کد خبر: ۸۷۱۲۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۵ - ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 27
شفا آنلاین>اجتماعی>ایران جزو کشورهای خشک دنیا به شمار می‌آید و این واقعیت را نمی‌شود انکار کرد. در این شرایط کشت گیاهان مقاوم به کم آبی در راستای حفاظت خاک و توسعه پوشش گیاهی اهمیت فراوانی دارد.
به گزارش شفا آنلاین،اراضی حاشیه دریاچه ارومیه با وجود کم آبی و خشکسالی که سبب خشک شدن سطح وسیعی از آب دریاچه و از بین رفتن پوشش گیاهی و جانوری شده است، هر روز بیشتر و بیشتر طعم لم یزرع بودن را می‌چشد. در این میان یافتن گونه‌های مقاوم به خشکی و گسترش کشت آنها در حاشیه این دریاچه از اهمیت بالایی برخوردار است.

حسین لطفعلی زاده، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان ‌شرقی، دانه روغنی گلرنگ را از گونه‌هایی معرفی می‌کند که برای کشت در اراضی مواجه با کمبود آب و شوری و کم بازده بسیار مناسب است و در الگوی کشت حاشیه شرقی دریاچه ارومیه جایگاه خاصی دارد. 

او می‌گوید: «یکی از واحد‌های اصلی بخش تحقیقات زراعی باغی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی، واحد دانه‌های روغنی است  که در این واحد پروژه‌های پژوهشی به‌زراعی و به‌نژادی روی دانه‌های روغنی با اولویت کلزا و گلرنگ صورت می‌گیرد.؛ از جمله می‌توان به شناسایی ارقام مقاوم در برابر سرما و خشکی، تعیین میزان بذر، تراکم کشت و زمان کشت دانه‌های روغنی، مشارکت در معرفی ارقام و تولید بذر در مقیاس انبوه اشاره کرد.»

  لطفعلی‌زاده می‌افزاید:« از جمله دستاورد‌های واحد دانه‌های روغنی مشارکت اصلی در معرفی ارقام دانه روغنی گلرنگ شامل  گلدشت، گل مهر، صفه و پدیده است. همچنین  دانه روغنی کلزا جزو معدود دانه‌های روغنی است که قابلیت سازگاری و کشت گسترده‌ای در شرایط اقلیمی کشور دارد و مشارکت فعال در معرفی رقم کلزای احمدی نیز از فعالیت واحد دانه‌های روغنی این مرکز بوده است.»

   به گفته او، سطح وسیعی از اراضی زراعی حاشیه دریاچه ارومیه و دشت تبریز را اراضی کم بازده تشکیل می‌دهند و گلرنگ با تحمل در برابر شوری و خشکی بالا جزو معدود گیاهان زراعی است که در این اراضی از آینده نوید‌بخشی برخوردار است.ایران
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: