ساله و دوقلو‌های 10 ماهه‌ام کسب می‌کنم، عامل مهمی برای پیشرفت بهترم در این فعالیت هنری و معنوی خواهد بود که اگر جز این بود سعادت امروز و اهدافی که در سر داشتم محقق نمی‌شد. در این سال‌ها برایم عادی شده است حدود سه ساعت بخوابم و مابقی زمان‌ها را به فعالیت در دیوان محاسبات یا کتابت قرآن سپری کنم.

هدایایی نفیس

به گفته کاتب نخستین قرآن دو خطی جهان که هر یک از آیه‌های آن به دو خط متفاوت کتابت شده است، معمولاً کتابت قرآن را با ابزار مختلف و خطوط متفاوت نسخ، ثلث، ریحان، نستعلیق، نستعلیق شکسته و ترکیبی از این خطوط انجام می‌دهد، حتی یکی از قرآن‌ها را با خودکار و به خط نستعلیق شکسته کتابت کرده است، اما آیات قرآن فلزی که بتازگی از آن رونمایی شده با استفاده از سوزن فولادی شکل، کنده کاری شده است به طوری که با لمس صفحات براحتی می‌توان برجستگی‌های کار را حس کرد.

همچنین تاکنون 5 قرآن که سید علی اصغر موسویان کاتب آنها بوده است به رهبری اهدا شده است که ایشان نیز هر 5 قرآن را به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرده‌اند، علاوه بر این 5 قرآن و صحیفه سجادیه و نهج البلاغه کتابت شده به دست استاد موسویان به آیت‌الله سیستانی اهدا شده است که در نجف یا در موزه ایشان در شهر قم نگهداری می‌شود، همچنین یک قرآن کتابت شده به دست این استاد به حرم مطهر حضرت شاه عبدالعظیم حسنی اهدا شده زیرا معتقد است آثار دست نویس باید اهدا شوند.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: